Gijsbertus Theodorus Wijdoogen

  • bertwaterman@ymail.com
    Message 1 of 11 , Oct 13, 2010
      De hierboven genoemde persoon werd volgens mijn gegevens geboren in Amsterdam op 11-11-1814.

      Hij trouwde echter op 16-2-1845 in Schoterland met Rinkje Geerts Henstra

      Daarna verdween hij volgens een politie bericht werd op 20-2-1861 verzocht om zijn verblijfplaats omdat hij naar de Overijsselse grenzen vertrokken zou zijn en sinds dien is er niets meer van hem vernomen.

      Mijn vraag is of ergens bekend is wanneer hij vanuit Amsterdam naar Friesland is gegaan en wat de reden daarvan zou kunnen zijn.

      Van beroep was hij schoenmakersknecht.

      Bij voorbaat bedabkt voor uw reactie

      mvg

      Bert Waterman
    • Frans Bakker
      Message 2 of 11 , Oct 13, 2010
        Dag Bert,

        En had je deze al?

        Overlijdensakte Schoterland, 1844

        Aangiftedatum 30 september 1844, akte nr. 153

        Engeltje Henstra, overleden 27 september 1844, 2 jaar, vrouw

        Dochter van niet genoemde vader en Rinkje Geerts Henstra

        Vriendelijke groet,

        Frans Bakker

        Message 3 of 11 , Oct 13, 2010
          Dag Bert,

          Misschien kun je iets meer terugvinden in zijn overlijdensakte
          (omstandigheden, getuigen en zo). Het jaar van overlijden is 1861, akte
          nummer 2, gemeente Zwolle.

          Groet,

          Frans Bakker

        • Bert Waterman
          Message 4 of 11 , Oct 13, 2010
            Bedankt, deze had ik nog niet ik heb wel nog 6 andere kinderen van na hun
            huwelijk

            Alhoewel natuurlijk niet zeker zou de vader van deze Engeltje best eens
            Gijsbertus Theodorus geweest kunnen zijn.

            Later is er nog een Engeltje geboren in 1857

            Mvg

            Bert Waterman

            Van: Friesland-genealogy@yahoogroups.com

            Message 5 of 11 , Oct 13, 2010
              Bert, Frans

              Via https://beta.familysearch.org <https://beta.familysearch.org/> de
              betreffende overlijdensakte opgezocht. Het blijkt niet om akte nr 2 te gaan,
              maar om een akte van 2 maart.

              Overlijdensakte Zwolle 1861 nr. 91 dd 02-03-1861:

              ".. die ons hebben aangegeven, dat Gijsbertus Theodorus Wijdoogen, geboren
              en woonachtig te Amsterdam, oud zes en veertig jaren, schoenmaker, ongehuwd
              zoon van Abraham Wijdoogen en Theodora Groenewoud, beiden overleden, wonende
              te Zwolle (nvdh: die drie woorden zijn doorgehaald) op de eersten dezer
              maand des voormiddags te negen uren is overleden in het huis staande op den
              Frieschenwal. .."

              Met vriendelijke groet

              Nynke van den Hooven

              _____

              Message 6 of 11 , Oct 13, 2010
                Da’s heel mooi, Nynke. Zal Bert blij mee zijn. De hamvraag: hoe, waarom en
                wanneer precies de man naar Schoterland is vertrokken, tja, daar zal hij
                voorlopig nog even op door moeten zoeken.

                Met vriendelijke groet,

                Frans Bakker

                Message 7 of 11 , Oct 13, 2010
                  Leuk deze info. De naam kwam me zo bekend voor dus even in mijn bestand
                  gekeken, het is een zijlijntje maar toch altijd leuk om aan te vullen met
                  deze info.

                  Een kleinzoon van Gijsbertus (ook een Gijsbertus) is in 1906 getrouwd met
                  Elizabeth Scholten, een zus van mijn overgrootvader Jacob Scholten.

                  Dus bedankt Bert, Frans en Nynke.

                  groet, Hinke Woudt-Westra.

                • Bert Waterman
                  Message 8 of 11 , Oct 13, 2010
                    Beste Hinke,

                    Elisabeth Scholten was mijn oma, zij trouwde met Gijsbertus Wijdoogen en
                    kregen een aantal kinderen waaronder mijn moeder Gepke Wijdoogen, die op
                    haar beurt trouwde met Pieter Waterman in Amsterdam.

                    Het gezin moet rondom 1910 verhuisd zijn van Aengwirden/Heerenveen naar
                    Amsterdam

                    Mijn volledige naam is ook Gijsbertus vernoemd naar mijn grootvader.

                    Is de Jacob Scholten diegene die in 1878 is geboren en getrouwd was met Anke
                    Adema?

                    Zo ja van hen heb ik maar twee kinderen Egbert en Hendrikje als je er meer
                    hebt naar jezelf toe dan hoor ik het graag.

                    Mvg

                    Bert Waterman

                    Message 9 of 11 , Oct 13, 2010
                      Bert,

                      Op de Amsterdamse gezinskaart is datum inschrijving in Amsterdam niet goed
                      leesbaar. Het was op 21 januari en aan de hand van de geboorteplaatsen van
                      de kinderen zou je kunnen opmaken dat het in 1912 of 1913 moet zijn geweest:

                      Maaike, geboren 13-05-1906 in Heerenveen (al is dat doorgestreept en staat
                      er iets onleesbaars onder)

                      Gepke, geboren 04-07-1909 in Heerenveen

                      Geert, geboren 04-04-1911 in Schoterland

                      Elisabeth, geboren 24-04-1913 in Amsterdam

                      Inmiddels ook de archiefkaart van Gijsbertus Wijdoogen gevonden en daar
                      wordt als datum van inschrijving in Amsterdam 11-03-1912 genoemd.

                      Ik stuur de betreffende bestanden naar je privé mail adres.

                      Met vriendelijke groet

                      Nynke van den Hooven

                      _____

                      Van: Friesland-genealogy@yahoogroups.com
> [...]

                      > te Zwolle (nvdh: die drie woorden zijn doorgehaald) op de eersten dezer
                      > maand des voormiddags te negen uren is overleden in het huis staande op

                    • h. woudt
                      Message 10 of 11 , Oct 13, 2010
                        Hallo Bert,

                        Jacob en Anke kregen 8 kinderen, de oudste Hendrikje (Hinke) was mijn
                        oma. Ik ben nu niet thuis en gebruik momenteel mobiel internet wat
                        niet zo stabiel en snel is. Dit weekend ben ik weer thuis ik probeer
                        je dan privé te mailen met wat meer gegevens. De familie Verf zijn dan
                        ook voorouders van jou. Van Gepke Jacobs Verf heb ik nog een mooie
                        foto, maar misschien heb jij die ook wel al.

                        groet, Hendrikje (Hinke) Woudt-Westra.
                      • Bert Waterman
                        Message 11 of 11 , Oct 27, 2010
                          Beste Hinke,

                          Deze mail had ik verzonden, maar is waarschijnlijk nooit bij je aangekomen,
                          want ik kreeg hem terug.

                          Hij gaat eigenlijk vooraf aan het contact dat wij inmiddels hebben.

                          De foto van Gepke Verf had ik ook , maar evengoed bedankt.

                          Bericht

                          Ook ik ben via Tineke Hartman erachter gekomen dat zij van mij een achter,

                          achter nicht is en nu blijkt dat jij dat dus ook bent.

                          Mijn oma was Elisabeth Scholten, geboren in 1883 en getrouwd met Gijsbertus=
                          Wijdoogen.
                          Een dochter van dit echtpaar was Gepke Wijdoogen en dat is mijn moeder.

                          Mijn naam is Gijsbertus Waterman (Bert) en ik zou het leuk vinden om ter

                          vervolmaking van mijn genealogie over foto's te kunnen beschikken van jouw
                          voorouders.
                          Dus als het kan van Jacob Scholten (wellicht heb jij een familie foto waar =
                          ook mijn oma Elisabeth op staat?), Hinke Scholten, Jan Westra en natuurlijk=
                          van je zelf.

                          Graag hoor ik van je
                          Je a-a-a-a- neef !?

                          mvg