antwoord op emigranten noord friesland

  • thegve@xlring.myweb.nl
    Message 1 of 1 , Jun 11, 2001
      Een tijdje terug vroeg ik of iemand wist of er onderzoek gedaan was
      naar emigranten naar Amerika uit Friesland. Fopke Koerten wees me
      (waarvoor mijn hartelijke dank) op het bestaan van het boek van
      Annemieke Galema, Frisians to America, 1880-1914. With the Baggage of
      the Fatherland. (Groningen, 1996) Ik heb het boek bij de bibliotheek
      opgevraagd en het bevat inderdaad heel veel informatie over de
      emigranten.
      Annemieke Galema, die werkzaam is bij de universiteit Groningen,
      baseert haar boek voor een belangrijk deel op twee door haar
      aangelegde databases. Ten eerste een database uit de
      bevolkingsregisters van alle Friezen die uit het noorden van
      Friesland geemigreerd zijn. Ten tweede een database waarbij de
      Friezen zijn gezocht uit twee volkstellingen in de USA. Het boek
      bevat dan ook vele statistieken. Verder bevat het veel verhalen en
      een enorme lijst van bronnen in Nederland en in de USA.
      Het zou toch aardig zijn als de hier genoemde databases beschikbaar
      waren via internet. Dat is echter voor zover ik weet niet zo. En ik
      weet ook niet of ze anderszins beschikbaar zijn.
      Maar wie net als ik vragen heeft over de achtergrond van emigranten
      kan dus een goede start maken met dit boek.

      Fedde van Eck