Enno Wiersma x Machteld Walijen

  • Fr@ns Krom
    Message 1 of 7 , Aug 26, 2010
      Beste medezoekers,
      Ik ben op zoek naar voorgeslacht en nageslacht van Enno Wiersma. Enno Wiersma trouwde 6-10-1747 te Winterswijk met Machteld Walijen. Enno was een zoon van wijlen Cornelis en leraar der doopsgezinden. Enno overleed op ca 65 jarige leeftijd op 28-9-1785 te Winterswijk.
      Wie weet meer ?

      Met vriendelijke groet.
      Frans Krom
      Website: www.familiewiersema.nl
      Inmiddels zijn er 6.600 verschillende bezoekers op mijn website geweest. Ruim 4.500 Wiersema's in mijn bestand.
      Alles is welkom met betrekking tot de navolgende familienamen : Dijksterhuis(Gr); Gezelle-Meerburg(ZH); Klooster(NH); Krom(NH-ZH); Laribeij(Fr;ZH); Laribij(Fr;ZH); de Leeuw(Gld); Meerburg(ZH); Meerburg-Snarenberg(ZH); Overmeer(ZH); Post(Gr); Teunen(NH); Theunen(NH), Thöne(Grebenstein Dld); Wiersema(NLD;VS;CAN;AUS;MEX); Wiersum(Gr;USA); Wier(d)sma (Fr).

    • klaaspera
      Message 2 of 7 , Aug 27, 2010
        Hallo Frans,

        Het is niet zo eenvoudig om iets over hem te vinden, maar het is toch gelukt om wat geschikte links te vinden. Houd er wel rekening mee, dat zijn naam wordt geschreven als Enno Wiersema en die van zijn vrouw als Magteld Waliën. Het is trouwens mogelijk om de DTB-boeken van de doopsgezinde gemeente te Winterswijk te downloaden. Zie de link helemaal onderaan.

        "… den Eerw. E. Wiersma, Predikant by de Doopsgezinden te Winterswyk ……..(11-8-1763)"

        http://books.google.nl/books?id=yetaAAAAQAAJ&pg=PA229&dq=doopsgezind+Cornelis+Wiersma&hl=nl&ei=1Wp3TLmYL4SuOLnguZUG&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=5&ved=0CEEQ6AEwBA#v=onepage&q=E.%20wiersma&f=false

        Te Winterswijk telde men in 1730 nog 1 1 Doopsgezinde huisgezinnen en dus welligt meer dan 30 leden; in 1836 slechts 17 leden. Aan welke verschillende oorzaken misschien zulk eene bijkans algemeene en ontzettende vermindering van leden ...

        http://books.google.nl/books?id=7RJBAAAAcAAJ&pg=PA49&dq=doopsgezinden+in+Winterswijk&hl=nl&ei=k4J3TOaQA6CWOKKgvKMG&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=1&ved=0CCwQ6AEwADgK#v=onepage&q=doopsgezinden%20in%20Winterswijk&f=false

        S. Stroet: Winterswijk Doopsgezinde gemeente Doop- Trouw en Begraven.

        http://www.dutchgenealogy.nl/tng/getperson.php?personID=I16089&
        tree=bredevoort

        Winterswijk
        Doopsgezinde Gemeente 1713-1811
        Rk Dopen RK in de kapel van O–ding 1741 - 1811
        Overlijden doopsgezinden 1806 - 1811
        (Register weeges gedaane aangiften van gestorvenen in het dorp Wenterswijk en onderhorige Buurschappen 1806 - 1811)

        Ga naar: http://www.genea.nl/
        Kies optie Transcripties
        Selecteer boek (bovenaan pagina en gebruik zoekfunctie)

        00.00.1747 Ds Enno Wiersema, predikant dezer Gemeente met Magteld Waliën wede van wijlen Willem Waliën

        04.04.1769 Abraham Wiersema, zv Hendrik Waliën Willemsz en Aleida Paschen

        28.09.1785 Enno Wiersema, leeraar bij deze Gemeente in de ouderdom van omtrent 65 jaren en 39 jaren en 9 maanden hier het leeraarambt hebbende waargenomen

        Bron: http://www.genealogiedomein.nl/index.php?option=com_docman&task=cat_view&gid=641&Itemid=27

        Met vriendelijke groeten,

        Klaas Pera

        Message 3 of 7 , Aug 27, 2010
          Beste Klaas,

          Bedankt voor al je ideeen en info.

          Maar wie is de vader van Enno Wiersma?
          Had hij kinderen?

          Message 4 of 7 , Aug 28, 2010
            Hallo Frans,

            Inmiddels heb ik wat aanvullende informatie gevonden. Zoals je hieronder kunt lezen was Enno Wiers(e)ma afkomstig uit Groningen. Mogelijkerwijs was Luitjen Olferts (Wiersema)zijn vader. Enno werd geboren in 1720 en overleed in 1785.

            Wiersema, a Mennonite family found in the Dutch province of Groningen since the 17th century. Luitjen Olferts (Wiersema, or Wiersum), d. 1784 at Eenrum, was a lay preacher of the Rasquert (Baflo) congregation 1757-84. Enno Wiersema (ca. 1720-85), who was trained for the ministry by one of the ministers in the town of Groningen, served 1744-45 at Ouddorp and 1745-85 at Winterswijk, also taking charge of the Zutphen congregation, whose pulpit was mostly vacant. He was married in 1747 to Magtelt Walien of Winterswijk. At present there are still a number of Wiersemas in the province of Groningen.

            Bron: http://www.gameo.org/encyclopedia/contents/wiersema_family

            In 1744 was hij predikant te Ouddorp (Zeeland).

            Bron:
            http://books.google.nl/books?id=sHw-AAAAYAAJ&pg=PA83&dq=Enno+wiersema&hl=nl&ei=IU15TNvuBuCgOML4seYG&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=1&ved=0CC0Q6AEwAA#v=onepage&q=Enno%20wiersema&f=false

            Op 8-3-1732 trouwde Magteld Waliën met Willem Waliën. Uit dat huwelijk vond ik de volgende negen kinderen:

            Geboorten:

            08.11.1732 Abraham, zv Willem Waliën en Magteld Waliën

            08.11.1733 Gesina, dv Willem Waliën en Magteld Waliën

            01.11.1734 Hendrik, zv Willem Waliën en Magteld Waliën

            01.02.1736 Matthias, zv Willem Waliën en Magteld Waliën

            16.04.1737 Gesina, dv Willem Waliën en Magteld Waliën

            16.09.1738 Abraham, zv Willem Waliën en Magteld Waliën

            29.10.1739 Matthias, zv Willem Waliën en Magteld Waliën

            12.01.1741 Geertruid, dv Willem Waliën en Magteld Waliën

            00.10.1742 Matthias zv Willem Waliën en Magteld Waliën

            Willem Waliën, de eerste man van Magteld Waliën, overlijdt op 9-2-1745. Magteld Waliën trouwt in 1747 met Enno Wiersema, haar tweede man. Uit die verhouding heb ik geen kinderen kunnen vinden. Magteld Waliën (Walijen) overlijdt op 2-7-1777. Hieronder nog enkele aanvullende gegevens:

            Huwelijken:

            08.03.1732 Willem Waliën met Magteld Waliën

            00.00.1747 Ds Enno Wiersema, predikant dezer Gemeente met Magteld Waliën wede (= weduwe) van wijlen Willem Waliën.

            ____________________________

            Overlijden:

            03.04.1740 Matthias zv wijlen Willem Waliën en Magteld Waliën

            00.10.1742 Matthias, zv wijlen Willem Waliën en Magteld Waliën

            09.02.1745 Willem Waliën

            19.04.1755 Gesina Waliën, dv Willem Waliën en Magteld Waliën

            02.07.1777 Magteld Walijen, huisvrouw van Ds Enno Wiersema

            28.09.1785 Enno Wiersema, leeraar bij deze Gemeente in de ouderdom van omtrent 65 jaren en 39 jaren en 9 maanden hier het leeraarambt hebbende waargenomen.
            ________________________

            De afstamming en de oorsprong van de doopsgezinde familie Waliën wordt goed uitgelegd in de volgende twee links:

            http://www.genealogieonline.nl/de/stamboom-goedvree/I3249.php

            http://www.gameo.org/encyclopedia/contents/W35484.html

          • Fr@ns Krom
            Message 5 of 7 , Aug 28, 2010
              Beste Klaas,

              Ik had inmiddels via de fam Walijen ook al het e.e.a. gevonden. Ik kon er geen nageslacht van Enno vinden.

              De naam Enno komt niet voor in de familie van Luitjen Olpherts (Wiersema). Gezien de overlijdensdatum van Luitjen Olpherts nl 1784 (ik heb 1787) zijn ze denk ik van dezelfde generatie. Ik denk dat ik moet zoeken naar een opa met dezelfde naam.

              In ieder geval bedankt voor je geweldige medewerking !

              Met vriendelijke groet.
              Frans KromWebsite:    www.familiewiersema.nl
              Inmiddels zijn er 6.800 verschillende bezoekers op mijn website geweest. Ruim 4.700 Wiersema's in mijn bestand.Alles is welkom met betrekking tot de navolgende familienamen : Dijksterhuis(Gr); Gezelle-Meerburg(ZH); Klooster(NH); Krom(NH-ZH); Laribeij(Fr;ZH); Laribij(Fr;ZH); de Leeuw(Gld); Meerburg(ZH); Meerburg-Snarenberg(ZH); Overmeer(ZH); Post(Gr); Teunen(NH); Theunen(NH), Thöne(Grebenstein Dld); Wiersema(NLD;VS;CAN;AUS;MEX); Wiersum(Gr;USA); Wier(d)sma (Fr).

> [...]

              De afstamming en de oorsprong van de doopsgezinde familie Waliën wordt goed uitgelegd in de volgende twee links:

            • Ad Rienks
              Message 6 of 7 , Aug 30, 2010
                Gegevens die ik heb (helaas weet ik de bron niet - meer): Luitjen Ulpherts
                Wyrsum, zou geboren zijn rond 1730, overleden in 1784.
                Als dat waar is, dan kan Enno dus niet zijn zoon zijn.

                groeten,
                Ad Rienks

              • Fr@ns Krom
                Message 7 of 7 , Aug 30, 2010
                  Ad,

                  Bedankt voor je antwoord. Ik had die mogelijkheid ook al naast mij neer gelegd.

                  Groet.
                  Frans Krom