Re: Haskerlan

  • Nanny Verheijen
    Message 1 of 2 , Jun 11, 2001
      Hallo Onno,

      Ik ben nieuwsgierig naar het boek Haskerlan. Kun je vertellen welke
      onderwerpen erin behandeld worden en/of welke periodes? Mijn interesse
      gaat uit naar Joure eind 18e, begin 19e eeuw.

      Vriendelijke groet,
      Nanny Verheijen

      > Date: Sun, 10 Jun 2001 12:59:38 +0200
      > From: "Onno Elgersma" <o.elgersma@...>
      > Subject: Re: Newcomer
      <knip>
      > In het boek Haskerlan (Fryske Akademy 1990) is een heel hoofdstuk gewijd aan
      > de familie Vegelin van Claerbergen, waarvan ongeveer 10 pagina's gaan over
      > Pieter Benjamin Johan. Een zin daaruit: "Na bijna negen jaar grietman van
      > Haskerland te zijn geweest diende Vegilin in 1843 zijn ontslag in, dat hem
      > door de Koning eervol werd verleend."
      <knip>

      Nanny Verheijen
      Loon op Zand
      email: verheijen@...
    • Onno Elgersma
      Message 2 of 2 , Jun 11, 2001
        Nanny,

        "Haskerlân, in tal bydragen ta de skiednis" (Fryske Akademy 1990) is
        samengesteld onder redactie van K.F. Gildemacher, L.G. Jansma en H.
        Spanninga. Om een indruk te geven van het boek kan ik, denk ik, het beste de
        inhoudsopgave geven:

        Skiednis fan Haskerlân oant likernôch 1800 (H. Spanninga)
        Nammen fan Haskerlân (K.F. Gildemacher)
        Heremastate en de familie Vegilin van Claerbergen (H. Spanninga)
        Haskerlân sosjaal-ekonomysk 1800-1934 (J. Frieswijk)
        Arbeiderslibben en arbeidersstriid yn Haskerlân (1850-1925) (H. Frieswijk)
        Douwe Egeberts en de Vlecke Joure (P.R. van der Zee)
        Haskerlân: Ekonomyske skiednis sûnt 1930 yn fûgelflecht (C.H.A. Verhaar)
        De demografyske en romtlike ûntjouwing fan Haskerlân fan 1934 oant 1984
        (J.H.D. van der Vaart)
        Net elkenien hie likefolle, earmesoarch yn Haskerlân (J. Berger)
        De tweede wereldoorlog (J. Melein)
        De Roomske Tsjerke nei de reformaasje (H. Oldenhof)
        De Hervormde Kerk van Joure, Westermeer en Snikzwaag tijdens de republiek
        (H. Spanninga)
        Geschiedenis Hervormde Kerk te Joure in de 19e en de eerste helft van de
        20ste eeuw (F.J. Ringnalda)
        De Doopsgezinden te Joure (F.M. Ringnalda sr.)

        Het is uiteraard moeilijk om over Haskerland te schrijven zonder Joure, dus
        Joure kom je overal in het boek tegen.
        Mocht je nog specifieke vragen hebben laat ze me dan weten.
        Groeten,

        Onno Elgersma

        of: http://go.to/frgen .