Persoonskaarten bij het CBG

  • Pera
    Message 1 of 8 , Aug 9, 2010
      Beste lijstgenoten,

      Naar aanleiding van de vraag van Annemarie over Anne Mast en de reactie
      daarop van Nynke moet mij even iets van het hart. Als genealoog ben ik heel
      erg blij met de mogelijkheid die het CBG biedt om aan recente
      persoonsgegevens te komen. Toch heb ik er een beetje een dubbel gevoel bij.
      In verband met de Wet Bescherming Persoonsgegevens geven gemeentes hun
      persoonskaarten een tijdlang in bewaring bij het CBG. Gegevens van na 1900
      kan ik meestal bij een gemeente niet verkrijgen, simpelweg omdat die
      gegevens nog niet gepubliceerd mogen worden. Familieleden en genealogen
      kunnen die gegevens echter toch opvragen bij het CBG. Het gevolg daarvan is,
      dat die recente gegevens toch in de openbaarheid kunnen komen, bijvoorbeeld
      via een website. Is dat niet een beetje krom?

      Met vriendelijke groeten,

      Klaas Pera

    • Harrie Hagedoorn
      Message 2 of 8 , Aug 9, 2010
        Beste Klaas Pera,

        Je hebt wel een beetje gelijk maar niet helemaal, ten eerste kan je via kranten ook al het een en ander te weten komen en ten tweede zijn de gegevens van geboorte na 100jr., openbaar, van touwen na 75jr., en van overlijden na 50jr., dus van geboorte 2010-100=tot 1910 openbaar, van trouwen 2010-75= tot 1935 openbaar en van overlijden dus van 2010-50=tot 1960 openbaar
        Verder heb je natuurlijk ook nog de familieadvertenties waar je ook van na 1900 t/m nu, info kan verkrijgen, dus het valt wel mee allemaal, en verder ligt het aan de verantwoordelijkheid van de persoon die met die gegevens bezig is, wat die allemaal wel of niet openbaar maakt.

        met vriendelijke groet,

        Message 3 of 8 , Aug 9, 2010
          Klaas,

          Dat was mijn eerste gedachte ook, want: iedereen kan die gegevens bij het
          CBG opvragen!

          Maar op publicatie van die gegevens is uiteraard wél de Wet Bescherming
          Persoonsgegevens van toepassing. M.a.w. er moet toestemming tot publicatie
          van die gegevens (op welke manier dan ook) gevraagd worden aan de
          nabestaanden.

          Persoonlijk zou ik bij publicatie altijd de “archiefregels” m.b.t.
          openbaarheid van BS-gegevens aanhouden. De meeste genealogieprogramma’s
          bieden de mogelijkheid om een “privacy”-filter toe te passen waarmee die
          regels kunnen worden toegepast.

          Het vervelende is echter dat je het helaas met enige regelmaat blijkt voor
          te komen dat je (een deel van je) gegevens aan derden ter beschikking stelt
          die deze privacyregels vervolgens volkomen aan hun laars blijken te
          lappen…….

          Met vriendelijke groet

          Nynke van den Hooven

          _____

          Message 4 of 8 , Aug 9, 2010
            Dag Nynke en Klaas,

            Over meningen gesproken dan vindt ik het hele prive' gedoe zo vreselijk
            bekrompen ! Daarbij heeft men die wet in Nederland notabene overgenomen van de
            Duitsers !

            Het wordt daarbij danook zo gecompliceerd want wat mag je niet en wat mag je wel
            publiceren? Onlangs gebruikte ik voor een fragment genealogie de krantenknipsels
            in het CBG en toen vertelde mij iemand dat ik die niet openbaar mocht maken en
            daarop vertelde mij een ander persoon dat ik die wel openbaar mag maken !! Je
            moet gewoon rechten gaan studeren om uit die prive' wet te leren wat nu wel mag
            en wat niet !

            Ik ben blij dat men die wet (nog) niet in Engeland heeft !

            Veel plezier met de genealogie,

            Gerard Lemmens

            ________________________________

            Message 5 of 8 , Aug 9, 2010
              Hallo Harrie,

              Bedankt voor jouw reactie. Helemaal overtuigd ben ik nog niet. Het is niet erg consequent, als je gemeentes verbiedt om recente persoonsgegevens te publiceren en je vervolgens het CBG toestaat om dat wèl te doen. Daar wringt de schoen, wat mij betreft. Ten aanzien van familie-advertenties vind ik wel, dat je gelijk hebt. Daar zijn de betreffende familieleden verantwoordelijk voor wat er wordt gepubliceerd.

              Hartelijke groeten,

              Klaas

              Message 6 of 8 , Aug 9, 2010
                Klaas,

                Het CBG publiceert niet, maar stelt tegen betaling persoonskaarten
                beschikbaar wanneer daartoe een aanvraag, bijv. door een genealogisch
                onderzoeker, wordt ingediend.

                En, zoals Harrie al stelde, vervolgens is het de verantwoordelijkheid van de
                onderzoeker wat wel of niet gepubliceerd wordt.

                Met vriendelijke groet

                Nynke van den Hooven

                _____

                Message 7 of 8 , Aug 9, 2010
                  Gerard,

                  Gelukkig zijn er meerdere genealogen die hiermee kampen en zo heeft bijv. Andreas Groen een “Een proeve tot uitleg van de relatie tussen de Genealoog die persoonsgegevens op internet gaat of heeft geplaatst en de wet Bescherming Persoonsgegevens.” op zijn website geplaatst. Zie hiervoor:

                  http://www.wazamar.org/genealogie-a-z/a-z/Natuurlijke-personen/Genealogie-WBP.htm

                  Wat direct duidelijk wordt is dat de Wet Bescherming Persoonsgegevens van toepassing is op levende personen. En daarmee komt de discussie over publicatie van gegevens uiteraard in een heel ander licht te staan.

                  Het CBG stelt gegevens van overleden personen beschikbaar en dus kun je die gegevens in een publicatie gebruiken. Maar niet de gegevens van bijv. een nog levende echtgenote of nog levende kinderen die ook op de kaart vermeld staan.

                  Hetzelfde geldt voor gegevens uit overlijdensadvertenties. Daar waar het gaat om gegevens van de overledene is publicatie geen probleem maar de gegevens van zijn/haar nog levende familieleden die eveneens in de advertentie worden vermeld, kunnen niet gebruikt worden…….

                  Met vriendelijke groet

                  Nynke van den Hooven

                  _____

                  Message 8 of 8 , Aug 9, 2010
                    Nynke,

                    Je hebt gelijk, dat het CBG niet zelf publiceert. Er worden echter wel recente persoonsgegevens "gelekt" en dat maakt het CBG volgens mij wel juridisch verantwoordelijk. Indirect maakt zij zo de Wet Bescherming Persoonsgegevens tot een farce. Die kun je dan net zo goed afschaffen.

                    Klaas