Spamberichten via de genealogische groepen

  • Genea van Beveren
    Message 1 of 1 , Aug 3, 2010
      Beste Arie, Cor, Elisa en alle andere onderzoekers,

      Het was geenszins mijn bedoeling te 'dreigen'. Ik heb dacht ik duidelijk
      aangegeven dat ik niet denk dat Ron de mails zelf verstuurt. Maar ik had hem
      prive eerder wel emaild met het verzoek zijn instellingen na te kijken waar
      op niet is gereageerd. Omdat ik toch al een paar keer via de groepen een
      spam bericht van hem heb binnen gekregen, de laatste keer via Noord-Brabant,
      meende ik er goed aan te doen om het op deze manier te doen, waar ik
      inmiddels spijt van heb. Ook meen ik gemeld te hebben dat Gerard Lemmens het
      voor hem bij een vorige gelegenheid opnam, vooral dat was voor mij een reden
      te twijfelen of Ron zelf achter deze mails zat.
      Ik meen te herinneren dat er eerder iemand genealogisch actief was via
      verschillende groepen vanuit Amerika, maar ook van hem kwam er via de
      groepen spam binnen. Het bleek dat deze figuur wel achter de spam zat want
      hij is destijds uit de lijsten verwijderd. Ik weet dat mailadressen
      'gestolen' kunnen worden zonder dat de eigenaar daar iets van merkt
      totdat... Daar werd ik door Nynke al op gewezen. Ik begrijp van Tony Hofstee
      dat er geen maatregelen mogelijk zijn van uit de moderator, tenzij de
      persoon in kwestie, in dit geval Ron, uitgesloten wordt. En het is flauw om
      aan te nemen dat dit idee achter mijn mail een rol zou spelen.
      Natuurlijk is het mijn bedoeling om spam zoveel als mogelijk is te voorkomen
      en/of bestrijden. Daartoe heb ik mij aangemeld bij SPAMCOP, een organisatie
      die dat wereldwijd doet. En bijna vanzelfsprekend was het NIET mijn
      bedoeling iemand, en in het bijzonder Ron, te beschadigen, zoals door
      enkelen gemeld.

      Hoe dan ook, inmiddels heb ik rechtstreeks contact met Ron en heb aangegeven
      te proberen via mijn lidmaatschap bij SPAMCOP deze nare dingen te voorkomen.
      Arie, je stelt dat de mail van mij tendentieus en onbeschoft zou zijn. Dat
      spijt mij bijzonder want zo'n typering past niet bij mijn persoon. Maar als
      je herhaaldelijk van hetzelfde adres spam binnen krijgt waar je weinig aan
      kan doen en een verzoek wordt niet op geantwoord dan zoek je naar een andere
      mogelijkheid. Overigens ben ik echt niet de enige die dit bericht heeft
      ontvangen en daarop gereageerd heeft. Een ander lid van de Brabant-groep
      reageerde met de medeling dat hij het erg slim vond dat er geen
      subject-regel gebruikt was en geen verdere tekst maar uitsluitend een url
      waarin een verwijzing was verwerkt. Deze vroeg zich af wanneer de volgende
      zou komen.

      Mijn spamfilter en virusfilter wordt beheerd bij de internet-provider, kan
      er zelf dus alleen maar bij door adressen te blokkeren. Dat zou betekenen
      dat ik de Yahoo-groepen moet blokkeren, waarmee tegelijkertijd alle mails
      uit de groepen wordt geblokkeerd. Dat is ook niet de bedoeling. Het filter
      van de provider werkt wel, want andere spam blijft mij gelukkig bespaard. Op
      een sporadische uitzondering na dan.

      Nogmaals wil ik duidelijk maken dat het mij heel erg spijt van alle
      beroering die door mijn toedoen is ontstaan. Ik beoefen de hobby van
      genealogisch onderzoek met veel plezier en wil dat graag blijven doen. Deze
      nare situatie wil ik dan ook zo snel mogelijk achter me laten.

      Een fijne avond verder aan allen, met vriendelijke groet,
      André van Beveren