Aagje van der Velde

  • KlaasJ
    Message 1 of 12 , Aug 1, 2010
      Hallo

      ik zoek de ouders en schoonouders van Aagje van der Velde, geboren te Harkema Opeinde 8 april 1906 (zo ingeschreven in Den Haag) zij is gehuwd met Wieger Hoekstra ca 1931 en woonde te Pijnacker.

      Klaas Jansen
    • klaaspera
      Message 2 of 12 , Aug 1, 2010
        Hallo Klaas,

        Zijn haar ouders misschien Alle van der Velde en Aukje Piekstra? Dan zou Aagje van der Velde zijn vernoemd naar haar grootmoeder Aagje Molles Bethlehem. Harkema (Opeinde) ligt sowieso in de gemeente Achtkarspelen. Haar (mogelijke) grootouders Jan Tjerks van der Velde en Aagje Molles Bethlehem kregen nog een zoon, Sytze van der Velde, maar die trouwde pas in 1914 met Tietje Postma.

        Huwelijksakte Achtkarspelen, 1903
        Man : Alle van der Velde, oud 20 jaar, geboren te Surhuizum
        Ouders: Jan Tjerks van der Velde en Aagje Molles Bethlehem
        Vrouw : Aukje Piekstra, oud 18 jaar, geboren te Surhuisterveen
        Ouders: Oenze Ottes Piekstra en Geeske Bottinga
        Datum : 24 oktober 1903, akte nr. 89

        Opm. : Huwelijk ontbonden bij vonnis van de arrondissementsrechtbank te Groningen d.d. 13 maart 1931

        Hartelijke groeten,

        Klaas Pera

        --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "KlaasJ" <stedtli@...> wrote:

> [...]
        >
        > ik zoek de ouders en schoonouders van Aagje van der Velde, geboren te Harkema Opeinde 8 april 1906 (zo ingeschreven in Den Haag) zij is gehuwd met Wieger Hoekstra ca 1931 en woonde te Pijnacker.

      • annemarthsterringa
        Message 3 of 12 , Aug 1, 2010
          Klaas,

          Geboorteaktes Achtkarspelen 1906 op micro-fiche aanwezig in Tresoar en CBG; geldt voor heel Friesland t/m 1912.

          Ik zag bij de Digitale Stamboom wel een Wieger Hoekstra geboren in 1897 in het BR van Den Haag 1913-1939 maar met een andere echtgenote.

          http://www.digitalestamboom.nl/Search.aspx

          Groet,
          Annemarth Sterringa

        • Johan Zwart
          Message 4 of 12 , Aug 1, 2010
            Hallo,

            Ik heb wel een aagje koster geboren achtkarspelen gehuwd wieger hoekstra geboren augustinusga, waarvan de dochter berber (*1927) gehuwd is in 1945 te achtkarspelen met een Andries Bekkema 1924 - 1945, groetnis Johan Zwart

            Datum : 24 oktober 1903, akte nr. 89

> [...]

            > ik zoek de ouders en schoonouders van Aagje van der Velde, geboren te Harkema Opeinde 8 april 1906 (zo ingeschreven in Den Haag) zij is gehuwd met Wieger Hoekstra ca 1931 en woonde te Pijnacker.

          • KlaasJ
            Message 5 of 12 , Aug 1, 2010
              Annemarth

              omdat ik in Zwitserland woon, is dit wel even moeilijk. Die Wieger Hoekstra had ik ook gevonden, maar het moet een andere zijn.

              Groet, Klaas

              --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "annemarthsterringa" <annemarthsterringa@...> wrote:

> [...]
              >
              > Ik zag bij de Digitale Stamboom wel een Wieger Hoekstra geboren in 1897 in het BR van Den Haag 1913-1939 maar met een andere echtgenote.

            • annemarthsterringa
              Message 6 of 12 , Aug 1, 2010
                Hallo Klaas

                Dat is inderdaad een beetje lastig:-)
                Ik zal bij volgend bezoek aan CBG Aagjes geboorteakte bekijken en bij volgend bezoek aan archief Delft in de BR van Pijnacker kijken.

                Groet uit Delft,
                Annemarth

              • KlaasJ
                Message 7 of 12 , Aug 1, 2010
                  Hallo Annemarth

                  heel hartelijk dank voor dit aanbod.

                  Groet uit Interlaken

> [...]

                  > Ik zal bij volgend bezoek aan CBG Aagjes geboorteakte bekijken en bij volgend bezoek aan archief Delft in de BR van Pijnacker kijken.

                • Krijgsman L.
                  Message 8 of 12 , Aug 2, 2010
                    Hallo Klaas,

                    Delft en of Pijnacker, kan je ook digitaal bekijken.
                    http://www.archief.delft.nl/

                    Misschien vindt je daar al een antwoord.

                    Mfg L. Krijgsman

                  • annemarthsterringa
                    Message 9 of 12 , Aug 2, 2010
                      http://www.archief.delft.nl/
                      Ook wordt de Digitale Stamboom uitgebreid met gegevens en scans van de Delftse bevolkingsregisters. Het eerste deel uit de periode ca. 1825-1830 (gezinnen met de achternamen A-C) is met scans beschikbaar.

                      Dat wordt dus toch in de micro-fiches zoeken...

                      Groet,
                      Annemarth

                      --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Krijgsman L." <krijgsmanl@...> wrote:

                      > Hallo Klaas,
                      >
                      > Delft en of Pijnacker, kan je ook digitaal bekijken.
                      > http://www.archief.delft.nl/
                      >
                      > Misschien vindt je daar al een antwoord.
                      >
                      > Mfg L. Krijgsman
                    • annemarthsterringa
                      Message 10 of 12 , Aug 3, 2010
                        Hallo Klaas,

                        Antwoorden op je vraag:

                        Aagje van der Velde geboren Harkema Opeinde 8 april 1906,
                        aktenummer 128,
                        dochter van Molle van der Velde, 27 jaar, arbeider en Klaaske Zwaagstra.
                        *
                        Huwelijksakte Achtkarspelen, 1903
                        Man : Molle van der Velde, oud 24 jaar, geboren te Surhuizum
                        Ouders: Jan Tjerks van der Velde en Aukje Molles Bethlehem
                        Vrouw : Klaaske Zwaagstra, oud 26 jaar, geboren te Kollumerzwaag, gemeente Kollumerland c.a.
                        Ouders: Albert Zwaagstra en Janke Dijkstra
                        Datum : 30 mei 1903, akte nr. 56
                        *
                        De zussen Van der Velde zijn van het reislustige soort want Aagjes zus Janke trouwde in Amsterdam, zie Genlias.nl .
                        *

                        Het antwoord op de vraag naar Wiegers ouders is ook te vinden bij de Virtuele Studiezaal Den Haag
                        http://195.242.171.17/hga/virtuelestudiezaal/WebsitePubliek/

                        Huwelijk Den Haag 13 mei 1931, aktenummer B547
                        Wieger Hoekstra en Aagje van der Velde:
                        -Wieger, 23 jaar, tuindersknecht geboren Hiaure, Westdongeradeel, wonende te Pijnacker, zoon van Frans Wiegers Hoekstra, landbouwer en Baukje Geerts van Seggeren wonende te Zwaagwesteinde, Dantumadeel.
                        -Aagje, 25 jaar, dienstbode, geboren Harkema Opeinde, Achtkarspelen, wonende te Den Haag, dochter van Molle van der Velde, arbeider wonende te Eestrum en Klaaske Zwaagstra, overleden.
                        *
                        Huwelijksakte Kollumerland c.a., 1906
                        Man : Frans Hoekstra, oud 23 jaar, geboren te Veenwouden, gemeente Dantumadeel
                        Ouders: Wieger Franzes Hoekstra en Sjoukje Jurjens Grijpstra
                        Vrouw : Baukje van Seggeren, oud 20 jaar, geboren te Kollumerzwaag
                        Ouders: Geert van Seggeren en Taetske de Roos
                        Datum : 12 mei 1906, akte nr. 16
                        *

                        Het BR van Pijnacker loopt tot 1936;
                        Aagje en Wieger(geboren Hiaure 8 november 1907) woonden met dochters Clasina Baukje *1931 en Baukje *1932 op Oude Leedeweg nummer 88.

                        De Oude Leedeweg ligt net ten zuiden van het oude dorp, en wordt tegenwoordig omringd door nieuwbouw. Toen mijn kinderen klein waren, woonden we daar vrijwel om de hoek, haalden melk en kaas op de Oude Leedeweg.

                        Groet uit Delft,

                        Annemarth Sterringa
                        http://home.zonnet.nl/annemarthsterringa/

                      • KlaasJ
                        Message 11 of 12 , Aug 3, 2010
                          Hallo Annemarth

                          hartelijk dank voor je ondersteuning. Nadat ik de gegevens ingevuld en aangevuld heb in mijn Aldfaer-Datenbank, blijken er 31 verwantschapslijnen tussen mij en de dochters Hoekstra te zijn, en dat via beide ouders.

                          nogmaals hartelijk dank en de beste groeten

                          Klaas Jansen

                        • annemarthsterringa
                          Message 12 of 12 , Aug 4, 2010
                            Hallo Klaas,
                            O wat een leuk resultaat! Leuk dat je dit nog even meldt.

                            Klaas Pera zat dus goed met de vernoeming van Aagje naar beppe Aagje, alleen via een ander takje:-)

                            Groetjes,
                            Annemarth