Re: [Friesland-genealogy] Re: de abt

  • Douwe
    Message 1 of 33 , Jul 31, 2010
      Dag Marten.

      Is er een site, waar je die stormen e.d. kunt vinden. Een voorvader van mij, Wybren Ruurds Stellinga, is in 1817 als matroos van Dockum vertrokken en sindsdien is er niets meer van hem venomen. Kun je ergens vinden, wanneer in 1817 stormen zijn geweest of wanneer er schepen zijn vergaan en waar die dan vandaan kwamen?

      groet

      Douwe

      Message 33 of 33 , Aug 9, 2010
        Hallo Nynke,

        Bedankt voor de uitleg. Als we het nu toch over militie hebben .....

        In de huwelijkse bijlagen kom ik telkens het Militie Certificaat tegen. Maar de details (physiognomy) ontbreken in de meeste gevallen. Zijn die in de overschrijving weg gelaten? En waar zijn die dan te achterhalen?

        In een geval (1846) was een voorvader bij loting dientverplicht maar vrijgesteld door aanstelling van een plaatsvervanger. Hoe kom ik daar meer van te weten - i.e. wie en  voor hoeveel. Ik kwam eens zo' en akte tegen in het Notariel archief, maar van mijn voorouder niets.
        Hoe kom ik verder?

        Bij voorbaat bedankt.
        groetjes,
        Keimpe