Re: de abt

  • klaaspera
    Message 1 of 33 , Jul 31, 2010
      Hallo Marten en anderen,

      Nog even ter aanvulling van jouw bericht: de oude reddingsboot van Harlingen heette ook "De Abt". Misschien heeft die naam nog met de scheepsramp bij De Abt te maken. Tot 2007 heeft "De Abt" dienst gedaan en is toen vervangen door "Veronica". Zie de link:

      http://www.knrm.nl/30waar_wij_zijn/10reddingstations/harlingen/01historie/?TheArticle=8868

      Hartelijke groeten,

      Klaas Pera

      --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Marten" <m.tacoma@...> wrote:

      > Nog een poging:
      > van:http://www.dankert.nl/bart/archief/archief_act_2010_%282%29.htm
      > Grafsteen van Kapitein Rabi van Wezel permanent zichtbaar in Groate Kerk
      > St.-Jacob
      >
      > Bij de renovatie van de vloer van De Groate Kerk in St.-Jacobiparochie is de
      > grafsteen van Rabi van Wezel bloot komen te liggen. Van Wezel was kapitein
      > van een schip dat in 1807 voor de Bildtse kust verging. Meer dan veertig
      > mensen kwamen om. Eigenaar Alde Fryske Tsjerken en De Groate Kerk hebben nu
> [...]
    • ken veldhuis
      Message 33 of 33 , Aug 9, 2010
        Hallo Nynke,

        Bedankt voor de uitleg. Als we het nu toch over militie hebben .....

        In de huwelijkse bijlagen kom ik telkens het Militie Certificaat tegen. Maar de details (physiognomy) ontbreken in de meeste gevallen. Zijn die in de overschrijving weg gelaten? En waar zijn die dan te achterhalen?

        In een geval (1846) was een voorvader bij loting dientverplicht maar vrijgesteld door aanstelling van een plaatsvervanger. Hoe kom ik daar meer van te weten - i.e. wie en  voor hoeveel. Ik kwam eens zo' en akte tegen in het Notariel archief, maar van mijn voorouder niets.
        Hoe kom ik verder?

        Bij voorbaat bedankt.
        groetjes,
        Keimpe