Re: [Friesland-genealogy] Re: de abt

  • Marten
    Message 1 of 33 , Jul 31 9:27 AM
      Is dit wat??
      http://home.zonnet.nl/heinsius6/romeinen.htm

      From: Tj.E. Martens
      Sent: Saturday, July 31, 2010 3:44 PM
      To: Friesland-genealogy@yahoogroups.com
      Subject: RE: [Friesland-genealogy] Re: de abt

      Hallo Klaas en anderen,

      Dit is zeer waarschijnlijk juist.

      De plaats 'De Abt' waarheen Sjoerd Durx vertrok, was klaarblijkelijk
      duidelijk voor de naaste omgeving en dus logischerwijs in de buurt van
      Cornwerd.

      Ten tweede is Sjoerd Durx ook iemand met ambtelijke bezigheden, want het was
      een van de personen die elke twee jaar gewisseld werd, zoals chergers.

      Bij de Sneuper vind ik nu ook: Gilbartus Koen, commissaris op De Abt,
      overleden 11 april 1748 en grafzerk in Harlingen.

      Hartelijke dank,

      Tjaart Martens

      Message 33 of 33 , Aug 9, 2010
        Hallo Nynke,

        Bedankt voor de uitleg. Als we het nu toch over militie hebben .....

        In de huwelijkse bijlagen kom ik telkens het Militie Certificaat tegen. Maar de details (physiognomy) ontbreken in de meeste gevallen. Zijn die in de overschrijving weg gelaten? En waar zijn die dan te achterhalen?

        In een geval (1846) was een voorvader bij loting dientverplicht maar vrijgesteld door aanstelling van een plaatsvervanger. Hoe kom ik daar meer van te weten - i.e. wie en  voor hoeveel. Ik kwam eens zo' en akte tegen in het Notariel archief, maar van mijn voorouder niets.
        Hoe kom ik verder?

        Bij voorbaat bedankt.
        groetjes,
        Keimpe