Re: [Friesland-genealogy] stelphuis

  • L. Bijlsma
    Message 1 of 33 , Jul 31, 2010
      Dag Bert,

      Op deze site hoef je niks te vertalen maar even doorscrollen en je hebt de
      stelp boerderij te pakken
      http://www.friesgenootschap.nl/artikelen/mulder.htm
      Lineke
      .
      Message 33 of 33 , Aug 9, 2010
        Hallo Nynke,

        Bedankt voor de uitleg. Als we het nu toch over militie hebben .....

        In de huwelijkse bijlagen kom ik telkens het Militie Certificaat tegen. Maar de details (physiognomy) ontbreken in de meeste gevallen. Zijn die in de overschrijving weg gelaten? En waar zijn die dan te achterhalen?

        In een geval (1846) was een voorvader bij loting dientverplicht maar vrijgesteld door aanstelling van een plaatsvervanger. Hoe kom ik daar meer van te weten - i.e. wie en  voor hoeveel. Ik kwam eens zo' en akte tegen in het Notariel archief, maar van mijn voorouder niets.
        Hoe kom ik verder?

        Bij voorbaat bedankt.
        groetjes,
        Keimpe