Re: Dubb geb verm alde maaie

  • klaaspera
    Message 1 of 22 , Jul 31, 2010
      Hallo Johan,

      Een heel interessant artikel. Leuk, dat ze die oude traditie van "alde maaie" weer nieuw leven hebben ingeblazen. In Groningen bestond volgens mij ook de gewoonte om in de maand mei van werkgever te veranderen.

      Hartelijke groeten,

      Klaas

      --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "JP Mels" <jpmels01@...> wrote:

> [...]
      >
      > Je hebt gelijk: ze gingen het werk achterna. Het heeft volgens mij ook met
      > de tijd te maken. Ik heb ook voorouders (van een andere familie) die aan het
      > eind van de negentiende eeuw negen keer zijn verhuisd. Dan heb je het over
      > landarbeiders met een soort aanstelling voor een jaar. Toen de mechanisatie
      > in de landbouw doordrong, was er steeds minder werk voor landarbeiders. Dus
      > werd er dan ook vaker verhuisd.
      >
      > Mvg, Klaas
      >
      > --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com
      > <mailto:Friesland-genealogy%40yahoogroups.com> , Irene Visser

    • M.E. Vijverberg-Kalkema
      Message 2 of 22 , Jul 31, 2010
        Klaas en Johan,

        Dat is niet alleen in Groningen en Friesland zo, mar in bijna heel
        Nederland. Ze komen voor in ieder geval voor Gelderland, Utrecht, Noord-
        en Zuid-holland en Zeeland, dan onder andere als Hannekemaaiers en
        Bovenlanders. Over dit seizoenswerk (1 mei tot 30 april jaar erop) zijn
        vele boeken geschreven.

        Marjolijne