Re: Dubbele geboortevermeldingen op Tresoar

  • klaaspera
    Message 1 of 22 , Jul 30, 2010
      Irene,

      Je hebt gelijk: ze gingen het werk achterna. Het heeft volgens mij ook met de tijd te maken. Ik heb ook voorouders (van een andere familie) die aan het eind van de negentiende eeuw negen keer zijn verhuisd. Dan heb je het over landarbeiders met een soort aanstelling voor een jaar. Toen de mechanisatie in de landbouw doordrong, was er steeds minder werk voor landarbeiders. Dus werd er dan ook vaker verhuisd.

      Mvg, Klaas

      --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, Irene Visser <irenejolanda.vandermeulen@...> wrote:

      > Dag,
      >
      > verkijk je niet op plaatsen in die tijd.
      > Mijn fam. kwam uit Dantumadeel, Murmerwoude, etc. richting Dokkum.
      > En eindigde in Tietjerksteradeel, hoofdzakelijk Bergum.
      >
      > Dat die zijn naar beneden vertrokken. Maar een grote tak van de fam. is in
      > de omgevind Dantumadeel-Oostdongeradeel gebleven.
      >
      > Is maar denk ik waar toen werk etc was.
      >
      > Irene.

      > --
      > http://www.genealogieonline.nl/stamboom-van-der-meulen-zondervan/

    • JP Mels
      Message 2 of 22 , Jul 30, 2010
        Kijk eens op
        http://sneuperdokkum.blogspot.com/2009/05/alde-maaie-12-mei-verhuisdag-in.ht
        ml daar een kleine uitleg over seizoen arbeid.

        Evt. zoekterm Google "alde maaie" . Leuk stukje geschiedenis.

        Groet, Johan.

[...]

        <mailto:Friesland-genealogy%40yahoogroups.com> , Irene Visser

      • klaaspera
        Message 3 of 22 , Jul 31, 2010
          Hallo Johan,

          Een heel interessant artikel. Leuk, dat ze die oude traditie van "alde maaie" weer nieuw leven hebben ingeblazen. In Groningen bestond volgens mij ook de gewoonte om in de maand mei van werkgever te veranderen.

          Hartelijke groeten,

          Klaas

          --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "JP Mels" <jpmels01@...> wrote:

> [...]
          >
          > Mvg, Klaas
          >
          > --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com
          > <mailto:Friesland-genealogy%40yahoogroups.com> , Irene Visser

        • M.E. Vijverberg-Kalkema
          Message 4 of 22 , Jul 31, 2010
            Klaas en Johan,

            Dat is niet alleen in Groningen en Friesland zo, mar in bijna heel
            Nederland. Ze komen voor in ieder geval voor Gelderland, Utrecht, Noord-
            en Zuid-holland en Zeeland, dan onder andere als Hannekemaaiers en
            Bovenlanders. Over dit seizoenswerk (1 mei tot 30 april jaar erop) zijn
            vele boeken geschreven.

            Marjolijne