Re: [Friesland-genealogy] Militie

  • Irene Visser
    Message 1 of 33 , Jul 30, 2010
      Hai Nynke,

      ja zeker jammer van de achterkant, maar de foto is ook niet in mijn bezit,
      Is weer van een achternicht de kleindochter van Tjitske van der Meulen, mijn
      opa's zusje.

      Ik ga geloof ik Cor maar eens lief mailen, misschien dat die tzt eens kijken
      kan in die registers. want wat ik wel las in de url. Dat iedereen dus
      opgeroepen werd. en gekeurd werd, dus er zouden papieren moeten zijn.

      Hoop dat Veldpost het leest, die weet misschien weer wat meer.

      thanks voor het meegooglen en denken,

      Irene.

      Op 30 juli 2010 17:36 schreef Nynke van den Hooven <
      nynkevandenhooven@...> het volgende:

      http://www.genealogieonline.nl/stamboom-van-der-meulen-zondervan/

    • ken veldhuis
      Message 33 of 33 , Aug 9 7:07 AM
        Hallo Nynke,

        Bedankt voor de uitleg. Als we het nu toch over militie hebben .....

        In de huwelijkse bijlagen kom ik telkens het Militie Certificaat tegen. Maar de details (physiognomy) ontbreken in de meeste gevallen. Zijn die in de overschrijving weg gelaten? En waar zijn die dan te achterhalen?

        In een geval (1846) was een voorvader bij loting dientverplicht maar vrijgesteld door aanstelling van een plaatsvervanger. Hoe kom ik daar meer van te weten - i.e. wie en  voor hoeveel. Ik kwam eens zo' en akte tegen in het Notariel archief, maar van mijn voorouder niets.
        Hoe kom ik verder?

        Bij voorbaat bedankt.
        groetjes,
        Keimpe