Newcomer

  • Frank and Annechien
    Message 1 of 10 , Jun 9, 2001
      Goede dag,

      Mijn naam is Frank van Thienen (klinkt niet erg Fries!) en ik ben begonnen
      met stamboom onderzoek van mijn vrouw en mezelf.

      Ik zal meteen maar beginnen met een vraag waar ik geen antwoord op kan
      vinden. In verscheidene Friese documenten in mijn bezit wordt genoemd
      Grieternij, of Grietenij, en Grietman. Uit het verband kan ik naar de
      betekenis raden, maar ik wil dit graag even bevestigd hebben.
      Is Grietenij een Friese (?) naam voor Gemeente? Komt dit ook in andere
      gebieden voor? Wordt dit nog gebruikt?
      Is een Grietman een ambtenaar?

      Alvast bedankt voor de hulp.

      Frank van Thienen
      Vernon, BC Canada

      (Eén-kwart-Fries, verbannen naar Noord Amerika)

      Familienamen van mijn vrouw: RUNIA (Berlikum, Harlingen), VAN DER LAAN
      (Groningen), LAUTENBACH (Berlikum),

      Mijn familienamen: VAN THIENEN (Amersfoort, Bussum, Amsterdam), ZWAGA
      (Haskerland, Wymbritseradeel), KRAGT (Oudehaske), KROL (Terband, Westermeer,
      Koudum)
    • H.J. Dijkstra
      Message 2 of 10 , Jun 9, 2001
        dag Frank

        Een grietenij is/was een van de 30 plattelandsgemeenten in Friesland.
        Er waren namelijk 11 steden (elfstedentocht !!) en 30 grietenijen. vandaar
        ook de uitdrukking: op zijn elf en dertigst, als we bedoelen dat iets
        langzaam gaat.

        De burgemeester van zo'n plattelandsgemeente heette ook wel de Grietman.

        m.v.g.

        Henk Dijkstra uit Helmond.

> [...]
        > Koudum)

        > of: http://go.to/frgen .
        >
        > Het archief van deze Hazagebruikers-lijst met daarin alle sinds 8 juli
        1999 geposte berichten staat op

      • Frank and Annechien
        Message 3 of 10 , Jun 9, 2001
          Henk Dijkstra uit Helmond schreef:
> [...]
          >langzaam gaat.
          >De burgemeester van zo'n plattelandsgemeente heette ook wel de Grietman.

          Bedankt voor de uitleg, Henk.
          Da's vlug, en ik dacht dat alle Friesen op bed zouden liggen!
          Dus, als ik het goed van je begrijp, de steden waren onafhankelijk van de
          grietenijen, and vice versa?

          Ik keek net nog even naar een paar van die teksten die ik heb, en ik zie ook
          de woorden grieteng en grietend. Allemaal hetzelfde als Grieternij?
          Is gemeente wel een goede vertaling, of zou district of arrondissement een
          betere term zijn?

          "In het jaar Een duizend acht honderd tweeënveertig, den eersten der maand
          April, is voor ons Jonkheer Meerten Pieter Benjamin Johan Vegelen van
          Maerbergen Grietman Ambtenaar van den Burgerlijken Stand der grieteng
          Haskerland Provincie Vriesland gecompareerd: etc. etc. etc.

          "Grietman Ambtenaar" is deze jonkheer dan een klerk van de burgemeester, of
          is de klerk ook de burgemeester?

          Sorry dat ik zo picky ben, maar ik wil niet alleen een vreemde woordenlijst
          bij mijn stamboom indoen, maar voor mijn eigen kinderen, en een serie andere
          familieleden, wil ik het hele verhaal ook in het Engels produceren. En als
          het kan wil ik het wel accuraat doen.

          Nogmaals bedankt,

          Frank van Thienen
          Vernon, BC Canada
        • Anna van Gelderen
          Message 4 of 10 , Jun 9, 2001
            Dag Frank,
            Wat Henk zegt klopt echt. Grietenij is een term voor een bestuurlijke eenheid uit de tijd van vóór de Fransen (dus zeg maar vóór de 19de eeuw) en komt geheel overeen met de latere plattelandsgemeenten. De term werd alleen in Friesland gebruikt. Aan het hoofd van de grietenij stond een grietman, te vergelijken met de latere burgemeestes. De elf steden waren een aparte bestuurlijke eenheid, zij hadden stadsrechten, wat vaak (of altijd, dat weet ik niet exact) het recht om een markt te houden, een zekere autonomie op het gebied van de rechtspraak en allerlei andere zaken inhield. Wat betreft de variatie "grieteng" en "grietend": ik ben bang dat je dat gewoon verkeerd gelezen hebt - zoals heel gemakkelijk gaat met die oude handschiften. In je citaat komt namelijk ook een naam voor die ik nog goed ken uit mijn geboortegemeente Haskerland, nl. Vegelin van Claerbergen, die je ook verkeerd hebt gelezen (het is dus niet Vegelen van Maerbergen!). In de tijd van het citaat (1843) bestonden er formeel geen grietmannen meer en hadden we het huidige systeem met gemeenten en burgemeesters. Ik denk dat de term hier gebruikt is als een soort "courtesy title". De rol van de adel als bestuurders was sinds de Franse tijd immers behoorlijk uitgehold. Ik leid uit dit citaat dan ook af dat deze jonkheer Vegelin van Claerbergen in 1843 inderdaad een gemeente-ambtenaar en niet de burgemeester zelf was, maar misschien kan iemand anders daar nog wat meer over zeggen. Ambtenaar van de burgelijke stand was in die tijd ongetwijfeld een post met heel wat meer status dan nu.
            De term district of arrondissement is dus geen goede vertaling. Arrondissement is een term uit de Franse tijd (c. 1794-1814), die nu nog alleen wordt gebruikt voor rechtsgebieden, niet voor bestuurlijke eenheden. District is hier bij mijn weten nooit in gebruik geweest.
            Ik hoop dat ik je hiermee weer een eindje vooruit heb geholpen.
            Groeten,
            Anna van Gelderen

> [...]

            familieleden, wil ik het hele verhaal ook in het Engels produceren. En als

          • Hilbrand de Bruijn
            Message 5 of 10 , Jun 10, 2001
              Beste Anna, Frank e.a.

              Mogelijk gaat het hier om de volgende grietman Vegelin van Claerbergen:
              Naam: Pieter Benjamin Johan Vegelin van Claerbergen
              Geboren: 22 juni 1808 te Joure ? Leeuwarden ?
              Overleden: 27 mei 1879 te Joure? Leeuwarden ?
              Notities:
              Grietman van Haskerland, lid Prov. Staten van Friesland, lid Tweede Kamer
              der Staten-Generaal. 2
              In 1873 wonende te Joure (gemeente Haskerland). Titels: Jonkheer Meester.
              President van den Hasker veenpolder.

              Verwijzing 2
              Bron: Kwartierstatenboek 1883-1983 van het Kon. Ned. Genootschap voor
              geslacht- en wapenkunde, p. 406-407

              Met vriendelijke groet,
              Hilbrand de Bruijn
              Geldermalsen NL
              E-mail: hilbranddebruijn@...
              Web: www.gironet.nl/home/hmdb
              Vraag & aanbod: Van de Bilt, Bockweg, Boes, Bronke, de Bruijn (stad
              Utrecht), van Dijke, van der Goot, Hardi, Hoogterp e.d. (alles!), Huskens,
              Jennen, Jessen, Koeleman, Kooistra, Kouwenhoven, van Kuijk, van Rossum,
              Stouten, van Swaaij, Vlek, Vriezen, Woudstra.
            • Tjerk Tigchelaar
              Message 6 of 10 , Jun 10, 2001
                Hallo Anna, Frank e.a.

                De titel Grietman en het begrip Grietenij werd bij mijn weten pas afgeschaft
                na het invoeren van de nieuwe gemeentewet in 1850 en veranderd in
                burgemeester en gemeente.
                Groeten,
                Tjerk Tigchelaar

              • Onno Elgersma
                Message 7 of 10 , Jun 10, 2001
                  Beste Frank,
                  In de Encyclopedie van Friesland (1958) wordt van een grietenij gezegd dat
                  het sinds de 12e eeuw de voorgangster is van de huidige plattelandsgemeente
                  eerst al rechtseenheid en later ook als bestuurlijke eenheid. In de Franse
                  tijd kwam het einde als rechtsorgaan en met de Gemeentewet van 1851 werd de
                  grietenij gemeente en de grietman burgemeester. In het Engels zou je dus
                  moeten spreken van municipality en mayor.
                  Wat de tekst van de akte betreft, waarschijnlijk staat er: Jonkheer Meester
                  Pieter Benjamin Johan Vegilin van Claerbergen, Grietman, Ambtenaar van den
                  Burgerlijken Stand der grietenij Haskerland, Provincie Friesland. De komma's
                  zijn in dit verband belangrijk! Ook heden ten dage is de burgemeester tevens
                  ambtenaar van de burgerlijk stand en treedt als zodanig vaak op bij het
                  huwelijk van bijzondere personen, bij voorbeeld vorstelijk personen of zijn
                  eigen familieleden.
                  In het boek Haskerlan (Fryske Akademy 1990) is een heel hoofdstuk gewijd aan
                  de familie Vegelin van Claerbergen, waarvan ongeveer 10 pagina's gaan over
                  Pieter Benjamin Johan. Een zin daaruit: "Na bijna negen jaar grietman van
                  Haskerland te zijn geweest diende Vegilin in 1843 zijn ontslag in, dat hem
                  door de Koning eervol werd verleend."
                  Dit als aanvulling op de opmerkingen van Henk, Anna, Hilbrand en Tjerk.

                  Onno Elgersma
> [...]
                  > Vernon, BC Canada

                  > of: http://go.to/frgen .
                  >
                  > Het archief van deze Hazagebruikers-lijst met daarin alle sinds 8 juli

                • Johannes Zwart
                  Message 8 of 10 , Jun 10, 2001
                    Hallo, er wonen ook veel Runia's in Leeuwarden, familie Runia op de
                    Ferdinand Bolstraat te Leeuwarden kan je daar wel verder mee helpen.... ik
                    heb vroeger met hun zoon Klaas Peter gewerkt in Leeuwarden.
                    met vriendelijke groet Johan Zwart

                    Message 9 of 10 , Jun 10, 2001
                      Een Grietman/Ambtenaar van de Burgerlijke Stand is een persoon die beide
                      functies; namelijk van Grietman en van Ambtenaar van de Burgerlijke Stand,
                      uitoefent. Een ambtenaar van de Burgerlijke Stand is een functie die formeel
                      helemaal losstaat van andere functies binnen een gemeente. Een AvdBS is in
                      zijn functioneren uitsluitend verantwoording schuldig aan het Openbaar
                      Ministerie. Een AvdBS hoeft ook niet in dienst te zijn van een gemeente,
                      doch is het meestal wel.

                      Is het nu helder ?

                      mvg

                      Henk Dijkstra uit Helmond.

                      Message 10 of 10 , Jun 10, 2001
                        van Henk Dijkstra uit Helmond.

                        Zo helder als 't maar kan.
                        Hartelijk bedankt Henk, en ook alle anderen heel hartelijk bedankt voor alle
                        details. Ik had niet zo'n geweldige hoeveelheid antwoorden verwacht.
                        Ja, die oude handschriften, dat is een kunst op zich om dat allemaal goed te
                        lezen.

                        Frank van Thienen
                        Vernon, BC Canada