RE: [Friesland-genealogy] Re: wijzigen in Aldfaer

  • JP Mels
    Message 1 of 18 , Jul 17, 2010
      Beste Harrie,

      De kosten zijn € 25,= , kopje koffie inbegrepen. Maar ik hoop mij de reis en deze kosten voor te zijn...

      Daarom ga ik gewoon proberen.

      Beste Luut,

      Heel hartelijk dank voor jou aanbod. Nog een weekje en dan heb ik vakantie. Dan ga ik er eens voor zitten. Kom ik er niet uit dan zal ik mij zeker melden.

      Allen,

      Dank voor de respons op dit bericht.

      Hartelijke groet, en goede nacht, Johan.
    • klaaspera
      Message 2 of 18 , Jul 18, 2010
        Hallo Johan,

        Aldfaer is een heel gebruiksvriendelijk programma. Als je een nieuwe persoon wilt toevoegen aan je verzameling, klik je boven op Persoon/Nieuw. Als het gaat om een kind van een persoon die je al hebt, ga je bij kinderen staan, en voeg je met de rechter muisknop het kind toe. Als je een persoon wilt verwijderen, klik je op Persoon/Verwijderen.

        Zorg er wel voor, dat je steeds backups maakt. Je sluit het programma af en dan wordt automatisch een veiligheidskopie gemaakt, die op de harde schijf wordt opgeslagen. Het is daarnaast ook handig om een aparte Aldfaer map aan te maken, waar je zelf de meest recente kopie van de gedcom opslaat. Dat gaat zo: Bestand/Exporteer gedcom/privacyfilter (ja/nee)/klik op het gele boekje/twee keer klikken op de oude versie/Opslaan/ Vervangen: ja/ Export/Oké.

        Bij problemen is er altijd nog het Aldfaer forum. De link daarvan is:

        http://www.aldfaer.net/sitemap/?q=forum

        Daarvoor moet je eerst een eigen account aanmaken. Stel je technische vragen over het gebruik van het programma altijd in de rubriek: Aldfaer Helpdesk.

        Met vriendelijke groeten,

        Klaas Pera

        --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "JP Mels" <jpmels01@...> wrote:

        > Beste Aldfaer gebruikers,
        >

        > Eigenlijk wil ik ook heel graag overgaan op digitaal bijhouden van mijn
        > gegevens. Al een hele poos geleden heb ik Aldfaer eens geprobeerd. Maar, als
        > beginner maak je nog wel eens een foutje. Deze herstellen lukte mij toen
        > niet. De moed is mij toen in de schoenen gezakt en heb toen de hele boel uit
        > mijn computer gekieperd.
        >

        > Heel belangrijk voor mij, wijzigen en toevoegen. Wie kan mij de juiste tip
        > geven voor dat ik begin? Op de site van Aldfaer wordt ( voor zover ik vinden
        > kan ) weinig aandacht aan dit onderwerp besteed.

> [...]
      • Tymen Wierstra
        Message 3 of 18 , Jul 18, 2010
          Het boek dat de CBG heeft uitgegeven over Aldfaer is een goedkopere
          oplossing:

          "Heel veel informatie over Aldfaer vindt u door in het programma op F1 te
          drukken. U ziet dan de online help bij het programma. Maar bent u nog niet
          ervaren met het programma en heeft u liever een papieren handleiding bij de
          hand, dan raden wij u het boek "Je stamboom op de computer" van de
          schrijvers Ronald Balhan (lid Aldfaer-team) en Rob van Drie (van het
          Centraal Bureau voor de Genealogie) aan.
          Dit boek, dat u bij elke boekhandel kunt bestellen onder isbn 978 90 229
          5771 4, behandelt de diverse bronnen en methodes om achter de gegevens voor
          uw stamboom te komen en legt aan de hand van de release 3.5.3 van Aldfaer
          uit hoe de gegevens in een computer kunnen worden opgeslagen. Bij het boek
          zit een CD-rom met de versie 3.5.3. http://www.bruna.nl/boeken/9789022957714
          "

          [Bron: http;//www.computergenealogie.org]

        • backfiremillie
          Message 4 of 18 , Jul 18, 2010
            Zoals anderen al opmerkten inderdaad 25 euro is de prijs. De tekentjes daarvoor hebben te maken met een niet herkend euroteken bij het kopieren van het bericht.

            Ik heb trouwens nog een tip. Als je een persoon verwijdert uit het bestand bijvoorbeeld met het mannetje met de rode pijlpunt dan gaat het systeem vaak naar een record die helemaal uit de buurt is.
            Als je dan de grote pijl links van het huisje indrukt kom je weer terug bij het gezin waar je mee bezig was.

            Ik heb er inmiddels 8500 personen in staan. Soms met vallen en opstaan. Dus houdt moed!

            Mvg

            Hans

            --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, Harrie Hagedoorn <h.hagedoorn@...> wrote:

            > € 128,25??? beetje erg duur voor 1 dagje genealogieën, in goed Haags, zekah tik fout?
            >
            > met vriendelijke groet,

          • JP Mels
            Message 5 of 18 , Jul 18, 2010
              Lezers,

              Ik kwam de grafsteen van Grietje Kappenburg tegen op de algemene
              begraafplaats in Tubbergen.

              Zij is geboren 31-10-1871 te Wijnjeterp.

              Overleden 05-06-1948 te Tubbergen.

              "Zij offerde zich op voor haar leerlingen"

              Ik heb een foto gemaakt voor eventuele belangstellenden. Laat maar even
              weten.

              Johan.

            • Harrie Hagedoorn
              Message 6 of 18 , Jul 18, 2010
                Als ik op de site van het CBG kijk zie ik daar staan:

                27 mei 2010 cursus Aldfaer voor beginners � 25 en op

                24 juni 2010 cursus Aldfaer voor gevorderden � 25

                maar beide cursussen zij dus al geweest!!!!

                er komt nog wel een cursus 13 september 2010 Stamboomonderzoek voor beginners � 45, en op 04 oktober 2010 een kennismakingsbijeenkomst, gratis.

                met vriendelijke groet,

              • JP Mels
                Message 7 of 18 , Jul 19, 2010
                  Iedereen hartelijk dank voor de tips en adviezen voor het gebruik van
                  Aldfaer. Mocht ik nu echt vastlopen dan meld ik mij.

                  Een paar dagen nog, heb ik vakantie. Ga ik beginnen.

                  Hartelijke groet, Johan.

                • JP Mels
                  Message 8 of 18 , Jul 19, 2010
                    Medeleden,

                    Zaliger "oom Albert" hield altijd de graven bij van de vader en voorouders
                    van mijn vrouw. Nu, na twee jaar zijn de graven bemost en er groeit onkruid
                    op en om de graven. De hele familie, incluis ik zelf, hebben er niet aan
                    gedacht dat de taak van oom Albert een opvolging moet krijgen. Nu, na het
                    aanzien van deze graven heb ik mij voorgenomen om deze taak over te nemen.

                    Een van de graven is belegt met tegeltjes. Deze zijn allemaal los gevroren,
                    wat vorst allemaal doen kan. Een ander graf is volledig uit het zicht
                    gekomen door begroeiing van een taxus achtige plant.

                    Mag ik de dekplaat van een graf zelf vervangen? Ik heb relaties met
                    steenhouwers.

                    Mag ik de taxus "kappen" om de steen weer zichtbaar te maken?

                    Wie kent de richtlijnen voor oude en heel oude graven en onderhoud daarvan?
                    Op internet zie ik wel hoveniers die zich daarvoor aanbieden, richtlijnen
                    vind ik niet.

                    Aanbevolen, Groet, Johan.

                  • Cor
                    Message 9 of 18 , Jul 19, 2010
                      Johan,

                      Dergelijke vragen moet je stellen aan de beheerder.
                      Die weet wat er in hun voorwaarden staat.

                      Succes gewenst,
                      Cor

                      Subject: [Friesland-genealogy] OT Grafonderhoud