Vraag betr. akte 70 Jan Gramsma huwelijk

  • Nico Heesemans
    Message 1 of 4 , Jun 24, 2010
      Hallo beste medezoekers van deze pagina.

      Ik heb een vraag over Jan Gramsma.
      Hij werd geboren op 27 november 1778 in Leeuwarden.
      Hij trouwde met Tietje van der Meulen, waarschijnlijk in 1810
      Hij was de zoon van  Reinder Gramsma en Berber Meinderts.
      Hij trouwde op 1 juni 1851 met Grietje Jacobs Visser.
      Dit laatste huwelijk is genoemd in akte 70  Leeuwarden.

      Ik ben al enkele dagen bezig met trachten om uit de tekst
      van deze huwelijksakte te komen, met namen voor wat betreft
      de grote alinea over de akte van bekendheid enz.

      Is er iemand onder jullie, die de moeite zou willen nemen om
      een vertaling van deze akte naar me toe te sturen?
      Misschien Nynke, die mijn vrouw al eerder heeft geholpen
      met een voor haar moeilijk te ontcijferen akte.

      Momenteel zitten wij in Frankrijk en het is mijn vrouw niet gelukt om
      te verzenden vanuit haar e mail adres annico@....

      Alvast heel erg bedankt voor de moeite die jullie willen doen voor me.

      Groetjes,
      Nico Heesemans (uit naam van Anny Gramsma)

    • Hinke
      Message 2 of 4 , Jun 24, 2010
        Hallo Nico,

        Ik weet niet of je een transcriptie wilt van de hele akte, ik heb alleen
        even het stukje over de akte van bekendheid voor je over getypt. (geen
        officiële transcriptie)

        Het huwelijk was overigens in 1823.

        Jan Gramsma, wed.nr. v. Tietje van der Meulen, 38 jaren, trekschipper,
        geboren en wonende te Leeuwarden. meerderjarige zoon van Reinder Gramsma
        en Berber Meinderts, beide alhier overleden de eerste den achtsten mei
        achttienhonderdtwintig blijkens de doodcedel den vijftienden mei dezes
        jaars door ons afgegeven en de tweede den vijfden october
        zeventienhonderd een en negentig blijkens acte van bekendheid, den
        eersten mei deze jaars alhier voor den Vrederegter opgemaakt-
        verklarende de bruidegom dat hem de laatste woonplaats noch die des
        overlijden zijner grootouders aan vader en moederszijde bekend was,
        waardoor hij in de onmogelijkheid is een acte van derzelver afwezigheid
        of overlijden te kunnen produceren hebben de vier hier na te noemen
        getuigen mede gecertificeerd dat hoezeer zij den toekomende Echtgenoot
        kennen zij noch de laatste woonplaats noch die des overlijden wisten van
        zijne genoemde grootouders welke verklaringen onder Eede zijn gedaan
        ........ hebbende aan de militie voldaan etc.

        Mocht je meer nodig hebben dan zie ik (zien we) dat wel.

        Groet, Hinke Woudt-Westra
        http://wyldewielde.tumblr.com/

        Message 3 of 4 , Jun 24, 2010
          Hier nog het huwelijk van Jan en Tietje:

          Leeuwarden, huwelijken 1810
          Vermelding: Ondertrouw op 27 april 1810
          Man : Jan Reinders Gramsma afkomstig van Leeuwarden
          Vrouw : Tietje Aukes van der Meulen afkomstig van Leeuwarden

          Gestandaardiseerde namen: JAN REINERS en TIETJE AUKES

          Bron:
          Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmatenboeken(DTBL)
          Trouwregister Gerecht Leeuwarden 1798-1811
          Inventarisnr.: DTB 915
          Op microfiche beschikbaar op de studiezaal van Tresoar

          Leeuwarden, huwelijken 1810
          Vermelding: Bevestiging huwelijk op 20 mei 1810
          Man : Jan Reinders Gramsma afkomstig van Leeuwarden
          Vrouw : Tietje Aukes van der Meulen afkomstig van Leeuwarden
          Opmerking : getrouwd op het stadhuis

[...]

          groet, Hinke.

          Message 4 of 4 , Jun 27, 2010