RE: [Friesland-genealogy] Re: Jelle Jellema

  • Krijgsman L.
    Message 1 of 12 , May 28, 2010
      In indonesie zijn verschillende Jellema personen.

      Ga naar http://www.roosjeroos.nl/Zoekscherm?start=9
      En type de naam Jellema in daar zie je verschillende kinderen van Jellema
      overlijdens ook een Jelle Jellema.
      Overleden 20 7 1880 te Soerabaja.

      MVG

      L. Krijgsman

    • J.P.D. Groen
      Message 2 of 12 , May 29, 2010
        Alex,

        als ik even mag inbreken:
        kijk even op mijn website, daar staat intussen een voorlopige genealogie van Jelle!

        Nanny,
        aanvullingen uiteraard van harte welkom!

        Vriendelijke groet,
        Jaap Groen
        www.groen-breukelman.nl

        From: Nanny Verheijen <verheijen@...>
        Subject: [Friesland-genealogy] Re: Jelle Jellema
        To: Friesland-genealogy@yahoogroups.com
        Cc: jpd.groen@...
        Date: Thursday, 29 April, 2010, 11:14

        Hallo Jaap,

> [...]
        >
        > Volgens een aantekening van een oud-archivaris van het GA Leeuwarden zou Jelle ca. 1840 als koloniaal naar Indië vertrokken zijn. Hij was toen dus ca. 17 jaar. Voor die tijd zou hij als zadelmaker gewerkt hebben op het Vliet. Van deze notities heb ik nog geen bevestiging kunnen vinden in de archiefstukken.
        >
        > Verder ontbreekt van Jelle tot nu toe elk spoor.
        >
        > Wie kan deze gegevens aanvullen? Wie heeft suggesties waar mogelijk meer over zijn verdere leven te vinden zou kunnen zijn?
        >
        > Nadere gegevens over zijn moeder en halfbroers zijn te vinden op mijn website.

        Uit de Almanak van Nederlandsch Indië 1815-1942 (op DVD in mijn bezit) blijkt dat Jelle
        vanaf 1851 voorkomt als inwoner van Soerabaja. Tussen 1844 en 1848 worden eerst 3
        kinderen Jellema geboren in Batavia: Rigje, Amalia en Willem. Tussen 1850 en 1855 worden
        3 kinderen Jellema geboren in Soerabaja. Alle 3 jong overleden. In 1858 wordt Timotheus en
        in 1863 Samuel geboren. Jelle Jellema staat in de almanak genoemd als brandspuitmeester
        bij de gemeente Soerabaja. Hij overlijdt in Soerabaja op 20 juli 1880.

        Dochter Amalia trouwt in 1870 in Soerabaja met Jac.Joh. van Blokland en zoon Willem in
        1874 met Joh.Frederika Wolff, ook in Soerabaja. In latere jaren verschijnen er steeds meer
        Jellema's in de adreslijsten van de Almanak. Op het 1e deel van de DVD over de jaren 1815-
        1900 komt de naam Jellema zo'n 212 keer voor. Het 2e deel over de jaren 1901-1942 heb ik
        niet geraadpleegd.

        Met vriendelijke groet,
        Nanny

      • J.P.D. Groen
        Message 3 of 12 , May 29, 2010
          Er blijken inderdaad veel Jellema's in Indonesië te zijn geweest. Ze waren niet allemaal naaste familie van elkaar. Een poging om de gegevens samen te voegen tot een genealogie is te vinden op mijn website. Maar die beeld zal ongetwijfeld nog kunnen worden aangevuld, en moeten worden gecorrigeerd.
          Nakomelingen van Jelle zijn na het eind evan het koloniale tijdperk in Indonesië weer teruggekeerd naar Nederland. Graag zou ik met hen (of hun kinderen/kleinkinderen) in contact komen.

          Vriendelijke groet,
          Jaap Groen
          www.groen-breukelman.nl

          Message 4 of 12 , May 30, 2010
            Dank je Jaap,

            Geweldige aanvullingen!!!

            gr
            Alex

> [...]

            1900 komt de naam Jellema zo'n 212 keer voor. Het 2e deel over de jaren 1901-1942 heb ik

          • Nanny Verheijen
            Message 5 of 12 , May 30, 2010
              Hallo Alex,

              > Weet je ook met wie Jelle Jellema was getrouwd?

              Nee, helaas. Huwelijk niet gevonden in de Indische Almanak en bij de geboortes worden de
              ouders niet genoemd.

              Met vriendelijke groet,
              Nanny

              --
              Nanny Verheijen - verheijen @ flover.nl (spaties verwijderen)
              families Verheijen - Van Ewijk - Van der Vat - Albering - Flohr - Van

            • Nanny Verheijen
              Message 6 of 12 , May 31, 2010
                Beste Gerard,

                De naam waarop ik zocht was Lemmers, met R dus. Deze naam was alleen relevant i.v.m.
                Jellema. Ik doe zelf noch naar Jellema, noch naar Lemmers onderzoek, ik keek slechts iets
                na op de DVD van de Indische Almanak.

                Met vriendelijke groet,
                Nanny

                P.S. De naam Lemmens, met N, komt overigens tussen 1823 en 1900 158 keer voor in de
                Indische Almanak...

                Message 7 of 12 , May 31, 2010
                  Gerard,

                  Ben toch wel erg benieuwd of die Almamienna Lemmers inderdaad voorkomt in dat boek dat je noemde!
                  Ik vond haar voornaam trouwens ook een keer als Maria vermeld.

                  Met vriendelijke groet,
                  Jaap

                  --
                  Nanny Verheijen - verheijen @ flover.nl (spaties verwijderen)
                  families Verheijen - Van Ewijk - Van der Vat - Albering - Flohr - Van
                  Gumster : http://www.nannyverheijen.nl/genealogie

                • gerard lemmens
                  Message 8 of 12 , May 31, 2010
                    DAG JAAP,

                    K WIL HET WEL OPZOEKEN VOOR JE MAAR HET IS MAKKELIJKER ALS JE OF DE ACHTERNAAM VAN HAAR MAN OF DE ACHTERNAAM VAN HAAR MOEDER GEEFT ZODAT IK DIE IN DE INDEX KAN OPZOEKEN.

                    GERARD

                    ________________________________

                    Message 9 of 12 , May 31, 2010
                      Gerard,

                      dit zijn de gegevens van haar gezin:

                      Almamienna Lemmers (ben haar ook tegengekomen als Maria Lemmers),
                      trouwt Soerabaja 31-8-1850 met Jelle Jellema, geboren Leeuwarden 17-7-1822, overleden Soerabaja 20-7-1880.
                      Hun kinderen: Rigje, Amelia, Willem. Johannes, Paulus, Jakobus, Timotheus, Zacharias, Samuel, Petrus Willem, Maria.

                      Groeten,
                      Jaap
                      www.groen-breukelman.nl

                      Message 10 of 12 , Jun 1, 2010
                        Dag Jaap,

                        Helaas staan ze niet in "Lemmers zeven-voud" ! Je zou contact op kunnen nemen met Piet Lemmers uit Malden de schrijver van dat boek en zien of hij losse informatie heeft (ik denk wel!) over Lemmers in Ned. Indie. Kijk in het telefoonboek van Nederland en bel hem.

                        Veel succes,

                        Gerard Lemmens
                        http://members.multimania.nl/lemmensfamilie/