Re: Grietje/Margareta Landsheer - juiste naam van haar moeder gezocht

  • kooistrajw
    Message 1 of 5 , May 27 10:42 AM
      Ina,
      als Grietje en Margaretha geen verband hebben dan veranderd dat de zaak natuurlijk aanzienlijk!
      Ik lees het als Margaretha – Margreeth – Greet – Griet – Grietje (maar misschien is dat mijn Zeeuwse achtergrond (daar gebeurde/gebeurt dat nogal eens) en geldt het niet voor Friesland)

      Als de dopeling een "Grietje" zou moeten zijn dan is er maar één kandidate die eventueel in aamerking komt gezien de datum:
      Grietje, gedoopt 11 aug 1769 Leeuwarden. Vader Hendrik Jans, Moeder Marijke Davids.
      Maar ja : is die "Hendrik Jans" dezelfde als "Hendrik Landsheer"? En de moeder heet dan wel eveneens Marijke maar heeft wéér een ander patroniem/achternaam !

      En waar die leeftijd "51 jaar" in de overlijdensacte van Marijke Jochems Driesten vandaan komt? Wellicht de trouwdatum verwart met de geboortedatum?

      In ieder geval bedankt voor de hulp zover, ik ga eens te rade bij de andere kinderen van Hendrik en Marijke/Maria, wellicht komt daar wat uit in de vorm van neven, nichten, ooms of tantes.

      't is in ieder geval wel een leuke puzzel!
      Jan Willem

      --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, Ina Hazewinkel <haasjes5winkel@...> wrote:

> [...]
      > Dochter van Hendrik Landheer en Maryke Jochums
      >
      > Deze Trijntje was getrouwt met Leendert Cornelis Gerritsen, dus het was haar schoonzoon die aangifte van haar overlijden deed, niet haar zoon

      > Dopeling: Gerryt
      > Geboren op 13 december 1790
      > Gedoopt op 5 januari 1791 in Leeuwarden
      > Zoon van Hendrik Lansheer en Maryke Jochums.
      >
      > Zoals je ziet is deze Gerryt geboren in 1790, terwijl jou Margreta/Grietie, dan haar eerste kind met Rinze krijgt. maar ja dat kan.
      >
      > De Marijke/Maria is voor mijn ook nergen te vinden in Groningen.

    • Hinke
      Message 2 of 5 , May 27 12:11 PM
        Margaretha kan wel degelijk Grietje zijn. Vaak is dat het geval bij RK,
        dan kwam de doopnaam voor Grietje regelmatig voor als Margaretha,
        Margaritha.

        groet, Hinke Woudt-Westra.

      • blauwe- parel
        Message 3 of 5 , May 27 12:20 PM
          Goede avond!

          Grietje is een naam die komt van Margaretha.

          Ik zelf heet Margaretha en mijn moeder Grietje met de roepnaam Gr�.

          Met vr. groet,

          Margaret

          http://www.meertens.knaw.nl/voornamen/vnb/index.php?act=zoeken&zoekopdracht=moeilijk&start=0&op=bw&naam=grietje&-Search=Zoek%21&-Search=

          To: Friesland-genealogy@yahoogroups.com