Grietje/Margareta Landsheer - juiste naam van haar moeder gezocht

  • kooistrajw
    Message 1 of 5 , May 25 12:47 PM
      Al lange tijd lid van deze groep, dan nu eindelijk mijn eerste bijdrage en het is direct een vraag om hulp!

      Ondervindt wat "problemen"("uitdagingen" noemen wij dat op kantoor) met het vinden van de (juiste) voorouders van :

      Grietje/Margareta LANDSHEER, gedoopt 7 maart 1770 te Leeuwarden
      (Zij is later getrouwd met Rinse LUBACH)

      - Volgens de doopinschrijving zijn haar ouders :
      Hendrik Landsheer en Maria Jochems

      - Volgens de overlijdensacte (Leeuwarden, 17 dec 1856) zijn het : Hendrik Landsheer en Marijke Jochums

      - Op 29 Nov/14 Dec 1766 trouwen te Leeuwarden
      Hendrik Landsheer en Maria Ruijnemans

      - Op 11 Jan 1819 overlijdt te Leeuwarden (acte 14)
      Marijke Jochums Driesten, weduwe van Hendrik Landsheer
      (maar haar zoon Leendert Cornelis Gerritsen doet aangifte...)
      En ze is "51 jaar" bij haar overlijden, dus geboren in of rond 1768,
      als dochter van Jochum Driesten en Catharina van Bilsen, in Groningen.

      Heb wel een Maria gevonden in Groningen-stad, gedoopt 7 sept 1743 (en dan zou ze 76 zijn bij haar overlijden) maar daar heet haar vader opeens Jochum Stijl !
      (haar moeder blijft Catharina van Bilsen, dat dan weer wel)

      Hendrik Landsheer is wellicht begraven op het Jacobijnerkerkhof in Leeuwarden 1 Dec 1801, en was bij zijn trouwen "soldaat" dus daar kom ik waarschijnlijk niet veel verder mee, maar wie is nou toch die moeder van Grietje/Margareta Landsheer ?

      Maria/Marijke Jochems/Jochums Ruijnemans/Driesten/Stijl :
      ik kom er niet meer uit!

      Wellicht kan iemand mij een duwtje in de goede richting geven?

      Jan Willem Kooistra
    • Ina Hazewinkel
      Message 2 of 5 , May 26 3:26 PM
        Hallo Jan Willem,

        Eerst wil ik wat vragen over Grietje Margareta, is Grietje gewoon een bij/roepnaam?
        want Grietje en Margretha zijn totaal geen naam varianten van elkaar
        Als het gaat om Margretha dan is het de juiste geboorte datum
        Dopeling: Margareta
        Gedoopt op 7 maart 1770 in Leeuwarden
        Dochter van Hendrik Landsheer en Maria Jochems
        Grietje/Margareta was dus 17 jaar toen ze trouwde met Rinse Lubach
        ondertrouw op 4 mei 1787

        Overigens de naamverwarring tussen Marijke en Maria is niet vreemd,
        aangezien er in de doopaktes beiden staan.
        Maria als Gestandaardiseerde naam.

        Ik vind vervolgens de volgende kinderen:

        Dopeling: Willem
        Gedoopt op 13 november 1767 in Leeuwarden
        Dopeling: Margareta
        Gedoopt op 7 maart 1770 in Leeuwarden
        Dopeling: Andries
        Geboren op 30 september 1772 in Leeuwarden
        Dopeling: Jochem
        Geboren op 9 oktober 1773 in Leeuwarden

        Dan vind ik nog twee kinderen waarvan de eerste 9 jaar later komt:

        Dopeling: Tryntie
        Geboren op 12 oktober 1782
        Gedoopt op 23 oktober 1782 in Leeuwarden
        Dochter van Hendrik Landheer en Maryke Jochums

        Deze Trijntje was getrouwt met Leendert Cornelis Gerritsen, dus het was haar schoonzoon die aangifte van haar overlijden deed, niet haar zoon

        Dopeling: Gerryt
        Geboren op 13 december 1790
        Gedoopt op 5 januari 1791 in Leeuwarden
        Zoon van Hendrik Lansheer en Maryke Jochums.

        Zoals je ziet is deze Gerryt geboren in 1790, terwijl jou Margreta/Grietie, dan haar eerste kind met Rinze krijgt. maar ja dat kan.

        De Marijke/Maria is voor mijn ook nergen te vinden in Groningen.
        maar ik puzzel nog even verder.

        Groet Ina

        http://www.voelspriet2.nl/forum/index.php?board=3.0

        Message 3 of 5 , May 27 10:42 AM
          Ina,
          als Grietje en Margaretha geen verband hebben dan veranderd dat de zaak natuurlijk aanzienlijk!
          Ik lees het als Margaretha – Margreeth – Greet – Griet – Grietje (maar misschien is dat mijn Zeeuwse achtergrond (daar gebeurde/gebeurt dat nogal eens) en geldt het niet voor Friesland)

          Als de dopeling een "Grietje" zou moeten zijn dan is er maar één kandidate die eventueel in aamerking komt gezien de datum:
          Grietje, gedoopt 11 aug 1769 Leeuwarden. Vader Hendrik Jans, Moeder Marijke Davids.
          Maar ja : is die "Hendrik Jans" dezelfde als "Hendrik Landsheer"? En de moeder heet dan wel eveneens Marijke maar heeft wéér een ander patroniem/achternaam !

          En waar die leeftijd "51 jaar" in de overlijdensacte van Marijke Jochems Driesten vandaan komt? Wellicht de trouwdatum verwart met de geboortedatum?

          In ieder geval bedankt voor de hulp zover, ik ga eens te rade bij de andere kinderen van Hendrik en Marijke/Maria, wellicht komt daar wat uit in de vorm van neven, nichten, ooms of tantes.

          't is in ieder geval wel een leuke puzzel!
          Jan Willem

          --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, Ina Hazewinkel <haasjes5winkel@...> wrote:

> [...]
          >
          > De Marijke/Maria is voor mijn ook nergen te vinden in Groningen.

        • Hinke
          Message 4 of 5 , May 27 12:11 PM
            Margaretha kan wel degelijk Grietje zijn. Vaak is dat het geval bij RK,
            dan kwam de doopnaam voor Grietje regelmatig voor als Margaretha,
            Margaritha.

            groet, Hinke Woudt-Westra.

          • blauwe- parel
            Message 5 of 5 , May 27 12:20 PM
              Goede avond!

              Grietje is een naam die komt van Margaretha.

              Ik zelf heet Margaretha en mijn moeder Grietje met de roepnaam Gr�.

              Met vr. groet,

              Margaret

              http://www.meertens.knaw.nl/voornamen/vnb/index.php?act=zoeken&zoekopdracht=moeilijk&start=0&op=bw&naam=grietje&-Search=Zoek%21&-Search=

              To: Friesland-genealogy@yahoogroups.com