Re: Wolter Jans Bos

  • Egbert
    Message 1 of 6 , May 15, 2010
      Nenne is een typische roepnaam voor Jantje in Giethoorn (komt ook in mijn kwartierstaat voor). Het lijkt me ook daarom vrijwel zeker dat Jantje Hendriks Wilst een dochter is van Hendrik Jans Wilst (geb. Giethoorn 1718) tr. Giethoorn 1744 Grietje Martens.
      Wolter Jans Regeling lijkt mij inderdaad een foutje van Jochem Kroes.
      De toenaam Nennen van Wolter Jans komt misschien van zijn eerste vrouw Nenne/Jantje. Hij heeft zelf nooit de toenaam/achternaam Bos(ch) gebruikt volgens mijn informatie.
      Wolter Jans lijkt mij niet uit Giethoorn te komen; bij zijn huwelijk in 1766 met Jantje kwam hij uit Oudehaske en in 1748 is hij niet terug te vinden in de Volkstelling van Overijssel.

      Groet,
      Egbert

      In de boek, De Gietersen, van Jochem Kroes, komt de naam Wolter Jans Regeling voor (p.223, onder Wilst (Wilts), p. 206, Regeling). Maar ik denk dat dit mischien een foutje is van Rotsterhaule