Re: opzoek gevraagd - Pieter Menno Heebel - Brouwer

  • reyacta
    Message 1 of 30 , May 3, 2010
      Hoi,

      dat hele boek staat online:
      S. Blaupot ten Cate 1839
      "De geschiedenis van de Doopsgezinden in Friesland"
      uit oorspronkelijke stukken en echte berigten.
      Lijkt me wel wat voor Vorsterman om dat gelezen te hebben.
      http://www.wumkes.nl/index.php?volg=1&id=57
      Met kaartje van Friesland waar ze zich ophielden
      (nav Waterlanders ook in Gerkesklooster).

      voor ons misschien interessant omdat er ook overleveringen in staan.

      Klooster Aduard in de Ommelanden was meer een univ/hogeschool,
      studiecentrum - dan een bid-klooster zeg maar,
      met ook nog een soort vluchthuis in Groningen.
      Misschien dat ze daarom vermoeden dat hij daarheen ging.

      groet margreet

      --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "sonja neyen" <samneyen@...> wrote:

      > Ha die Douwe
      > Eerst maar eens hoe gaat ie?
      > Zag dat je de Keldermannen nu compleet had of bijna compleet
      > Twee is dat ik nog geen Wierdeman of varianten ben tegen gekomen, ik hou het
      > in gedachten
      > Ik denk nu toch ook dat ik in Gerkesklooster moet zoeken.
      > Ik ben nu eerst aan het uit vlooien wie het wapen Brouwer heeft laten
      > registreren.
      > Ik denk Broerius Brouwer maar weet het niet zeker.
      > Zag wel dat er in Burgers van Amsterdam iets stond.
      > groet Sonja

    • reyacta
      Message 2 of 30 , May 5, 2010
        Op blz 102 bij noot 89 wordt geschreven:
        " dat een van zijn dochters een bierbrouwer in Dockum trouwde kan ik evenmin bevestigen als dhr. ten Cate.
        Maar ik heb ene geslachtslijst voor mij
        van dhr. J.W. Brouwer boekhandelaar te Leeuwarden"
        .... en dan volgt ongeveer hetzelfde verhaaltje als Vorsterman,
        met de familie-overlevering.

        JW is de 6e generatie van Menne Hibbes en zou dus 8e van Menno zijn.

        Blaupot heeft niet kunnen vinden dat er een menniste gemeenschap te Gerkesklooster was,
        en denkt dat ze Surhuisterveen bedoelen.
        Verder meldt hij dat JW de 6e generatie van Menne Hibbes is, en 8e van mennos Simons zou zijn.

        JW zal Johan Willem zijn, geboren 1782, zn Brouwer en Koumans.

        Ik was even wat door de tekst gesprongen met zoek Brouwer.
        In de noten ook Eerw. J. Brouwer, P. Brouwer
        samen met W. Eekhoff,
        de laatste had ik gister net bij HCL gelezen eerste archivaris van Nederland,
        die het hele gemeentearchief Leeuwarden geordend heeft.

        groet Margreet

        --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "reyacta" <mhuisman2@...> wrote:

> [...]
        > met ook nog een soort vluchthuis in Groningen.
        > Misschien dat ze daarom vermoeden dat hij daarheen ging.

      • sonja neyen
        Message 3 of 30 , May 5, 2010
          J.W. de boekhandelaar is Johan Willem 20-06-1782 geboren te Leeuwarden 12-07
          gedoopt en gestorven 08-1-1859 Leeuwarden
          gehuwd Westerkerk 18-05-1806 Jellina Agatha Grou(w)stra
          2 e huwelijk met Elisabeth Catharina de Roock weduwe van Martinus van der
          Veen op 7-6-1815 te Sneek
          Zijn Pa was Hendricus brouwer met Koumans oud schepen van Leeuwarden, lid
          vroedschap en solliciteur militair enz.
          Henricus verkoopt 30 april 1798 een stuk greidland onder Huizum als
          excect.testament. in de boedel van Douwe Tebbitman die onder Huizum woonde.
          Elisabeth Tebbitman was Hendrik zijn moeder (koper Salvus Posthumus
          Leeuwarden Grietje de Vrij echtgenoten)
          Als ik tel dan Hibbe Minnes, Pytter Hebellus, Jacobus,schrijver compagnie
          Leeuwarden, Hendricus, Johan Wilhelm boekverkoper dan zijn er maar 5
          Enig idee welke dochter een bier brouwer in Dockum huwde, ik heb ook niets
          en van wie was die dochter?
          groeten Sonja

> [...]

          > met ook nog een soort vluchthuis in Groningen.
          > Misschien dat ze daarom vermoeden dat hij daarheen ging.

        • reyacta
          Message 4 of 30 , May 5, 2010
            Hoi,

            Ik schreef het misschien wat verkeerd,
            6e generatie van de preker Minne
            die een kleinzoon was van Menno Simons, via een dochter met een dokkumer brouwer.

            Waar het mij om gaat is dat er een geslachtslijst was - rond 1839
            met een familie-overlevering
            toen AA Vosterman nog of nog niet eens in de wieg lag.
            Ik ben toch aan het natrekken waar die zijn info vandaan kan hebben?

            Jij telt 5 tot Hibbe Minnes, dus daarvoor zat 6 Minne-weten-we-niet-hoe-verder.

          • sonja neyen
            Message 5 of 30 , May 5, 2010
              Hoi
              Waar heb je die geslachtlijst gevonden en kan ik daar een kopie van krijgen?
              groeten Sonja

              wrote:

> [...]
              > Leeuwarden, Hendricus, Johan Wilhelm boekverkoper dan zijn er maar 5
              > Enig idee welke dochter een bier brouwer in Dockum huwde, ik heb ook niets

            • reyacta
              Message 6 of 30 , May 5, 2010
                Hoi,

                zo eenvoudig gsat het natuurlijk niet.
                Hij wordt gemeld in
                Blaupot ten Cate - Geschiedenis van de Doopsgezinden in Freisland,
                online te lezen op die Wumkes-link van gister.

                Op blz 102
                bij noot 89 [onderaan de bladzij]
                wordt geschreven:

                " dat een van zijn [= Menno Simons] dochters een bierbrouwer in Dockum trouwde kan ik evenmin bevestigen als dhr. ten Cate.

                > Maar ik heb ene geslachtslijst voor mij ...... "

                Tresoar heeft 55 resultaten op familiearchief,
                maar geen van Brouwer, Kutsch of Coumans.
                Mogelijk heeft een van JWs kinderen hem gekregen,
                en weer verder doorgegeven.

                Misschien waren er ook meerdere exemplaren van.

                KNIPKNIPKNIP> > >
              • sonja neyen
                Message 7 of 30 , May 6, 2010
                  Hoi
                  Eigenlijk had ik het gelezen maar er ook over heen gelezen dat het een lijst
                  van J.W.Brouwer was meer van he he daar heb je het zelfde verhaaltje weer.
                  Mooi stom van mij, volgende keer beter opletten.
                  Bedankt
                  Sonja

                  Message 8 of 30 , May 16, 2010
                    voor de belanghebbenden en andere ge-interesseerden,

                    Ik had Sonja al even gemaild,
                    voorheen GEN 330 - Geslachtlijst Brouwer 1640-ca 1900 door P.K. Brouwer Pzn

                    bevindt zich sinds de omnummering thans in Collectie Handschriften bij Tresoar.

                    Collectie is nog niet beschreven, dus je moet een afspraak maken om hem in te zien, zodat ze tijd hebben hem op te zoeken.
                    Lijkt me - of ik hoop althans - die oude-rond-1839-op-het-buro-van-Blaupot die later aangevuld is.

                    Nog een correctie, want ik schreef 'evenmin als ten Cate .."
                    moet zijn 'als Cramer blz 205'
                    en dan bedoelt hij "Leven en verrigtingen van Menno Simons"
                    uitgegeven 1837 Amsterdam
                    met een voorwoord uit 1836.

                    KNIPKNIPKNIP