Re: [Friesland-genealogy] Re: opzoek gevraagd - Pieter Menno Heebel - Brouwer

  • Ad Rienks
    Message 1 of 30 , May 1, 2010
      Sonja,

      DG betekent doopsgezind, oftewel Men(no)nisten.

      Message 2 of 30 , May 1, 2010
        Bedankt Ad
        groet Sonja
        > DG betekent doopsgezind, oftewel Men(no)nisten.

      • reyacta
        Message 3 of 30 , May 2, 2010
          Hoi,

          wat betreft Vorsterman(s) en zijn bronnen:
          deels verzamelde hij zelf,
          deels nam hij over uit de collectie van J.H. Scheffer in 1884.

          In dat jaar publiceerde hij ook zijn Dictionnaire nobiliaire. Répertoire des généalogies et des documents généalogiques qui se trouvent dans la bibliothèque, les collections et les archives de A.A. Vorsterman van Oyen ; vijf jaar later gevolgd door een Supplement .
          Beide delen bevatten lijsten met zo'n 72.000 namen van families waarover hij gegevens bezat.
          (Ook bij Tresoar in de bieb).

          Na zijn dood:
          "A: Delen van het familiearchief-Vorsterman van Oyen berusten bij het Centraal Bureau voor Genealogie te 's-Gravenhage en bij A.G van der Steur te Haarlem."

          "P: Onvolledige bibliografie tot 1904 in:
          A.A. Vorsterman van Oyen, Genealogische, heraldische of geschiedkundige werken geschreven door A.A. Vorsterman van Oyen of onder zijne leiding uitgevoerd van 1871-1904 (Rijswijk, 1904).

          Overzichten van zijn voornaamste publikaties ook in:
          A.A. Vorsterman van Oyen, Genealogie van het geslacht Van Oyen, Cock van Oyen, Van Oyen zu Fürstenstein en Vorsterman van Oyen (Groningen, 1888) 10-11,
          en in het onder L genoemde levensbericht van G. Fuldauer."

          Zo'n eigen familiearchief kan ook zijn aantekeningen bevatten.
          Beetje lastig zoeken, vrees ik, hij had die collectie van 72.000 namen,
          en daarnaast waren delen van zijn archief al eerder geveild wegens faillissementen.

          Bron voor dit alles:
          http://www.inghist.nl/Onderzoek/Projecten/BWN/lemmata/bwn4/vorster
          Artikel heeft voors en tegens, zodat we misschien een beetje beter kunnen beoordelen hoe betrouwbaar het is - of waar het allemaal vandaan kwam.

          Ik heb verder geprobeerd te achterhalen wie het wapen geregistreerd heeft,
          en waar, en waar diegene dan zelf woonde,
          maar dat heb ik nog niet kunnen vinden.
          Staat dat wel op ergens in dat hele artikel op die CD????????????
          Mogelijk heeft die namelijk gelijk een stamboom ingeleverd, en ligt die dan ook ergens in een provinciaal archief.

          Heb je CBG en NGV al helemaal uitgespit?
          De meeste families die een boek uitgeven leggen ook een exemplaar daar neer,
          en in hun eigen provincie-archief, en in het archief waar de familie begon.
          De meeste archieven kun je online doorzoeken op wat ze in hun bibliotheken hebben.
          Er zijn bij mijn weten echter meerdere families Brouwers in/van Leeuwarden.
          (1808 13 namen, niet allemaal familie bij mijn weten - en 1811 8).

          groet Margreet

          --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "sonja neyen" <samneyen@...> wrote:

> [...]

          > km Zuid Oost van Witmarsum.
          > Kon ook niet vinden welk dorp dat dan moet zijn geweest destijds. Daar huwde

          KNIPKNIP
        • sonja neyen
          Message 4 of 30 , May 2, 2010
            Hoi,
            Er zijn volgens mij ook meerdere families Brouwer, eentje heeft mijn
            interesse buiten die van mij omdat het mennonisten waren in Aalsmeer rond
            1600
            Ik heb daar echter geen aansluiting kunnen vinden tot nu toe omdat daar de
            oudste bekende ook niet een geheel zekere zaak is.
            Ik zeg dat omdat de dochter van menno zich aansloot bij de Waterlanders, die
            kom ik echter ook in jouw Gerkesklooster tegen die Waterlanders.
            Velen die het beroep Brouwer hadden kozen dat ook als achternaam, maar bij
            die van mij kom ik de achternaam toch al iets vroeger tegen dacht ik. Ik zag
            op Ameland ook al vroeg de naam Brouwer opduiken. Maar dat heb ik nog niet
            echt uitgezocht. Het is nu niet een gemakkelijk te vinden naam, net als
            Jansen.
            Ik heb nog niet alles op het CBG nageplozen, moet er hoog nodig weer eens
            naar toe.
            Zit momenteel door de thuis situatie (man been geamputeerd) even aan de PC
            gebakken.
            IK zal ook eens kijken of ik kan achterhalen wie het wapen van Brouwer heeft
            laten registreren.
            Je hebt echt veel uitgeplozen van Vorsterman en van Oyen , hartstikke goed.
            Zag in Gerkesklooster wel vaak de naam Halbe en Hebel staan.
            groetjes Sonja

[...]

            "A: Delen van het familiearchief-Vorsterman van Oyen berusten bij het
            Centraal Bureau voor Genealogie te 's-Gravenhage en bij A.G van der Steur te
            Haarlem."

            wrote:

> [...]

            > km Zuid Oost van Witmarsum.
            > Kon ook niet vinden welk dorp dat dan moet zijn geweest destijds. Daar

            KNIPKNIP

          • reyacta
            Message 5 of 30 , May 2, 2010
              Hoi,

              Ik bedoelde meer online - CBG en NGV,
              hun collecties en wie er meer onderzoek doen zijn doorzoekbaar.
              Maar, lastige naam inderdaad.

              Vorsterman stamboom staat ook op internet, geen Brouwer in de voorouders, voor zover ik kan zien
              (dus niet aan hem zelf overgeleverd van een grootmoeder of zo).
              Niet alle broers en zussen staan er ook met huwelijken,
              dus misschien zit er nog wel iets aangetrouwds.
              En anders heeft hij (of een medewerker) toch zelf in de friese archieven gesprokkeld.

              groet Margreet
              NB1 De Ommelanden liggen om de stad Groningen heen, oorspronkelijk fries zelfs. (wikipedia)
              Met een groot klooster Aduard.
              NB2 - ik heb in Witmarsum gewoond, ik denk dat 1 km zuidoost ervan nog gewoon bij Witmarsum hoort.
              Hier is het oude preekhuis ingetekend - op een kaart uit 1718.
              http://www2.tresoar.nl/digicollectie/object.php?object=234&menu=1&zveld=Wonseradeel
              De kaart van 1664 verschilt daar niet veel van, qua dorpen.

              KNNIPKNIP
            • sonja neyen
              Message 6 of 30 , May 2, 2010
                Hoi
                Bij het CBG staat dat de bron Vorsterman en van Oyen is van het wapen
                lakzegel is Brouwer Koumans van Limburg en van Meeteren (is allemaal Brouwer
                met aangeplate namen van aangetrouwde)
                op de CD geen verdere info.
                Leuk dat je Witmarsum kent, moet er t.z.t. toch echt ens een kijkje gaan
                nemen.
                Was 3 jaar geleden in EE maar geen tijd om een ommetje te maken. Wel jammer.
                Sonja

                wrote:

> [...]
                > goed.
                > Zag in Gerkesklooster wel vaak de naam Halbe en Hebel staan.

                KNNIPKNIP

              • Douwe
                Message 7 of 30 , May 2, 2010
                  Dag Sonja,

                  In de familie Wierdeman/ Wijrdeman/ Wyrdeman komt rond 1800 een aantal keer de naam Meinderd en Hebels/ Ebeltje voor: (1)Ebeltje Meinders Wierdeman (circa 1800), getr met Derk Klaassens Bolt, en (2) Sieke Hebels getr met Meinderd Klaassens (Wierdeman) circa 1770 en (3)Ebeltje Hindriks Smit getr met Albert Wierdeman in Tjamsweer, Opwierde (Appingedam).
                  Misschien heeft het niets te betekenen voor jouw speurtocht, maar ik dacht het toch maar even aan je te melden... Je weet ten slotte maar nooit!

                  groet

                  Douwe

                  wrote:

> [...]
                  > goed.
                  > Zag in Gerkesklooster wel vaak de naam Halbe en Hebel staan.

                  KNNIPKNIP

                • sonja neyen
                  Message 8 of 30 , May 2, 2010
                    Ha die Douwe
                    Eerst maar eens hoe gaat ie?
                    Zag dat je de Keldermannen nu compleet had of bijna compleet
                    Twee is dat ik nog geen Wierdeman of varianten ben tegen gekomen, ik hou het
                    in gedachten
                    Ik denk nu toch ook dat ik in Gerkesklooster moet zoeken.
                    Ik ben nu eerst aan het uit vlooien wie het wapen Brouwer heeft laten
                    registreren.
                    Ik denk Broerius Brouwer maar weet het niet zeker.
                    Zag wel dat er in Burgers van Amsterdam iets stond.
                    groet Sonja

                    wrote:

> [...]
                    > goed.
                    > Zag in Gerkesklooster wel vaak de naam Halbe en Hebel staan.

                    KNNIPKNIP

                  • reyacta
                    Message 9 of 30 , May 3, 2010
                      Hoi,

                      dat hele boek staat online:
                      S. Blaupot ten Cate 1839
                      "De geschiedenis van de Doopsgezinden in Friesland"
                      uit oorspronkelijke stukken en echte berigten.
                      Lijkt me wel wat voor Vorsterman om dat gelezen te hebben.
                      http://www.wumkes.nl/index.php?volg=1&id=57
                      Met kaartje van Friesland waar ze zich ophielden
                      (nav Waterlanders ook in Gerkesklooster).

                      voor ons misschien interessant omdat er ook overleveringen in staan.

                      Klooster Aduard in de Ommelanden was meer een univ/hogeschool,
                      studiecentrum - dan een bid-klooster zeg maar,
                      met ook nog een soort vluchthuis in Groningen.
                      Misschien dat ze daarom vermoeden dat hij daarheen ging.

                    • reyacta
                      Message 10 of 30 , May 5, 2010
                        Op blz 102 bij noot 89 wordt geschreven:
                        " dat een van zijn dochters een bierbrouwer in Dockum trouwde kan ik evenmin bevestigen als dhr. ten Cate.
                        Maar ik heb ene geslachtslijst voor mij
                        van dhr. J.W. Brouwer boekhandelaar te Leeuwarden"
                        .... en dan volgt ongeveer hetzelfde verhaaltje als Vorsterman,
                        met de familie-overlevering.

                        JW is de 6e generatie van Menne Hibbes en zou dus 8e van Menno zijn.

                        Blaupot heeft niet kunnen vinden dat er een menniste gemeenschap te Gerkesklooster was,
                        en denkt dat ze Surhuisterveen bedoelen.
                        Verder meldt hij dat JW de 6e generatie van Menne Hibbes is, en 8e van mennos Simons zou zijn.

                        JW zal Johan Willem zijn, geboren 1782, zn Brouwer en Koumans.

                        Ik was even wat door de tekst gesprongen met zoek Brouwer.
                        In de noten ook Eerw. J. Brouwer, P. Brouwer
                        samen met W. Eekhoff,
                        de laatste had ik gister net bij HCL gelezen eerste archivaris van Nederland,
                        die het hele gemeentearchief Leeuwarden geordend heeft.

                      • sonja neyen
                        Message 11 of 30 , May 5, 2010
                          J.W. de boekhandelaar is Johan Willem 20-06-1782 geboren te Leeuwarden 12-07
                          gedoopt en gestorven 08-1-1859 Leeuwarden
                          gehuwd Westerkerk 18-05-1806 Jellina Agatha Grou(w)stra
                          2 e huwelijk met Elisabeth Catharina de Roock weduwe van Martinus van der
                          Veen op 7-6-1815 te Sneek
                          Zijn Pa was Hendricus brouwer met Koumans oud schepen van Leeuwarden, lid
                          vroedschap en solliciteur militair enz.
                          Henricus verkoopt 30 april 1798 een stuk greidland onder Huizum als
                          excect.testament. in de boedel van Douwe Tebbitman die onder Huizum woonde.
                          Elisabeth Tebbitman was Hendrik zijn moeder (koper Salvus Posthumus
                          Leeuwarden Grietje de Vrij echtgenoten)
                          Als ik tel dan Hibbe Minnes, Pytter Hebellus, Jacobus,schrijver compagnie
                          Leeuwarden, Hendricus, Johan Wilhelm boekverkoper dan zijn er maar 5
                          Enig idee welke dochter een bier brouwer in Dockum huwde, ik heb ook niets
                          en van wie was die dochter?
                          groeten Sonja

> [...]

                          > met ook nog een soort vluchthuis in Groningen.
                          > Misschien dat ze daarom vermoeden dat hij daarheen ging.

                        • reyacta
                          Message 12 of 30 , May 5, 2010
                            Hoi,

                            Ik schreef het misschien wat verkeerd,
                            6e generatie van de preker Minne
                            die een kleinzoon was van Menno Simons, via een dochter met een dokkumer brouwer.

                            Waar het mij om gaat is dat er een geslachtslijst was - rond 1839
                            met een familie-overlevering
                            toen AA Vosterman nog of nog niet eens in de wieg lag.
                            Ik ben toch aan het natrekken waar die zijn info vandaan kan hebben?

                            Jij telt 5 tot Hibbe Minnes, dus daarvoor zat 6 Minne-weten-we-niet-hoe-verder.

                          • sonja neyen
                            Message 13 of 30 , May 5, 2010
                              Hoi
                              Waar heb je die geslachtlijst gevonden en kan ik daar een kopie van krijgen?
                              groeten Sonja

                              wrote:

> [...]
                              > Leeuwarden, Hendricus, Johan Wilhelm boekverkoper dan zijn er maar 5
                              > Enig idee welke dochter een bier brouwer in Dockum huwde, ik heb ook niets

                            • reyacta
                              Message 14 of 30 , May 5, 2010
                                Hoi,

                                zo eenvoudig gsat het natuurlijk niet.
                                Hij wordt gemeld in
                                Blaupot ten Cate - Geschiedenis van de Doopsgezinden in Freisland,
                                online te lezen op die Wumkes-link van gister.

                                Op blz 102
                                bij noot 89 [onderaan de bladzij]
                                wordt geschreven:

                                " dat een van zijn [= Menno Simons] dochters een bierbrouwer in Dockum trouwde kan ik evenmin bevestigen als dhr. ten Cate.

                                > Maar ik heb ene geslachtslijst voor mij ...... "

                                Tresoar heeft 55 resultaten op familiearchief,
                                maar geen van Brouwer, Kutsch of Coumans.
                                Mogelijk heeft een van JWs kinderen hem gekregen,
                                en weer verder doorgegeven.

                                Misschien waren er ook meerdere exemplaren van.

                                KNIPKNIPKNIP> > >
                              • sonja neyen
                                Message 15 of 30 , May 6, 2010
                                  Hoi
                                  Eigenlijk had ik het gelezen maar er ook over heen gelezen dat het een lijst
                                  van J.W.Brouwer was meer van he he daar heb je het zelfde verhaaltje weer.
                                  Mooi stom van mij, volgende keer beter opletten.
                                  Bedankt
                                  Sonja

                                  Message 16 of 30 , May 16, 2010
                                    voor de belanghebbenden en andere ge-interesseerden,

                                    Ik had Sonja al even gemaild,
                                    voorheen GEN 330 - Geslachtlijst Brouwer 1640-ca 1900 door P.K. Brouwer Pzn

                                    bevindt zich sinds de omnummering thans in Collectie Handschriften bij Tresoar.

                                    Collectie is nog niet beschreven, dus je moet een afspraak maken om hem in te zien, zodat ze tijd hebben hem op te zoeken.
                                    Lijkt me - of ik hoop althans - die oude-rond-1839-op-het-buro-van-Blaupot die later aangevuld is.

                                    Nog een correctie, want ik schreef 'evenmin als ten Cate .."
                                    moet zijn 'als Cramer blz 205'
                                    en dan bedoelt hij "Leven en verrigtingen van Menno Simons"
                                    uitgegeven 1837 Amsterdam
                                    met een voorwoord uit 1836.

                                    KNIPKNIPKNIP