Voorouders Meinte Ruurds

  • Rob
    Message 1 of 3 , Mar 29, 2010
      Hallo,

      Ik ben op zoek voor een vriend naar de voorouders van Meinte Ruurds. Zijn huwelijk was op 28 Januari 1753 in Wymbritseradeel. De bruid was Pleuntje Jorrits en beide kwamen van Wolsum.
      Van hun kinderen zijn genoeg gegevens via Tresoar website:
      Sytske, geb. 19 jan 1754
      Jetske, geb. 06 dec 1755
      Ruurd, geb. 08 apr 1758
      Jorrit, geb. 02 maart 1760
      Ytie, geb. 29 oktober 1762; died 12 Jan 1763 Durk, geb. 17 jan 1764 Willem, geb. 30 nov 1766 Geertje, geb. 27 oktober 1769

      Van Meinte is een doop datum 22 April 1757 te Wolsum geregistreerd. Vrij laat dus in zijn leven. Deze informatie komt van de volgende bron:
      Herv. gem. Westhem en Wolsum, doop 1715-1811
      Inventarisnr. : 886

      Vragen:
      a) Weet iemand meer over de ouders van Meinte Ruurds?
      b) Zijn de gegevens over zijn doop ook op de Internet te bezien? Ik heb de gegevens van de doop van iemand anders gekregen maar heb dat nog niet via de Internet kunnen na checken? Is dat mogelijk of moet je daarvoor naar een gemeentehuis of Tresoar instantie gaan? Ik woon zelf in Nieuw-Zeeland dus is het een beetje ver weg om langs te komen.

      Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

      Vriendelijke groeten,

      Rob Rozema
      Nieuw-Zeeland
      Message 2 of 3 , Mar 29, 2010
        Rob,

        Friese doopgegevens zijn via Tresoar raadpleegbaar en als de doop van Meinte
        daar niet in voorkomt, dan kloppen de aangeleverde gegevens kennelijk niet.

        Als je zoekt op de gegeven datum blijken er op die dag 3 dopen te hebben
        plaatsgevonden, maar geen een daarvan is Meinte Ruurds.

        Maar je kunt uit de vernoemingen van de kinderen vaak opmaken wat de namen
        van de ouders waren.

        Pleuntje’s vader heette Jorrit en ik vond de volgende doop:

        Wymbritseradeel, dopen, doopjaar 1723

        Dopeling: Pleuntje

        Gedoopt op 28 november 1723 in Heeg

        Dochter van Jorryt Tjeerds en niet genoemde moeder

        Bron:

        Herv. gem. Heeg, doop 1605-1811

        Inventarisnr. : DTB 873

        Vader Jorrit liet zich een half jaar eerder op belijdenis dopen.

        Dan zou onderstaand huwelijk dat van Pleuntjes ouders geweest kunnen zijn:

        Wymbritseradeel, huwelijken 1721

        Vermelding: Bevestiging huwelijk op 23 februari 1721

        Man : Jorryt Tierdts afkomstig van Heeg

        Vrouw : Sytske Willems afkomstig van Goënga

        Bron:

        Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmatenboeken(DTBL)

        Trouwregister Hervormde gemeente Heeg 1596-1811

        Inventarisnr.: DTB 874

        De eerste dochter van Meinte en Pleuntje lijkt dus keurig volgens de
        vernoemingsregels naar haar oma van moederskant vernoemd te zijn. Dat maakt
        het zeer aannemelijk dat Jetske naar haar oma van vaderskant werd vernoemd.
        Als we nu een huwelijk van een Ruurd met een Jetske zouden kunnen vinden.
        Misschien zelfs een Ruurd Dirks of Durks…

        Maar helaas, niet gevonden..

        Overigens blijkt er een genealogie van het echtpaar Meinte Ruurds en
        Pleuntje Jorrits te bestaan:

        Informatie gevonden op de website van het CBH:

        “Auteur(s): Koetje-v.d. Berg, R.

        Familie Van den (der) Berg : nakomelingen van Meinte Ruurds en Pleuntje
        Jorrits

        Uitgave: [eigen uitgave]

        Franeker 1992

        512 p., ill., index

        signatuur: G/Berg

        Trefwoord(en): Berg, van den; Berg, van der

        Boekbespreking:

        Uit: Genealogie Kwartaalblad CBG 1996-02 R. Koetje-van der Berg. Familie Van
        den (der) Berg. Nakomelingen van Meinte Ruurds en Pleuntje Jorrits.
        Franeker, 1992. 512 blz., ill., index. (GBerg). Adres van de samenstelster:
        De Broll 35, 9172 RD Ferwerd.

        In een fraai gebonden uitgave is de genealogie van de Friese familie Van den
        (der) Berg gepresenteerd. De samenstelster heeft hiervoor diepgaand
        (archief-)onderzoek verricht. Zij heeft zich niet beperkt tot de primaire
        bronnen zoals DTBL-registers, maar heeft ook rechterlijke en notariële
        archieven en belastingregisters geraadpleegd. Voorvader Meinte Ruurds leefde
        als veehouder in Wolsum, Wymbritseradeel. Zijn kinderen namen in 1811-1812
        voor een deel de naam Van den Berg aan, terwijl anderen zich naar de moeder
        noemden (Jorritsma). Behalve aan de familie Van den Berg is veel aandacht
        besteed aan de tak die de geslachtsnaam Jorritsma voerde. Aardig zijn de
        genealogische "uitstapjes" naar diverse aangehuwde families (zoals Oppedijk,
        Smit en Greidanus), waarvan kwartierstaatjes of fragment- genealogieën zijn
        opgenomen.”

        Met vriendelijke groet

        Nynke van den Hooven

        _____

        Message 3 of 3 , Mar 30, 2010
          Hallo Nynke,

          Heel hartelijk bedankt voor dit uit gebreide antwoord. Het ziet ernaar uit dat er nog niets bekend is wat betreft de voorouders van Meinte Ruurds. We zullen zelf daar een antwoord op moeten zien te vinden.

          De informatie over de boek bespreking was interessant. Ik heb mijn vriend gevraagd of we het voor haar in bezit moeten zien te krijgen.

          Nogmaals bedankt voor uw antwoord.

          Met vriendelijke groeten,

          Rob Rozema