Gezocht gegevens Personele Quotisatie uit 17?? van Vlieland

  • Bert de Boer
    Message 1 of 6 , Mar 26, 2010
      Beste mensen,
      Ik werk aan een publicatie over de bewoningsgeschiedenis van het eiland Vlieland.
      Specifiek wat betreft de Lage Zijde (= Waddenzeekant) van de Dorpsstraat aldaar.
      De registers van de Personele Quotisatie van eind 18-de eeuw zijn belangrijke bronnen voor een dergelijk onderzoek.
      Ik kom verwijzingen tegen naar het 'Quotisatiecohier 1742 van Vlieland'. Helaas zonder bron/archief vermelding.
      Van de meeste Friese gemeenten zijn Quotisatie gegevens beschikbaar en via Tresoar toegankelijk.
      Van o.a. Vlieland niet. Dit eiland viel in die tijd onder het bestuur van Noord-Holland.
      Bij het gemeente archief op Vlieland, Tresoar en Noord Hollands Archief kan men mij niet verder helpen.
      Wie weet meer?
      Met vriendelijke groet,
      Bert de Boer

    • Ina Hazewinkel
      Message 2 of 6 , Mar 26, 2010
        Hallo Bert,

        Heb je iets aan deze verwijzing:

        http://www.den-braber.nl/vpnd/fr/vlieland_dtb.html

        Groet Ina

        http://www.voelspriet2.nl/forum/index.php?board=3.0

        Message 3 of 6 , Mar 27, 2010
          Beste Bert,

          We hebben al eens eerder mail-contact gehad. Leuk om dat nu weer te hebben.
          Naar aanleiding van je tekst heb ik een twee zijdige reactie:
          - Is er wel een quotisatie van Vlieland gemaakt? Ik heb altijd de indruk
          gehad dat het hier om een typisch Friese belastingmaatregel ging. Reden voor
          oa. "mijn" Visser's om van Wierum (Friesland) naar Vlieland (noord Holland)
          te verhuizen, athans dat is mijn hypothese, waarom zouden ze anders naar
          Vlieland gegaan zijn? Ameland lag op zicht afstand.
          - Je bent met de bewonersgeschiedenis (de Lage Zijde) van Vlieland bezig.
          Een jaar of wat geleden was Ben Steneker hier mee bezig. Vraag: Is die
          afgehaakt, moest die afhaken, of was je dit niet bekend? Ik moet ergens een
          contact-adres hebben. Als je er prijs op stelt dan wil ik dat wel opzoeklen,
          maar door mijn verhuizing is het ergens 'verdwaald' geraakt.

          Ik ben benieuwd naar je visie (tav ad 1) en je reactie (tav. ad 2)

          Met vriendelijke groet,
          Olaf Visser

          Genealogisch onderzoek van de families Visser (Vlieland), (de)
          Beu(c)kelaa(e)r (vnl. Zeeland), Tol (Friesland), Vens (Noord- en
          Zuidholland), Bückmann.

        • Bert de Boer
          Message 4 of 6 , Mar 28, 2010
            Hallo Ina,

            Hartelijk dank voor je reactie.
            De zeer interessante website 'van papier naar digitaal' waar je naar verwijst ken ik. De site omvat meerdere bronnen met gegevens over de bewoningsgeschiedenis van Vlieland.
            Het door mij gezochte register met gegevens over de Personele Quotisatie op Vlieland staat daar echter niet bij.
            Daarnaast is ook zeer interessant de lijst van lidmaten van de Doopsgezinde gemeente op Vlieland uit de 18-de eeuw.
            Auteur: Jan Jacobsz Tichelaar, voorganger bij de Doopsgezinden op Vlieland, 'Naamen der Broederen en Zusteren op dato onder onse Gemeente behoorende'.
            Hieruit is onder andere op te maken dat er toen een intensief kontakt was de Doopsgezonde gemeente in Amsterdam 'van 't Lam en Toorn'.
            Je vindt in het overzicht dan ook meerdere al dan niet tijdelijke verhuizingen van Vlieland naar Amsterdam v.v.

            Met vriendelijke groet,
            Bert de Boer

            Message 5 of 6 , Mar 28, 2010
              Beste Olaf,

              Hartelijk dank voor je reactie, toelichting en vragen.
              (1) Quotisatie van Vlieland gemaakt?
              Vermoedelijk wel. De Quotisatie van eind 18-de eeuw kwam voort uit het 'pachters oproer' en is in meerdere (alle?) gewesten gemaakt, zoals Friesland en het huidige Noord- en Zuidholland.
              Bijvoorbeeld ook voor Texel in Noord-Holland (zie website over genealogie Texel van Miriam Klaassen) .Vlieland viel toen ook onder het bestuur van Noord-Holland.
              Daarnaast wordt in meerdere bronnnen vermelding gemaakt van een Quotisatie op Vlieland eind 18-de eeuw.
              Jouw Vissers die naar Vlieland verhuisden waren vermoedelijk politieke vluchtelingen.
              De reden van de verhuizing naar Vlieland zou zeer wel te maken kunnen hebben met de toenmalige roerige internationale en nationale politieke situatie.
              Zoals je weet werd het bestuur van Friesland naar ik meen in 1787, verdeeld tussen Patriotten en Oranjegezinden.
              Beide partijen verkeerden welhaast in staat van oorlog met elkaar. Een 'aardig' voorbeeld daarvan kan je vinden op de boeiende website www-spanvis-nl. van Roelie Spanjaard, over de geschiedenis van Lemmer.
              (2) Bewoningsgeschiedenis Lage Zijde van de Dorpsstraat op Vlieland.
              In 2005 is een interessante uitgave verschenen over de Hoge Zijde van de Dorpsstraat op Vlieland, auteur Ben Stenekes. Uitgever Jan Post in Leeuwarden.
              De verwachting was gewekt dat er ook een uitgave zou komen over de Lage Zijde. Sinds die tijd is, ook bij navraag, geen enkel signaal hierover door de auteur of uitgever afgegeven.
              Ondertussen is er een groeiende belangstelling voor een vastlegging van de bewoningsgeschiedenis van de Lage Zijde.
              In overleg en samenwerking met de Cultuurhistorische Vereniging Eylandt Flielandt (CHV) en andere partijen op Vlieland, heb ik besloten de kar te gaan trekken.
              Alle informatie is welkom.

              Met vriendelijke groet,
              Bert de Boer
              Westervoort

              Message 6 of 6 , Mar 29, 2010
                Beste Bert,
                Bedankt voor je antwoorden. T.a.v. "de politieke vluchtelingen": In de
                quotisatie van 1749 staat bij de mij oudst bekende Visser's (zij droegen de
                naam Visser nog niet) (ik meen dat ik met jou ooit de discussie de Vries
                <--> Visser gevoerd heb) de aantekening "vertrokken nae Vlielandt", dus het
                pachtersoproer etc kwam pas na die tijd. Ook in de lijst met daders rond het
                oproer in Wierum m.b.t. de invoering van de quotisatie kwam ik geen bekende
                namen tegen.
                Ik ben zeer benieuwd naar wat je inde toekomst nog zal vinden.

                Ook de naamlijst van de Doopsgezinden heeft mijn belangstelling. Is hij de
                groot om te scannen en op te sturen?

                De Lage Zijde, ook hier ben ik zeer benieuwd naar. De Hoge Zijde heb ik in
                mijn bezit. Op zich ben ik best bereid om te helpen, maar dat is denk ik een
                loos aanbod, want Breda - Leeuwarden is te ver.

                Ik hoop t.z.t. meer van je te horen,