Re: [Friesland-genealogy] Watze Fijlstra

  • Hinke
    Message 1 of 11 , Mar 8, 2010
      In zo'n geval kan het dus zijn dat de akte echt verdwenen is maar ook
      kan de akte in een ander boek of op een andere plaats in het boek
      terecht gekomen zijn. En dat moet je dan maar net tegenkomen.
      Zelf heb ik de situatie gehad dat de geboorteakte aan het eind van het
      jaar achterin het boek zat, terwijl de akte van januari was, door het
      boek door te bladeren kwam ik daar toevallig achter.

      In dit geval zal er dus mogelijk wel een extract van de geboorteakte bij
      de huwelijkse bijlagen zitten.

      groet, Hinke Woudt-Westra.

    • Dieter Kroon de
      Message 2 of 11 , Mar 8, 2010
        Heb met de ambtenaar alle boeken na gekeken,op achternaam,voornaam,andere schrijfwijze,het jaar er voor en er na maar hij stond er echt niet in.

        Dieter

        To: Friesland-genealogy@yahoogroups.com
        From: wouwes@...
        Date: Mon, 8 Mar 2010 15:48:41 +0100
        Subject: Re: [Friesland-genealogy] Watze Fijlstra

        Message 3 of 11 , Mar 8, 2010
          Hinke, Dieter,

          En dat was Watze ook duidelijk, want zowel in de huwelijksakte van 1853 als
          die van 1865 staat vermeld:
          "......... En hebben de Comparanten tot dat einde aan ons overlegd: Eene
          acte van bekendheid wegens de geboorte des comparants .........".

          M.a.w. Watze's geboorte is nooit aangegeven of de akte is zoekgeraakt en
          vanwege het feit dat hij geen (kopie) geboorte akte kon inleveren moest hij
          een akte van bekendheid laten opmaken.

          Met vriendelijke groet
          Nynke van den Hooven

          Message 4 of 11 , Mar 8, 2010
            Watze zal dan ook niet als meisje aangegeven zijn als Dieter de boeken
            heeft doorgebladerd. Want dat komt ook nog wel eens voor en dan wordt er
            ook een akte van bekendheid gemaakt als er ten tijde van het huwelijk
            geen akte wordt gevonden. Dus is de akte echt weg inderdaad:-))

            En ik had de huwelijksaktes niet gelezen, of misschien had je het al
            eerder in een mail staan dat heb ik dus niet gezien.

            groet, Hinke.

          • Irene Visser
            Message 5 of 11 , Mar 8, 2010
              Hai,

              gebeurt wel vaker, zo hebben we een tijd geleden naar Rigtje Limburg zitten
              zoeken, ze bestaat, ze trouwt 3x, krijgt 2 kinderen, en nergens een geboorte
              akte te vinden.
              Ook gewoon niet ingeschreven. Dit speelde in Menaldumadeel, dus komt overal
              voor. En ben al zover als ik echt niets vinden kan, met verschillende
              varianten, en het jaar ervoor en erna, naspeur met namen, maak ik er maar
              een ca. van.

              Irene.

              http://www.genealogieonline.nl/stamboom-van-der-meulen-zondervan/

              Message 6 of 11 , Mar 8, 2010
                Irene,

                Zoals ik al in een eerder bericht meldde, is het in dergelijke gevallen
                raadzaam om de huwelijkse bijlagen te raadplegen. Daaronder bevindt zich dan
                de akte van bekendheid, waarin de geboortedatum ongetwijfeld vermeld wordt.

                Met vriendelijke groet

                Nynke van den Hooven

                _____

[...]

                Op 8 maart 2010 18:09 schreef Hinke <wouwes@gmail.
                <mailto:wouwes%40gmail.com> com> het volgende:

> [...]
                >
                > En ik had de huwelijksaktes niet gelezen, of misschien had je het al
                > eerder in een mail staan dat heb ik dus niet gezien.

                yahoo.com/group/Friesland-genealogy

                -unsubscribe@yahoogroups.com

                http://www.genealog

                Message 7 of 11 , Mar 8, 2010
                  Hoi bij deze ook gedaan hoor.
                  Maar bij verder af van de tak, is het gewoon een ca. geworden.
                  Want ga niet voor elke neef/nicht etc. de bijlagen etc nakijken.
                  Kom wel veel verder met alle friezen, want daar staat vaak wel wat bij.

                  Irene.

                  Op 8 maart 2010 20:20 schreef Nynke van den Hooven <
                  nynkevandenhooven@...> het volgende:

                  Message 8 of 11 , Mar 8, 2010
                    Inderdaad komt het wel vaker voor dat een akte er niet is (verdwenen)
                    maar uit eigen ervaring weet ik ook dat er wel eens een akte van
                    bekendheid opgemaakt werd omdat men de akte niet kon vinden en hij dus
                    wel 'ergens' bleek te zijn.

                    groet, Hinke.

                  • hans geestman
                    Message 9 of 11 , Mar 9, 2010
                      Ook in het digitale tijdperk moet je zo nu en dan lijfelijk naar een archief, bv. voor het inzien van huwelijkse bijlagen op zoek naar een "acte van bekendheid"

                      Acte van bekendheid wegens de geboorte van W. Fijlstra (verkort) als bijlage bij alle huwelijken gevoegd.

                      "Op heden den negentiende October achttienhonderd veertig, compareerden voor ons .............
                      Wouter Jans Simons, koopman,
                      Johannes Baukes Postma, wever,
                      Jelle de Wit, touwslager,
                      Hans Wijsma, wever,
                      allen te Sneek woonachtig, welke ten verzoeke van Watze Fijlstra, sjouwerman te Sneek, welke ter voltrekking van een voorgenomen huwelijk, benodigd is een acte van bekendheid ................
                      verklaren zeer wel te kennen de persoon van Watze Fijlstra voornoemd en te weten dat hij is een zoon van Hidde Fijlstra, turfmeter en Trijntje Philippinus Blijenga, echtelieden te Sneek, dat hij is geboren den veertiende mei des jaars achttienhonderd veertien, dat van zijn geboorte geene aangave is geschied, hetgeen welligt is veroorzaakt doordien deszelfs vader tijdens de geboorte afwezig was. Waarvan acte ........."

                      Succes ermee,
                      Hans.