Watze Fijlstra

  • Anny
    Message 1 of 11 , Mar 8, 2010
      Hallo Nynke,

      Enorm bedankt voor je antwoord op mijn vraag over Watze Fijlstra.
      Je weet het waarschijnlijk zelf niet, maar je bent een fenomeen
      op dit gebied. Zelfs mijn man, die zich niet met mijn "hobby"bezig
      houdt, is meteen achter de laptop gaan zitten gisteravond om
      je verhaal te gaan lezen. Je zult natuurlijk wel bedreven zijn in
      het "vertalen"van die oude dingen, waar ik me suf op tuur met
      vaak een vergroting naar 100%, maar je moet ook een supersnelle
      tikster zijn. Dit is geen vleierij hoor. Ik meen het en ben echt
      diep onder de indruk van je capaciteiten maar waarschijnlijk
      zul je dat wel vaker van iemand horen.
      Met de familie Oltmans uit California ben ik ook nog steeds bezig
      en heb daar nog een leuke opmerking over.
      Van die Bunny Mixter kreeg ik een foto opgestuurd van mijn
      overgrootvader. Had ik niet, dus was ik erg blij mee. Diezelfde
      foto mailde ik weer door naar Sybrand Gramsma in Den Haag.
      Antwoord van hem: "Wat leuk zeg, weet ik eindelijk wie die
      man is die is die naast mijn grootvader op de foto staat".

      Ik weet nu hoe het allemaal in elkaar steekt met die aktes
      van bekendheid. De arme Watze hebben ze dus nooit aangegeven.
      bij de BS.

      Ook Irene, Johan, Kees, Anton en Willy bedankt voor jullie
      tips.

      Ik blijf jou en de anderen gewoon vragen hoor, als ik iets niet weet
      Nogmaals Nynke geweldig was het weer.

      Groetjes,
      Anny Gramsma
    • Dieter Kroon de
      Message 2 of 11 , Mar 8, 2010
        Hallo Amy

        Vanmiddag ben ik even op het stadhuis in Sneek geweest,(ik woon er toch)maar zoals Nynke al schreef er is geen geboorte akte te vinden, maar in het boek van de burgerlijke stand stond hij wel, het is 11 Mei 1814 ,hoe betrouwbaar die datum is weet ik niet.

        Ik hoop dat je er wat aan hebt

        Groeten Dieter

        To: nynkevandenhooven@...
        CC: Friesland-genealogy@yahoogroups.com

        Message 3 of 11 , Mar 8, 2010
          In zo'n geval kan het dus zijn dat de akte echt verdwenen is maar ook
          kan de akte in een ander boek of op een andere plaats in het boek
          terecht gekomen zijn. En dat moet je dan maar net tegenkomen.
          Zelf heb ik de situatie gehad dat de geboorteakte aan het eind van het
          jaar achterin het boek zat, terwijl de akte van januari was, door het
          boek door te bladeren kwam ik daar toevallig achter.

          In dit geval zal er dus mogelijk wel een extract van de geboorteakte bij
          de huwelijkse bijlagen zitten.

          groet, Hinke Woudt-Westra.

        • Dieter Kroon de
          Message 4 of 11 , Mar 8, 2010
            Heb met de ambtenaar alle boeken na gekeken,op achternaam,voornaam,andere schrijfwijze,het jaar er voor en er na maar hij stond er echt niet in.

            Dieter

            To: Friesland-genealogy@yahoogroups.com
            From: wouwes@...
            Date: Mon, 8 Mar 2010 15:48:41 +0100
            Subject: Re: [Friesland-genealogy] Watze Fijlstra

            Message 5 of 11 , Mar 8, 2010
              Hinke, Dieter,

              En dat was Watze ook duidelijk, want zowel in de huwelijksakte van 1853 als
              die van 1865 staat vermeld:
              "......... En hebben de Comparanten tot dat einde aan ons overlegd: Eene
              acte van bekendheid wegens de geboorte des comparants .........".

              M.a.w. Watze's geboorte is nooit aangegeven of de akte is zoekgeraakt en
              vanwege het feit dat hij geen (kopie) geboorte akte kon inleveren moest hij
              een akte van bekendheid laten opmaken.

              Met vriendelijke groet
              Nynke van den Hooven

              Message 6 of 11 , Mar 8, 2010
                Watze zal dan ook niet als meisje aangegeven zijn als Dieter de boeken
                heeft doorgebladerd. Want dat komt ook nog wel eens voor en dan wordt er
                ook een akte van bekendheid gemaakt als er ten tijde van het huwelijk
                geen akte wordt gevonden. Dus is de akte echt weg inderdaad:-))

                En ik had de huwelijksaktes niet gelezen, of misschien had je het al
                eerder in een mail staan dat heb ik dus niet gezien.

                groet, Hinke.

              • Irene Visser
                Message 7 of 11 , Mar 8, 2010
                  Hai,

                  gebeurt wel vaker, zo hebben we een tijd geleden naar Rigtje Limburg zitten
                  zoeken, ze bestaat, ze trouwt 3x, krijgt 2 kinderen, en nergens een geboorte
                  akte te vinden.
                  Ook gewoon niet ingeschreven. Dit speelde in Menaldumadeel, dus komt overal
                  voor. En ben al zover als ik echt niets vinden kan, met verschillende
                  varianten, en het jaar ervoor en erna, naspeur met namen, maak ik er maar
                  een ca. van.

                  Irene.

                  http://www.genealogieonline.nl/stamboom-van-der-meulen-zondervan/

                  Message 8 of 11 , Mar 8, 2010
                    Irene,

                    Zoals ik al in een eerder bericht meldde, is het in dergelijke gevallen
                    raadzaam om de huwelijkse bijlagen te raadplegen. Daaronder bevindt zich dan
                    de akte van bekendheid, waarin de geboortedatum ongetwijfeld vermeld wordt.

                    Met vriendelijke groet

                    Nynke van den Hooven

                    _____

[...]

                    Op 8 maart 2010 18:09 schreef Hinke <wouwes@gmail.
                    <mailto:wouwes%40gmail.com> com> het volgende:

> [...]
                    >
                    > En ik had de huwelijksaktes niet gelezen, of misschien had je het al
                    > eerder in een mail staan dat heb ik dus niet gezien.

                    yahoo.com/group/Friesland-genealogy

                    -unsubscribe@yahoogroups.com

                    http://www.genealog

                    Message 9 of 11 , Mar 8, 2010
                      Hoi bij deze ook gedaan hoor.
                      Maar bij verder af van de tak, is het gewoon een ca. geworden.
                      Want ga niet voor elke neef/nicht etc. de bijlagen etc nakijken.
                      Kom wel veel verder met alle friezen, want daar staat vaak wel wat bij.

                      Irene.

                      Op 8 maart 2010 20:20 schreef Nynke van den Hooven <
                      nynkevandenhooven@...> het volgende:

                      Message 10 of 11 , Mar 8, 2010
                        Inderdaad komt het wel vaker voor dat een akte er niet is (verdwenen)
                        maar uit eigen ervaring weet ik ook dat er wel eens een akte van
                        bekendheid opgemaakt werd omdat men de akte niet kon vinden en hij dus
                        wel 'ergens' bleek te zijn.

                        groet, Hinke.

                      • hans geestman
                        Message 11 of 11 , Mar 9, 2010
                          Ook in het digitale tijdperk moet je zo nu en dan lijfelijk naar een archief, bv. voor het inzien van huwelijkse bijlagen op zoek naar een "acte van bekendheid"

                          Acte van bekendheid wegens de geboorte van W. Fijlstra (verkort) als bijlage bij alle huwelijken gevoegd.

                          "Op heden den negentiende October achttienhonderd veertig, compareerden voor ons .............
                          Wouter Jans Simons, koopman,
                          Johannes Baukes Postma, wever,
                          Jelle de Wit, touwslager,
                          Hans Wijsma, wever,
                          allen te Sneek woonachtig, welke ten verzoeke van Watze Fijlstra, sjouwerman te Sneek, welke ter voltrekking van een voorgenomen huwelijk, benodigd is een acte van bekendheid ................
                          verklaren zeer wel te kennen de persoon van Watze Fijlstra voornoemd en te weten dat hij is een zoon van Hidde Fijlstra, turfmeter en Trijntje Philippinus Blijenga, echtelieden te Sneek, dat hij is geboren den veertiende mei des jaars achttienhonderd veertien, dat van zijn geboorte geene aangave is geschied, hetgeen welligt is veroorzaakt doordien deszelfs vader tijdens de geboorte afwezig was. Waarvan acte ........."

                          Succes ermee,
                          Hans.