Friese achternamen

    Message 1 of 8 , May 14, 2001
      Beste mede-genealogen,

      Een Amerikaanse vriendin wil graag de betekenis weten van de Friese achternamen van haar voorouders. De namen Koopmans en De Boer leveren nog geen problemen op en van de uitgang -sma weet ik inmiddels dat het een genitiefvorm is, zodat ook een naam als Anema te vertalen valt. Maar bij Hommema (zoon van Homme?) begint de twijfel toe te slaan en met Wiersma en Wierdsma, Hijma en Postma kan ik niet meer uit te voeten. Dan heb ik nog de namen Tjessinga, Koyinga (komt ook voor als Kooyenga) en Haga. Zijn dat wellicht namen van states?

      Uw hulp wordt zeer op prijs gesteld.

      Met vriendelijke groet,
      Nynke van den Hooven.

    • H.J. Plantinga
      Message 2 of 8 , May 15, 2001
        Hallo Nynke (en mede-genealogen)

        Op de internet-site http://www.wazamar.org/Familienamen/aa-intro.htm kun je
        zoeken naar familienamen en de betekenis ervan. Misschien dat je er iets
        aan hebt.

        Groetjes Hillie Plantinga

      • Roelof Varkevisser
        Message 3 of 8 , May 15, 2001
          Nynke,

          Op http://www.meertens.knaw.nl/NFD/nfd.html kan je heel veel over namen en
          naamkunde vinden.
          Over Hommema heb je gelijk, die zijn genoemd (al ver voor 1811) naar de
          Hommema-state bij Dronrijp waar de familie-naam van overgenomen is. Zelf
          stam ik ook van deze Hommema af, en ben ook zeer geinteresseerd in
          nakomelingen.
          Het gros van de familie woonde in 1700-1800 in Leeuwarderadeel, later ook
          meer richting Harlingen.
          Zie evt mijn web-site onder mijn moeders naam de Boer.
          Een Wier of Wierd was niets anders dan fries voor terp. Dus Jan
          Wiersma/Wierdsma/Terpstra = Jan van de terp.
          Hijma weet ik zo niet, hoewel de naam (in ieder geval) in Ferwerd voorkomt,
          ik heb er drie in mijn files van rond 1800.
          Over de rest va je namen kan ik slechts speculeren.
          Postma, afgeleid van Posthuma
          Tjessinga, kinderen van Tjisse ?
          Kooyenga, kooikers ?

          Met vriendelijke groet,
          Roelof

          Friesland rond 1860 : http://www.varkevisser.org
          voor mijn genealogie: http://www.varkevisser.org
          Wonseradeel: de Boer, Roedema
          Idaarderadeel: Zuidema, Deelstra
          Ferwerderadeel: Swart, Buursma, Braak, Papma
          Katwijk-Scheveningen: Varkevisser
          Hoekse Waard: Goud
          Zeeland: Enters

          of: http://go.to/frgen .

          Message 4 of 8 , May 15, 2001
            Roelof,

            Dank voor je bijdrage.
            Kan Hommema ook niet eenvoudigweg een patronymische achternaam zijn? Dankzij de Meertens-link kwam de lagere-school-kennis m.b.t. de terpen weer bovendrijven en viel ook het Wiersma-kwartje. Overigens kwam ik daar de volgende (mogelijke) verklaring van de naam Postma tegen. Het zou een afgeleide kunnen zijn van de onderscheidende (bij)naam voor een kind dat na de dood van zijn vader werd geboren (in het Latijn posthumus). Varianten zijn Posthuma, Postema, Postmus en zelfs Pasma.
            Van de uitgang -ma weet ik dat het een (patronymisch) genitief is. Maar geldt dat ook voor de uitgangen -stra en -inga? Zou de uitgang -inga niet eerder aan een plaats dan aan een persoon gerelateerd zijn?
            En wat de Hommema's betreft. Er komt een Antje Hessels Hommema voor in de genealogie van een Amerikaanse vriendin. Antje Hommema was gehuwd met Seerp Pieters Anema (eigengeërfd boer op Groot Walta te Barradeel). Zij kregen o.a. een zoon Pieter (Seerps Anema; eigengeërfd boer op de Hommema-state te Dronrijp, later in Sexbierum); deze trouwde met Aaltje Abes Hibma. Zij kregen op hun beurt (het zal je niet verbazen) een zoon Seerp (Pieters Anema; naast boer was hij ook burgemeester van Minnertsga) die in 1811 de naam Anema aannam en getrouwd was met Jetske Paulus Ennema. Eén van hun kinderen was Jetske Anema, die trouwde met Bart Dirks Nauta. Jetske en Bart emigreerden in 1868 naar Amerika en zijn de betover..etc..ouders van mijn Amerikaanse vriendin. De Anema-gegevens komen van de volgende site: http://www.geocities.com/anema001/Anema_Inhoudsopgave.htm . Daar kun je dus ook de Hommema-informatie, die ik net gaf, vinden.

            Groeten,
            Nynke.

[...]

            Yahoo! Groups Sponsor

            of: http://go.to/frgen .

          • Cornelius Boekema
            Message 5 of 8 , May 16, 2001
              'n Korte voetnoot betreffende het ontstaan van Friese achternamen. Het is niet altijd duidelijk of de achternaam is ontstaan in verband met 'n plaatsnaam of
              'n voornaam. B.v. ook al betekent Wier of Wierd 'n terp, Jan Wiersma kan heel goed zoon van Wier(d) beteken want Wier is ook 'n voornaam. In mijn gegevens
              heb ik n.l. Bouwe Wierds en Wierd Bouwes (later Boekema's of Wierdsma's). Wat de achternaam BOEKEMA betreft, bepaalde gegevens brengen het in verband met de
              "boeken" (beukebomen), maar het kan ook afgeleid zijn van Bokke, Bocke of Boeke enz.
              Voorzichtigheid is hier dus wel aangeraden.
              Cor Boekema

            • Sietske Hoogerhuis
              Message 6 of 8 , May 16, 2001
                Message 7 of 8 , May 17, 2001
                  Beste Nynke en andere geïnteresseerden in naamkunde,
                  Ik heb het boek "Voor- en familienamen in Nederland" van Dr. R.A. Ebeling van de Groningse universiteit er eens bij gehaald, . Hij is een deskundige op het gebied van naamkunde en vooral goed thuis in namen uit de noordelijke provincies. Hij heeft over de veel voorkomende Friese achternaamsuitgangen (ik vat samen) het volgende te zeggen:

                  -MA: volgens sommige taalkundigen restant van -monna of -manna (Oudfriese 2de genitief meervoud van man), volgens sommige anderen oorspronkelijk -man, waarbij de slot-n is weggevallen, volgens weer anderen een verkorting van -uma (2de naamval van plaatsen op -um). Namen met -sma vallen hier ook onder: de tussen-s heeft geen zelfstandige betekenis. De meeste namen op -ma zijn zg. afstammingsnamen en geven aan de persoon waar de naamdrager van afstamt, maar soms zijn het ook herkomstnamen en geeft het deel vóór de uitgang -ma dus de plaats van herkomst aan.

                  -INGA: de uitgang -ing is een zeer veel voorkomende in oude germaanse talen (Engels eveneens -ing, duits -ung, zoals in Die Nibelungen). Het betekent oorspronkelijk "kind van", later "behorend tot de familie van " en weer later "van de stam van". In ieder geval is ook dit weer een afstammingsnaam. De uitgang -a geeft ook hier de genitief meervoud aan.

                  -STRA: dit is een typische herkomstnaam. Volgens Ebeling "is men het er nu wel over eens dat -stra zich uit een samenspel van Oudfries sittera en seta, sata heeft ontwikkeld, tweede naamvallen meervoud van (1) sitter 'bewoner' en seta, sata met dezelfde betekenis."
                  Groeten,
                  Anna van Gelderen

                  Message 8 of 8 , May 17, 2001
                    Anna,

                    Heel erg bedankt voor de genomen moeite en de heldere uitleg.

                    Nynke van den Hooven(-van der Zee) wat, naar ik inmiddels begrepen heb, toch ook een zeer Friese achternaam is. Maar waarom die dubbele genitief? Van bij de zee?

                    www.

                    of: http://go.to/frgen .