Vandaag toegevoegd aan mijn website 2378 familienamen

  • Anton Musquetier
    Message 1 of 5 , Mar 6, 2010
      Het totaal aantal nieuwe familienamen die de
      laatste 3 weken toegevoegd zijn is 13.627 stuks

      http://altijdstrijdvaardig.nl
      Index van het Provinciaal Bestuurlijk Archief
      Van Friesland met 159.035 familienamen,
      Ook uit andere Provincies,
      En ca. 44.574 foto' s van kerkarchieven.

      Met vriendelijke groeten
      Anton Musquetier
    • Douwe Stellinga
      Message 2 of 5 , Mar 6, 2010
        Gegroet medespeurders,

        Ik heb weer eens een leuke vraag:
        Op mijn vakantie op Bali werd ik aangesproken door een mevrouw Norma Dook uit Australië. Zij zoekt haar familigeschiedenis en van een oude tante heeft zij het volgende interessante familieverhaal: De familie Dook zou afstammen van twee broers "van Doek" die 300 jaar geleden hebben meegewerkt als "water engineers" (waterbouwkundigen) aan het droogleggen van "the Fens" (een moerassig gebied toen) in Oost Engeland. Omdat buitenlandse arbeiders kennelijk ook toen al niet zo heel erg welkom waren en het project van drooglegging het levensonderhoud van een aantal boeren en vissers bedreigde, werden die werkers het slachtoffer van onlusten en aanvallen. De familienaam van Doek zouden die beide broers toen hebben veranderd in het meer Engels klinkende Dook. In Wikipedia vind ik verhalen over het droogleggen van the Fens door Cornelius Vermuyden tussen 1620 en 1640 grofweg... En daar wordt ook verhaald over die onlusten (in 1628 en 1629)... Het interessante zit hem voor mij in het feit, dat zo'n familieverhaal blijkt te kloppen! Alleen is het geen 300 jaar, maar bijna 400 jaar geleden!

        Mijn vragen:
        Kan iemand mij helpen met:
        Waar zou ik de namen van de werkers kunnen vinden die met genoemde Cornelius Vermuyden the Fens hebben drooggelegd?
        Kent iemand een genealogie "van d'Hoek", "van den Hoek", "van Doek", "Doek" of "Dook", waarin die beide geëmigreerde broers voorkomen? Die namen kom ik nl tegen, die nog al op Dook lijken. Ik heb in Zeeland één familie gevonden waarin de namen "van d'Hoek", "van den Hoek" en "van Doek" voorkomen. Overigens lijkt Doek niet de juiste familie (in dit verband) te zijn... het moet van Doek zijn, denk ik...

        Ik vond het verhaal van die mevrouw te interessant om het niet met jullie te delen en wellicht kan iemand mij hier doorslaggevende aanwijzingen geven of hulp bieden...

        Ik ben zeer benieuwd,

        Douwe Stellinga

      • JP Mels
        Message 3 of 5 , Mar 6, 2010
          Dag Douwe,

          De dame hier onder lijkt ook intresse te hebben, misschien heeft zij info
          voor jou.

          De link daar onder is van een genealogie groep in die regio.

          Groet, Johan

          Vermuyden's drainage workers

          Posted by <mailto:jennystbay@...> Jenny <jennystbay@...> on Sun, 25
          Nov 2007

          I am interested in knowing how the skilled drainage people who sailed with
          Cornelius Vermuyden to the Isle of Axholme, Lincolnshire & later settled in
          Thorney, Cambridgeshire, actually got to the UK. I understand they came from
          the Calais area, prior to going to the UK. However, with the religious
          persecutions against the Calvinists in the 1600s, did they live for a time
          in the Netherlands? I am looking for the surnames du Bois, du Bo, Morillion.
          Thank you!

          http://www.oz.net/~markhow/genuki/NFK/norfmail.htm

          _____

          Message 4 of 5 , Mar 7, 2010
            Misschien is er nog iets te vinden in deze twee boeken van Jack Korthals Altes:

            - "Polderland in Engeland. De geschiedenis van een Zeeuwsch bedijker uit de Gouden Eeuw en zijne grootsche Hollandsch-Engelsche onderneming" (Den Haag 1924).
            - "Sir Cornelius Vermuyden. The lifework of a great anglo-dutchman in land-reclamation and drainage" (London [etc.] 1925).

            Groeten,

            Ernst-Jan

            To: Friesland-genealogy@yahoogroups.com

            Message 5 of 5 , Mar 7, 2010
              Dag Johan en Ernst-Jan,

              Dank voor de tips. Ik heb de links van Johan al benaderd met mijn vraag. Ik ga die boeken proberen op te zoeken. Bedankt...

              met vriendelijke groet,

              Douwe