geneanet

  • Theun Dijkstra
    Message 1 of 12 , Feb 26, 2010
      Wie heeft ervaring met of kan mij meer vertellen over Geneanet ? Ik heb wat
      twijfels met betrekking tot deze club : kennelijk van franse of belgische
      origine omdat je op de meest onverwachte momenten op franstalige kreten en
      schermen stuit . Als het nederlandstalig is krijg je kromme zinnen of
      ontbrekende woorden in de tekst . Kortom : is dit een betrouwbare
      organisatie om je stamboomgegevens op hun website te zetten , zijn het
      goedwillende amateurs , of kun je beter niet met hen in zee gaan ?
      Wie kan mij meer vertellen ? Bij voorbaat dank .
      Theun Dijkstra

    • Irene Visser
      Message 2 of 12 , Feb 26, 2010
        Hai Theun,

        ik heb ook eens wat op geneanet gezet. En het er gelijk weer
        afgehaald, zat geen filter op, dus levend en overledenen stonden
        allemaal openbaar. Zal misschien wel ergens een manier zijn om het
        goed te doen. Maar ik weet het niet, en ja het klopt dat weer Frans,
        en dan weer Nederlands.

        Ik zelf houdt het bij genealogie online. Die heeft er een filter op.
        En moet je zelf de mensen openbaar maken.

        groet Irene.

        Op 26 februari 2010 14:52 heeft Theun Dijkstra <t.dijkstra@...>
        het volgende geschreven:

        http://www.genealogieonline.nl/stamboom-van-der-meulen-zondervan/
      • André van Beveren
        Message 3 of 12 , Feb 26, 2010
          Geneanet is volgens mijn ervaring geen slechte of doortrapte organisatie,
          maar gewoon commercieel. Niet alleen in België stevige wortels, waar het
          wel oorspronkelijk vandaan komt, vandaar de franse taal. Ze hebben
          inmiddels in heel veel landen voet aan de grond, bestaan inmiddels ruim 10
          jaar. Wil je in hun bestanden (of die van hun leden) kunnen kijken dan
          kost het je een maandelijkse bijdrage vergelijkbaar met Ancestry.com, maar
          dan heb je wel wat. Een uitgebreide database met heel veel informatie. Je
          kan je ook gratis aanmelden, dan is de informatie veel minder uitgebreid.
          In de instellingen kan je aangeven naar welke namen je naar op zoek bent
          en daar krijg je dan regelmatig info over.
          Het idee wat bij mij is gaan leven is dat sommige leden het niet zo nauw
          nemen met het waarheidsgehalte van hun documentatie. Maar daar kan de
          organisatie natuurlijk niets aan doen.
          Ik ben er echter op tegen om tegen betaling aan commerciele organisaties
          genealogie te bedrijven. Kerken en archiefinstellingen is iets anders,
          vooral als het gaat om het (laten) printen van archiefdocumenten. Dan gaat
          het meestal ook om luttele bedragen. Ik zal in elk geval nooit mijn
          levenswerk zo maar op hun website plaatsen. Dat zie ik overigens anderen
          die ook lid zijn van genealogie-groepen als deze wel doen.
          groet,
          André van Beveren
        • Ronn Boef
          Message 4 of 12 , Feb 26, 2010
            Prima site; filter kun je zelf instellen, taalkeuzes ook. Al gaat er met de
            vertaling een enkele keer iets mis. Maar, c'est la vie. :-) Wat betreft
            betrouwbaarheid: ik kan me geen storing herinneren. Maar voor alle online
            databanken geldt dat je zelf geregeld een back up moet maken.

            Gr.
            Ronn
            Op 26 februari 2010 15:31 schreef Irene Visser <
            irenejolanda.vandermeulen@...> het volgende:

> [...]
            >
            > Ik zelf houdt het bij genealogie online. Die heeft er een filter op.
            > En moet je zelf de mensen openbaar maken.

          • gerard lemmens
            Message 5 of 12 , Feb 26, 2010
              Dag Theun,

              Ja, een mening over Geneanet wil je hebben, dus je zult positieve en negatieve reacties gaan krijgen. Ik vind het een geweldige web site met enorm veel en internationale informatie ! Geen filter, dat maakt mij niets uit want ik vind die prive wet zo ontiegelijk Germaans !
              Als iemand hedendaagse informatie van iemand wilt hebben dan krijgen ze dat uiteindelijk toch dus waarom die prive wet ?? Gelukkig hebben ze dat in Engeland (nog) niet ! En ik hoop dat ze het nooit zullen hebben ! Meesten Nederlands zullen Frans op school gehad hebben dus zul je zeker een beetje begrijpen en .... misschien leer je er meer Frans door, wie weet ?!

              Ik ben buitengewoon lid geworden van geneanet !

              Veel plezier en veel succes met de genealogie,

              Gerard Lemmens

              ________________________________

              Message 6 of 12 , Feb 26, 2010
                Het is maar net wat je wilt. Voor het publiceren van je genealogie of kwartierstaat kun je ook bij de Nederlandse NGV terecht, zie http://stamboom.ngv.nl

                Groetnis, Hans
                http://sneuperdokkum.blogspot.com

                --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Theun Dijkstra" <t.dijkstra@...> wrote:

> [...]
                > goedwillende amateurs , of kun je beter niet met hen in zee gaan ?
                > Wie kan mij meer vertellen ? Bij voorbaat dank .

              • Joseph
                Message 7 of 12 , Feb 26, 2010
                  Hallo Gerard en Theun,

                  De Germaanse privéwet?
                  Nee, die kende ik nog niet, maar is niet iedere wet in Nederland 'n
                  Germaanse?
                  Of zijn de Germanen (zonder dat ik het wist) uit Nederland verdwenen?
                  Daar hadden ze me indertijd wel n's over mogen inlichten op school, ik
                  bedoel dat ik blijkbaar vergeten ben om mee te verhuizen.

                  Ik zou het niet prettig vinden als iedereen in m'n privé-leven zou
                  zitten spitten en dat dan even klakkeloos op het web zou pleuren.
                  Dus blijkbaar behoor ik nog wel tot de Germanen :)

                  En nee, in Engeland hebben ze dat nog niet, maar de Engelse gegevens op
                  het web steken ook zeer karig af bij de Nederlandse.
                  Dus daar heb je dan ook weer niet zoveel aan.

                  Theun,
                  Geneanet is geen slechte "club", maar 'n ieder kan daar z'n gegevens op
                  kwijt.
                  Met of zonder bagger, oftewel controleer in de archieven wel altijd wat
                  je op Geneanet hebt gevonden, want er zijn nou eenmaal
                  gegevens-opzoekers en er zijn gegevens-kopieerders.
                  Bij de laatste groep vind je dus vaak vreemde zaken.

                  Vriendelijke groet,
                  Jos

                  Op 26-2-2010 16:49, gerard lemmens schreef:

> [...]
                  > Frans door, wie weet ?!
                  >
                  > Ik ben buitengewoon lid geworden van geneanet !
                  >
                  > Veel plezier en veel succes met de genealogie,

                • Hinke
                  Message 8 of 12 , Feb 26, 2010
                    En ik ben blij dat er nog zoiets is als een wet op de privacy. Het is al
                    een keer gebeurd dat iemand ongevraagd mijn privé gegevens op internet
                    had geplaatst waarbij mijn zoon samen met vriendin werd vermeld die al
                    lang ex-vriendin was. Zoiets ten eerste ongevraagd plaatsen en ten
                    tweede dan ook nog fout, nee ik vind dat absoluut niet kunnen. Bovendien
                    als ik mijn gegevens op internet wil hebben doe ik dat zelf wel!!

                    groet, Hinke Woudt-Westra.

                  • Rob Hubert
                    Message 9 of 12 , Feb 26, 2010
                      Helaas heb ik ook vandaag weer moeten constateren dat op GenaNet de naam van mij en mijn vrouw met geboortejaar online nog steeds staat. Ik heb al vele malen gevraagd aan de "eigenaar" om deze gegevens te verwijderen, maar het gebeurt niet. Misschien wel een geluk dat mijn kinderen er niet bij staan, maar er wordt heel veel gekopieerd en foutief overgenomen. Behalve dat mijn vrouw en ik online staan staan ook de gegevens van mijn ouders en hun ouders online. Deze gegevens kunnen ze alleen van mijn website gehaald hebben, want ergens anders staan ze niet.

                      Eerlijkheidshalve heb ik vandaag wel mijn bestand laten indexeren op GeneaNet, maar als daar toch teveel informatie in staat, zou niet mogen, dan is hij ook zo weer weg.

                      Met vriendelijke groet,

                      Rob Hubert
                      Haarlem, the Netherlands

                      Website
                      http://www.rob-hubert.nl

                      Altijd op zoek naar:
                      Aberson, van Brederode, Heijboer, Hubert, Ripperda,
                      Schuwer, Westerbeek van Eerten, Witterick.

                      Scans van overlijdensberichten zijn altijd welkom.

                      ---

                      Joseph schreef:
> [...]
                      > gegevens-opzoekers en er zijn gegevens-kopieerders.
                      > Bij de laatste groep vind je dus vaak vreemde zaken.

                    • Dick
                      Message 10 of 12 , Feb 26, 2010
                        Mijn ervaring met Geneanet is, dat Geneanet problemen heeft met Gedcom bestanden uit Alfaer. Bij geadopteerde kinderen worden nieuwe partners (ouders) aangemaakt en bij relaties zoals samenwonen, wordt een huwelijk aangemaakt.
                        Met vriendelijke groeten,
                        Dick de Jong

                      • Yvonna Both
                        Message 11 of 12 , Feb 27, 2010
                          Wel Theun

                          Ik denk dat je beter van gedachten moet veranderen, het is een, of niet die
                          Beste site op het internet, ik gebruik het al voor jaren,Het is een Franse
                          organisatie,maar als je op een vlag van keuze klikt dan kan je het in je
                          eigen taal aanwerken en het werkt goed! je kan er van alles mee doen,
                          rappoorten maken, zien van verhoudingen met een voorouder of andere relaties
                          etc en het heeft bescherming of levende personen,die je kan zien maar geen
                          verdere info word vertoont, of ja kan ze helemaal afschermen en alleen de
                          mensen waar je een wachtwoord geeft kunnen deze gegevens zien. Ik denk niet
                          dat je een betere kan vinden op het internet want het heeft geen limit
                          hoeveel je erop kan zetten dat sommige gratis website wel hebben..Ze zijn
                          ook altijd heel bereid om je te helpen waneer je een probleem hebt!
                          en dat is allemaal gratis, voor meer kan je niet vragen!
                          met Vriendelijke Groeten uit Canada
                          Yvonna

                          2010/2/26 Theun Dijkstra <t.dijkstra@...>

> [...]
                          > goedwillende amateurs , of kun je beter niet met hen in zee gaan ?
                          > Wie kan mij meer vertellen ? Bij voorbaat dank .

                          Met vriendelijke groet / With kind regards / Mit freundlichen Gr��en / Avec
                          les salutations aimables

                          Yvonna Both Brusik
                          Wpg.Canada
                          Website: http://gw.geneanet.org/dutchess1948

                        • Theun Dijkstra
                          Message 12 of 12 , Feb 27, 2010
                            Goedenavond ,

                            eenieder die gereageerd heeft op mijn vraag omtrent Geneanet : hartelijk
                            dank voor jullie reacties ! Ik kan hier beslist mee verder !
                            Ik was eigenlijk een beetje op het verkeerde been gezet door het plotseling
                            opduiken van franstalige teksten . Je krijgt dan een wat rommelige indruk
                            van een en ander . Maar als het met de betrouwbaarheid wel goed zit ga ik
                            met ze verder . En wat de op het net geplaatste informatie betreft : de
                            kwaliteit daarvan is natuurlijk afhankelijk van degene die het er op plaatst
                            . Van nature ben ik argwanend genoeg om alles kritisch te bekijken en te
                            toetsen aan alle bronnen die ik maar kan vinden .

                            Nogmaals dank voor alle reacties , tot zelfs uit Canada aan toe . Ik wens
                            eenieder veel plezier en succes toe met onze , in hoge mate verslavende ,
                            hobby .

                            Met vriendelijke groet ,
                            Theun Dijkstra

                            Druk bezig met : Dijkstra's , de Haan's , Hoekstra's , Padieskes , van der Meulens , Riemersma's enz.