steenhovius postma

  • Pieke en Frouwkje v/d Schaaf-Beckeringh.
    Message 1 of 5 , May 8, 2001
      L.S.

      Ik ben op zoek naar aanvullende gegevens over "Sara Steenhovius Postma"
      en haar ouders.
      Wat ik weet is het volgende:
      Sara zou zijn geb/ged. op 12 september 1734 te Wijns als dochter van
      "Steenhovius Postma", geb/ged. zo rond 1708 also te Wyns, moeder
      onbekend.
      Sara huwde op 20 mei 1753 te Wyns met "Aelze Annes Sinnema".

      Zij die aanvullende gegevens hebben over Sara en haar voorgeslacht en
      die dit met mij willen delen, worden bij voorbaat van harte bedankt.

      M.v.g. Pieke v/d schaaf.
    • Tjitte en Petra Kooy
      Message 2 of 5 , May 8, 2001
        Hallo Pieke,

        Gegevens over Sara heb ik helaas niet wel over de Sinnema's.
        Op het Ryksargyf in Leeuwarden heb ik een keer een boekje
        ingezien over de Sinnema's hieruit heb ik kopien gemaakt en
        verwerkt in mijn kwartierstaat. Waarschijnlijk is Aelze Annes
        een zoon van de hieronder staande Anne.

        Aelze Mients, geboren rond 1655, zoon van Mient Aelzes en Aeltie Tiebbes.
        Hij is getrouwd te Birdaard op 8 november 1691 voor de kerk met
        Antje Pieters, dochter van Pieter Jans.
        Uit dit huwelijk:
        1 Mient Aelzes, gedoopt te Birdaard op 6 november 1692.
        2 Antje Aelzes, gedoopt te Birdaard op 9 september 1694.
        3 Mient Aelzes, gedoopt te Birdaard op 29 december 1695.
        4 Pieter Aelzes, geboren te Birdaard rond 1697.
        5 Anne Aelzes, gedoopt te Birdaard op 8 juli 1698.
        6 Aaltje Aelzes, gedoopt te Birdaard op 25 september 1701.
        7 Tjebbe Aelzes, gedoopt te Birdaard op 8 maart 1705.
        8 Japik, gedoopt te Birdaard op 1 mei 1706, overleden te Britsum in het
        jaar
        1746.
        Hij was gehuwd met Hiltje Jans, overleden te Vrouwenparochie in het jaar
        1792.

        Helaas heb ik niet alle gegevens van de kopie ingevoerd, ik zal deze
        er dan ook nog een keer bij zoeken, maar kan ze nu zo snel niet vinden.
        Mocht dit inderdaad de juiste zijn dan mail ik je de gegevens hierover.

        Met vriendelijke groeten
        Tjitte Kooy.

        of: http://go.to/frgen .

      • dansinema@msn.com
        Message 3 of 5 , May 8, 2001
          Hallo Friends,

          The book refered to is entitled: "De Sinnema's". This little book
          contains the genealogy of the Familie Sinnema, but also contains a
          large number of errors. I have been checking the information over
          time, and have found more than 30 mistakes, some very serious.

          Sara Steenhovius Postma was the daughter of Petrus Steenhovius Postma
          and Beitske Rinses Reitsma. She was born 12 Sep 1734. Petrus was a
          Predikant in a small town. (I am away from my home and do not have my
          records with me. I will be back on Friday.) I have had no luck on
          finding his origins. Please help if you can.

          mvg.

          Dan Sinema
          dansinema@...

          ---

          http://docs.yahoo.com/info/terms/
        • dansinema@msn.com
          Message 4 of 5 , May 8, 2001
            Hallo Friends,

            Please note that the Sinnema genealogy is on the internet at:

            http://members.tripod.com/dansinema

            This data is from 1998 and has not been updated since then. There are
            may changes and additions since then that I have not yet posted on
            the internet site.

            Message 5 of 5 , May 11, 2001
              Additional Information on Petrus Steenhovius Postma:

              Hallo Friends,

              I found the following in a book: Naamlijst de Predikanten, sedert de
              hervorming tot nu tor, is de Hervormde Gemeenten van Friesland
              Published Leeuwarden 1886, A. Meijer:

              page 123:

              "de gemeenten van Oenkerk en Giekerk werden door het Collegie
              geordonneerd den 21 Januarij 1611 om een predikant te verkiezen.

              1728. Petrus Steenhovius Posthma -- kandidaat, bevestigd den 18 April
              en overleden den 5 Maart 1753, oud in't 51ste jaar. Zijne weduwe
              Beirske Rinses Reitsma hertrouwde met Douwe Jouwerts, dorpsregter te
              Eestrum, en overleed daar den 6 junij 1773, oud 61 jaren, volgens
              grafsteen."

              I can find no other information on Petrus Steenhovius Postma.

              Thanks.