Re: [Friesland-genealogy] Lykle Hendriks (Helmes) 1777 - 1831

  • Appy de Vries
    Message 1 of 8 , Jan 8, 2010
      Hallo Liekele,
      Dit vond ik nog in mijn papieren;
      Authorisatie Opsterland 1723-1811 blad 10 faf.

      91, 06-02-1742,
      Ouders ; wijlen Jan Roels,in leven huisman te
      Olterterp en wijlen Teth Clases,
      Kinderen; Auckien 20 j., Hendrickien 19j.,
      Roel in het 16e j.,en Claas Jan in het 13e j.,
      Kuratoren;de bijzitter Tiedsger Sybes,Hendrick Roels,
      BINNE HELMIGS en Jan Jelles.
      ik weet ,dat dit niet is wat jij zoekt maar toch!
      EEN GOED 2010 van mij en groetsjes
      Appy.

      Message 2 of 8 , Jan 12, 2010
        Hallo Appy!
        Binne Helmichs/Helmigs was een broer van de Lykele Helmigs waar ik in mijn eerste email over schreef. Binne was in 1730 en 1742 inderdaad curator. Van hem heb ik overigens nooit verdere genoteerd.
        Wellicht dat daarin toch nog een sleutel zit verborgen?

        --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Appy de Vries" <appydevries@...> wrote:

> [...]
        > Kuratoren;de bijzitter Tiedsger Sybes,Hendrick Roels,
        > BINNE HELMIGS en Jan Jelles.
        > ik weet ,dat dit niet is wat jij zoekt maar toch!

      • Janny van der Meer- de Vries
        Message 3 of 8 , Jan 14, 2010
          Hallo Liekele
          Volgens mij is er misscien een verwijzing in je kwartierstaat op blz 26 nr 1092 en nr 1093 dat verwijst weer naar nr 546 en op bladzijde 29 nr 2094
          het is lastig omdat de mensen toen nog geen achternaam hadden ik dacht altijd dat onze familienaam Helmus uit friesland en groningen afkomstig was
          Hartelijke Groeten nog een gelukkig nieuwjaar
          Janny van der Meer

          ________________________________

          Message 4 of 8 , Apr 6, 2010
            Hallo!
            om de een of andere reden heb ik, ontdek ik nu pas..., niet meer de dagelijks emails van deze groep ontvangen. Daarom ook niet gereageerd op jullie mails. Sorry. Ik heb bij Edit membership boel weer gesaved en hopelijk ontvang ik ze nu wel weer...

            Ver terug. Ja geeft altijd een kick om oudere data te vinden ook al betreft het z.g. uitlopers in je stamboom. Voorbeeld:
            Taetske Uytzes (261), gehuwd met Ybe/Ebe Wybes, was een d/v Oets/Uytse Heintses(522) en Gaitske Brugts. Oets op zijn beurt was
            een z/v Heintso Jans (1044) en Teetske/Taetske Uytses Beetsius. Ja en dan schiet je zo een paar generaties terug bij de Beetsiussen.
            Zij, deze Teetske, is een d/v Utze Sjoerds B. ("Odolphus Suffridi B." vlgs de mode van toen. Deze Beetsius was o.a. dorpsrechter gerecht Opsterland. Z/v Sjoerd Alles Beetsius(4180) en Taets Ypes Wiarda. En Wiarda is de link naar Ridder Keimpe Doeckeszn Martena (33450) overleden 1538. Dat leidt uiteindelijk naar de mij oudst bekende Martena: Sytse Martena(535200), overl. in 1424 en gehuwd met Rinsck Jarichdr Metzelwier.(En vandaar dat ik mijn vrouw wel eens als "Reensck" aanspreek).
            Een klein deeltje friese adel in mijn aderen.
            Dat geeft een kick..

            Groeten,

            Liekele Lieuwes Helmus

            Message 5 of 8 , Apr 8, 2010
              ...ik ontvang nog steeds geen dagelijkse update!
              Wat doe ik fout? Sta ik op een zwarte lijst?

              Message 6 of 8 , Mar 1, 2011
                Hallo vrienen/vriendinnen,

                Al zoekend kwam ik volgende info tegen waarvan ik mij afvraag
                of de in de tekst genoemde "Helmijg Bennes" gelijk is aan de Helmig Binnes in mijn stamboom. Verder ook de vraag of "Helmijg Bennes" hier, in een of andere hoedanigheid, de betaler is van het huren van het laken? Is dit Diaconierekeningboek ook digitaal/online te bekijken?

                Opsterland overlijden/begraven 1739
                Betrokkene: Helmijg Bennes
                Datum : 1 juli 1739

                Tekst : "van Helmijg Bennes ontfangen van het arme laaken"

                Ontvangen 2-0-0 wegens huur laken

                Persoon: ..... of ..... BINNES
                ..... = naam of patroniem komt nog niet in de Thesaurus voor

                Bron:
                Archief van de Hervormde gemeente Beetsterzwaag
                Diaconierekeningboek 1735-1747
                Toegangsnr. : 245-04
                Inventarisnr.: 106, niet raadpleegbaar
                Wijzigingsdatum: 21-8-2008