Lykle Hendriks (Helmes) 1777 - 1831

  • Liekele
    Message 1 of 8 , Jan 7, 2010
      L.S.,

      Nadat ik een aantal jaren het dossier Helmes/Helmus terzijde had gelegd doe ik toch weer een een poging tot het vinden van tot nu toe voor mij onbekende gegevens van mijn voorgeslacht.
      Ooit kreeg ik van appydevries@... de hint dat de voornaam Helmich/Helmig waarschijnlijk afkomstig is van de kop van Overijssel toen van daaruit verveners naar Friesland kwamen.

      Maar even bij het begin beginnen.
      Lykle Hendriks, geb Ureterp 7 feb 1777 en overleden Beetsterzwaag 20 mrt 1831 was gehuwd met Rinske Foppes Hemminga, geb Beetsterzwaag 14 okt 1784.
      Lykle Hendriks nam in 1811 de familienaam Helmes aan. Dat was een verwijzing naar zijn overgrootvader van moederszijde: Lykele Helmigs, geb Olterterp jan 1701, die als weduwnaar, op 20 mei 1731 huwde met Taetske Uytses.
      Lykele Helmigs was op zijn beurt een zoon van Helmig Binnes, geb Olterterp 1675 en Lutske Lykles. Trouwdatum Helmig en Lutske Weinterp april 1701. Beide van Selmien.

      Nog een generatie terug met Helmich/Helmig:
      Helmig Binnes was een zoon van Binne Ates, geb rond 1638 Lippenhuizen en Siouck Helmichs, geb rond 1640. Zij huwden te Opsterland op 26 mei 1664.

      Maar dan houdt het voor mij op wat betreft mij bekende oudere gegevens over
      Helmich/Helmig.

      Is er na het verstrijken van een aantal jaren wellicht bij iemand van de lezers wel wat meer aansluiting gevonden?

      Hartelijke groet,

      Liekele Helmus (naam versleten in de tijd maar nog wel herkenbaar!)
    • Irene Visser
      Message 2 of 8 , Jan 7, 2010
        Jeetje zeg, jij bent al terug tot 1664, bij mij houden sommige
        stambomen op tot 1749, en dan is het nog maar de vraag of het de
        betreffende persoon is.

        Dat denk haast niet dat je nog wat terug kan vinden, of je moet bv van
        Karel de Grote afstammen, of nog een andere hotemetoot in de de
        familie hebben. Want ik heb nu 7 stambomen geloof ik uitgezocht, en
        ben maar met 1 tje tot voor 1600 gekomen, en dan is het maar de vraag
        of het klopt.

        Dat hoop voor je dat je geluk hebt? Want dan hebben wij het straks
        misschien ook een keertje.

        Mijn voorouders zijn bekend, maar en van de kant van mijn moeder geen
        huwelijk, wel tig kinderen, en van mijn vader, wel ondertrouw en tig
        kinderen, maar geen huwelijk.

        Op 7 januari 2010 21:41 heeft Liekele <lhelmus@...> het volgende
        geschreven:

> [...]
        >
        > Hartelijke groet,
        >
        > Liekele Helmus (naam versleten in de tijd maar nog wel herkenbaar!)

        Met vriendelijke groet, Irene
      • Appy de Vries
        Message 3 of 8 , Jan 8, 2010
          Hallo Liekele,
          Dit vond ik nog in mijn papieren;
          Authorisatie Opsterland 1723-1811 blad 10 faf.

          91, 06-02-1742,
          Ouders ; wijlen Jan Roels,in leven huisman te
          Olterterp en wijlen Teth Clases,
          Kinderen; Auckien 20 j., Hendrickien 19j.,
          Roel in het 16e j.,en Claas Jan in het 13e j.,
          Kuratoren;de bijzitter Tiedsger Sybes,Hendrick Roels,
          BINNE HELMIGS en Jan Jelles.
          ik weet ,dat dit niet is wat jij zoekt maar toch!
          EEN GOED 2010 van mij en groetsjes
          Appy.

          Message 4 of 8 , Jan 12, 2010
            Hallo Appy!
            Binne Helmichs/Helmigs was een broer van de Lykele Helmigs waar ik in mijn eerste email over schreef. Binne was in 1730 en 1742 inderdaad curator. Van hem heb ik overigens nooit verdere genoteerd.
            Wellicht dat daarin toch nog een sleutel zit verborgen?

            --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "Appy de Vries" <appydevries@...> wrote:

> [...]
            > Kuratoren;de bijzitter Tiedsger Sybes,Hendrick Roels,
            > BINNE HELMIGS en Jan Jelles.
            > ik weet ,dat dit niet is wat jij zoekt maar toch!

          • Janny van der Meer- de Vries
            Message 5 of 8 , Jan 14, 2010
              Hallo Liekele
              Volgens mij is er misscien een verwijzing in je kwartierstaat op blz 26 nr 1092 en nr 1093 dat verwijst weer naar nr 546 en op bladzijde 29 nr 2094
              het is lastig omdat de mensen toen nog geen achternaam hadden ik dacht altijd dat onze familienaam Helmus uit friesland en groningen afkomstig was
              Hartelijke Groeten nog een gelukkig nieuwjaar
              Janny van der Meer

              ________________________________

              Message 6 of 8 , Apr 6, 2010
                Hallo!
                om de een of andere reden heb ik, ontdek ik nu pas..., niet meer de dagelijks emails van deze groep ontvangen. Daarom ook niet gereageerd op jullie mails. Sorry. Ik heb bij Edit membership boel weer gesaved en hopelijk ontvang ik ze nu wel weer...

                Ver terug. Ja geeft altijd een kick om oudere data te vinden ook al betreft het z.g. uitlopers in je stamboom. Voorbeeld:
                Taetske Uytzes (261), gehuwd met Ybe/Ebe Wybes, was een d/v Oets/Uytse Heintses(522) en Gaitske Brugts. Oets op zijn beurt was
                een z/v Heintso Jans (1044) en Teetske/Taetske Uytses Beetsius. Ja en dan schiet je zo een paar generaties terug bij de Beetsiussen.
                Zij, deze Teetske, is een d/v Utze Sjoerds B. ("Odolphus Suffridi B." vlgs de mode van toen. Deze Beetsius was o.a. dorpsrechter gerecht Opsterland. Z/v Sjoerd Alles Beetsius(4180) en Taets Ypes Wiarda. En Wiarda is de link naar Ridder Keimpe Doeckeszn Martena (33450) overleden 1538. Dat leidt uiteindelijk naar de mij oudst bekende Martena: Sytse Martena(535200), overl. in 1424 en gehuwd met Rinsck Jarichdr Metzelwier.(En vandaar dat ik mijn vrouw wel eens als "Reensck" aanspreek).
                Een klein deeltje friese adel in mijn aderen.
                Dat geeft een kick..

                Groeten,

                Liekele Lieuwes Helmus

                Message 7 of 8 , Apr 8, 2010
                  ...ik ontvang nog steeds geen dagelijkse update!
                  Wat doe ik fout? Sta ik op een zwarte lijst?

                  Message 8 of 8 , Mar 1 6:49 AM
                    Hallo vrienen/vriendinnen,

                    Al zoekend kwam ik volgende info tegen waarvan ik mij afvraag
                    of de in de tekst genoemde "Helmijg Bennes" gelijk is aan de Helmig Binnes in mijn stamboom. Verder ook de vraag of "Helmijg Bennes" hier, in een of andere hoedanigheid, de betaler is van het huren van het laken? Is dit Diaconierekeningboek ook digitaal/online te bekijken?

                    Opsterland overlijden/begraven 1739
                    Betrokkene: Helmijg Bennes
                    Datum : 1 juli 1739

                    Tekst : "van Helmijg Bennes ontfangen van het arme laaken"

                    Ontvangen 2-0-0 wegens huur laken

                    Persoon: ..... of ..... BINNES
                    ..... = naam of patroniem komt nog niet in de Thesaurus voor

                    Bron:
                    Archief van de Hervormde gemeente Beetsterzwaag
                    Diaconierekeningboek 1735-1747
                    Toegangsnr. : 245-04
                    Inventarisnr.: 106, niet raadpleegbaar
                    Wijzigingsdatum: 21-8-2008