Vraagje over voorouder, waar ik maar niet uitkom.

  • Anny
    Message 1 of 6 , Jan 7, 2010
      Ik zoek gegevens van een van mijn voorouders:

      Het betreft de vader van:
      Reinder Atses Gramsma, geboren 14 mei 1793 in Dokkum en overleden op 8
      mei 1820 in Leeuwarden.
      Deze laatste was getrouwd met Berber Meinderts.
      Hun kinderen waren: Atze, Magdalena, Christiana Tetje, Jan, Meindert,
      Petronella en Allartje.

      Van de vader heb ik slechts de naam: Aatse Reinders.

      Verder weet ik niets.
      Kan iemand van jullie me helpen?? Of me vertellen, waar ik zou moeten
      zoeken??

      Alvast heel hartelijk bedankt voor de moeite,
      Anny Gramsma
      Message 2 of 6 , Jan 7, 2010
        Anny,

        Dat lijkt me niet helemaal juist.

        De overlijdensakte vermeldt het volgende:

        Overlijdensakte Leeuwarden, 1820

        Aangiftedatum 9 mei 1820, akte nr. 172

        Reinder Gramsma, overleden 8 mei 1820, 77 jaar, man, gehuwd

        Reinder zal dus ca 1743 zijn geboren:

        Deze dus:

        Dokkum, dopen, doopjaar 1743

        Dopeling: Reinder

        Gedoopt op 14 mei 1743 in Dokkum

        Zoon van Aatse Reinders en niet genoemde moeder

        En gezien de namen van diverse nazaten, zal het om onderstaande Atse
        Reinders gaan:

        Dokkum, huwelijken 1727

        Vermelding: Bevestiging huwelijk op 19 januari 1727

        Man : Atse Reiners afkomstig van Dokkum

        Vrouw : Tettje Freerks afkomstig van Dokkum

        Opmerking : getuige: Lent Johannes

        Met vriendelijke groet

        Nynke van den Hooven

        _____

        Message 3 of 6 , Jan 8, 2010
          Nynke van den Hooven schreef:

> [...]
          >
          > Vermelding: Bevestiging huwelijk op 19 januari 1727
          >
          > Man : Atse Reiners afkomstig van Dokkum
          >
          > Vrouw : Tettje Freerks afkomstig van Dokkum

          Nynke, heel erg hartelijk bedankt voor je antwoord. Ik ben nu weer iets
          verder gekomen.
          Er komt vast nog wel een vraag van me, maar voorlopig, heerlijk, bedankt.
          Anny Gramsma

        • hzijlstra
          Message 4 of 6 , Jan 9, 2010
            In jaargang 50 Gens Nostra:
            Kaatje Douwes Eisma, geb. Heerenveen 26-4-1830, overl. Leeuwarden 2-12-1880, tr. ald.
            15.2.1853 Gerrit Reinders Gramsma, behanger, geb. Leeuwarden 22-1-1831, overl. ald. 23-8-
            1886, zn. van Reinder Gramsma en Eeke Jans de Jong.

            Mogelijk vind je nog interessante dingen op de pagina Indexen van de Sneuper website (Historische Vereniging Noordoost Friesland te Dokkum) op http://www.angelfire.com/vt/sneuper en het Sneuper blog op http://sneuperdokkum.blogspot.com

            Groetnis, Hans

            --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, Anny <annico@...> wrote:

> [...]
          • hzijlstra
            Message 5 of 6 , Jan 9, 2010
              Nog een aanvulling: aangezien dopen in Dokkum tussen ca. 1700 en 1745 ook vaak in het dagboek van vroedvrouw Schrader genoemd worden is het interessant deze vermeldingen in de gaten te houden (houd rekening met de kromme schrijfwijze van namen):
              Reijner wagenmaker buiten de Hanspoort 1701- Trintie 92 113
              ---turfdrager-arbeider Streek 1697- Auwki(vlaster) 33 124 202
              ---schipper 1700- Doijke Bransma 72 147 167 194 214 233
              ---over de Ee 1708- Trintie 187
              ---visafslager 1730- Rimke Tammes 369
              Reijner Arnoldus 1703- Gertie 117
              Reijners Ian leertouwer 1704- Diwke(vlaster) 124
              ---Ian schoenlapper 1738- Geesken 513
              ---Liwe pannebakkersknecht 1731- Geeltie 386
              ---Marten wolkammersknecht 1732- Gertie 405 431 497
              ---Piter Hoogstraat 1697- Seijcke 23

              Groetnis, Hans

              --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "hzijlstra" <hzijlstra@...> wrote:

> [...]
              >
              > Mogelijk vind je nog interessante dingen op de pagina Indexen van de Sneuper website (Historische Vereniging Noordoost Friesland te Dokkum) op http://www.angelfire.com/vt/sneuper en het Sneuper blog op http://sneuperdokkum.blogspot.com

            • hzijlstra
              Message 6 of 6 , Jan 10, 2010
                Hallo Anny,

                Atse Reinders weduwe in Quotisatie 1749:
                Quotisatiekohieren 1749

                wed. Atse Reynders, Dokkum
                Wijk: Hanspoortster espel
                Omschrijving: soldaats wed., gealimenteert
                Gezin volw:
                Aanslag: --
                Verhoging:
                Vermogen:
                Bron: Dokkum, fol. 89

                Vader Reinder Reinders in Belastingkohier 1703 Dokkum (op Sneuper site):
                wonende aan de Hogepolle:
                Reinder Reinders, cuper 7-0-0

                Groetnis, Hans
                http://www.angelfire.com/vt/sneuper en http://sneuperdokkum.blogspot.com