vrijgelaten gevangenen

  • Cor
    Message 1 of 3 , Jan 7, 2010
      Onderstaand kwam ik in de Benelux groep tegen,
      voor sommige interessant denk ik.
      Plaats dit in de Friesland gtoep en Forum Tresoar.

      Gr.,
      Cor Seinstra

      bij het speuren op internet kwam ik toevallig op een site met
      gevangenen die zij vrijgelaten. Hierin worden ook
      karaktereigenschappen besproken.
      http://images.tresoar.nl/archief-collectie/18_01/18_01_1_1882.pdf
      bv:
      N°. 5. HAA, Conslnniyn Jallu* Frcdcrlk, oud 38

      jaar, reiziger en zaakwaarnemer, weduwnaar, Protestant,

      geboren te Utrecht, laatst wonende te Haarlem, lang 1.73

      meter, baar donkerbruin, wenkbr. bruin, voorhoofd hoog,

      oogen grijs, neus met breede vleugels, mond klein, kin bedekt,

      baard bruin, aangezigt ovaal, kleur bleek, met een kliergezwel

      aan den hals: -

      Werd bij arrest van het geregtshof te Amsterdam in

      liooger beroep dd. 24 Dec. 1878 wegens opligting veroordeeld

      tot 18 maanden celstraf; - en laatstelijk bij arrest van hetzelfde

      Hof mede in hooger beroep dd. 16 Mei 1881 wegens soortgelijk

      misdrijf tot 15 maanden celstraf.

      Hij wordt den 22 Juntje. k. uit de cellulaire gevangenis te

      Utrecht ontslagen en schijnt voornemens te Utrecht te blijven.

      Zijne kleine uitgaanskas zal hem bij zijn ontslag worJen ter

      hand gesteld.

      Zijn gedrag in de gevangenis was vrij goed ; ditmaal minder

      pretentieus dan de vorige keer. Hij is een avonturier en falsaris,

      hoogmoedig, onopregt, lichtzinnig en tevens wrevelig van humeur.

      Hij was meestal ziekelijk en met papierplakken werkzaam.

      Hij kan zeer goed schrijven.Te vinden bij treosar.

      http://www.genealogiedomein.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=863&Itemid=2

      Het geheim register van ontslagen gevangenen was bedoeld om bepaalde
      categorieën in vrijheid gestelde gevangenen door justitie en politie
      beter in de gaten te kunnen houden.
      ? Bekijk hier de jaargangen - Apart aanklikken - De bestanden zijn
      gemiddeld ca. 20 MB
      1882 - 1883 - 1884 - 1885 - 1886 - 1887 - 1888 - 1889 - 1890 - 1891 -
      1892 - 1893 - 1894 - 1895 - 1896

      Misschien interessant voor iemand? Indien al bekend, sorry dat ik dit
      bericht plaats.

      Vriendelijke groeten van jacqueline Schmitz-van Dongen,
    • Rita Veeken - Ritsma
      Message 2 of 3 , Jan 7, 2010
        Hallo Cor,

        Wat een leuk boekje! Ik kwam er nog een ver familielid in tegen, Klaas van
        der Kleij. Gelukkig ongevaarlijk.

        Groetjes, Rita

> [...]
        > bericht plaats.
        >
        > Vriendelijke groeten van jacqueline Schmitz-van Dongen,

      • hzijlstra
        Message 3 of 3 , Jan 13, 2010
          Hallo Rita,

          Klaas ten Kleij staat ook met foto uit 1882 op www.friesfotoarchief.nl (zoeken op naam of klik op dossier Geheim Register Ontslagen Gevangenen). En dat al sinds begin 2008. Ik heb er in mei 2008 een blogartikel over geschreven op het Sneuper blog met verwijzing naar nog meer criminaliteitsbronnen in Friesland. Zie
          http://sneuperdokkum.blogspot.com/2008/05/crimineel-interessant.html

          In meest recente blogartikel ook verwijzing naar vele Friezen in signalementenregister Amsterdam 1880-1917.

          Groetnis, Hans