Re: [Friesland-genealogy] Ane Pieters Stellinga

  • Douwe
    Message 1 of 8 , Jan 4, 2010
      Dag Johan,

      Beide "gevallen" kende ik. Antje Pieters Stellinga leek mij in eerste instantie ook te passen in de familie van Ane Pieters Stellinga, echter, ik heb die Antje Pieters of haar vader Pieter Pieters nooit terug kunnen vinden bij Ane Pieters of zijn familie, verder dan wat jij ook al aangeeft...
      Het boek De Proefkolonie van Wil Schackmann heb ik gekocht 1 of 2 jaar geleden. Hij doet onderzoek naar en verslag van de Friezen en andere Nederlanders die vanwege armoede worden "uitgezonden" naar de "Proefkolonie" (Frederiksoord). De in 1818 opgerichte "Maatschappij van Weldadigheid" wilde verarmde landgenoten uit hun "diepe ellende en daaruit voortspruitende zedelijke verbastering" halen... In dat boek wordt een Jacob Ruurds Stellinga genoemd uit Stavoren. Hij overleed in de Proefkolonie op 8-11-1818. Hij is helemaal in mijn stamboom opgenomen...
      Wil je meer weten, dan hoor ik het wel,

      Ik dank je voor het meedenken,

      Douwe Stellinga

      Message 2 of 8 , Jan 11, 2010
        Dag Douwe en andere lezers,

        Douwe, je schrijft dat Ane Pieters is overleden "binnen de stad Hulst" . Is
        dat echt in Zeeuws Vlaanderen? Dat is, lijkt mij, toch ver weg van de
        geboortegrond. Toen al topsport?

        Mijn roots liggen in Stekene, net over de grens aldaar, mijn grootvaders
        ouders zijn daar geboren. In de familie historie wordt nergens over een
        schutterij gesproken. Wellicht kun je mij meer over die schutterij
        vertellen?

        Ane overleed dus in Hulst. Hoe werd er toen omgegaan met begraven? Daar ter
        plaatse, of werd het lijk terug gebracht naar de geboortestreek.

        Men is bezig het boek over de familie Mels te herschrijven, updaten heet dat
        tegenwoordig, het zou best wel leuk zijn om er een Fries tintje in terug te
        vinden.

        Kortom, ik ben nieuwsgierig.

        Groet, Johan

      • Douwe
        Message 3 of 8 , Jan 11, 2010
          Dag Johan,

          Ik heb deze tak van de familie Stellinga niet op "mijn" tak kunnen aansluiten. Een lid van die tak is in het toenmalige Zwolse Rijksarchief Overijssel geweest en heeft daar geïnformeerd - zeker 25 jaren geleden - naar de Overijsselse Schutterij. Daar was Ane Pieters dienende. Men zei toen, dat het archief van de Overijsselse Schutterij inderdaad in Zwolle lag, maar dat dat een "zeer weerbarstig" archief was... Hij is daar toen niet aan het zoeken gegaan... Ane is op 10-10-1831 binnen de stad Hulst overleden. Het was toen - dacht ik - niet meer de tiendaagse veldtocht (volgens mij augustus 1831) Hoe Ane is overleden weet ik dus gewoon nog niet...

          met vriendelijke groet,

          Douwe Stellinga

          Message 4 of 8 , Jan 12, 2010
            Douwe,

            Misschien vind je op de site van Anton Musquetier
            www.altijdstrijdvaardig.nl meer informatie.

            Uit het Provinciaal Bestuurlijk Archief (Friesland) heeft Anton daar
            onder andere staan:
            Stellinga A. P. , hij is een Deserteur en staat alzo vermeld op een
            document genaamd Lijst der Desertie van de 96 manschappen tot de
            Nationale Vriesche Garde gestationeerd te Appingedam en ten derzelve
            enz. met Woonplaats en de datum van Desertie jaar 1814 (5)

            Er staan nog meer personen met de familienaam Stellinga vermeld.

            Met vriendelijke groeten,

            Sietze Elsinga
            www.elsinga-s.nl

            Uitgaande berichten worden gescand met Kaspersky Internet Security

            Message 5 of 8 , Jan 12, 2010
              Douwe,

              Ik heb de voorgeschiedenis van dit “topic” niet meegekregen en de volgende
              informatie kan dus volkomen overbodig zijn.

              Desalniettemin, op www.zeeuwengezocht.nl <http://www.zeeuwengezocht.nl/>
              vond ik de volgende overlijdensakte:

              Aktejaar: 1831

              Aktenummer: 101 dd 10-10-1831

              Overleden op: 10-10-1831

              Overleden te: Hulst

              Annes Reter Hellinga

              Leeftijd bij overlijden: 39 jaar

              Geslacht: mannelijk

              Burgerlijke staat: onbekend

              Beroep: schutter bij de overijsselsche schutterij

              Geboorteplaats: niet vermeld

              VADER: Pieter Hellinga

              MOEDER: Jusce Pieters

              Wat transcriptiefouten zo hier en daar, maar in de Burgerlijke Stand
              overlijden van Ambt Ommen wordt in 1831, akte nr 72 het overlijden van Annes
              Pieter Stellinga vermeld en dus zal het om dezelfde persoon gaan, die
              vermoedelijk gelegerd was in de omgeving van Hulst.

              Het lijkt me dat het deze Ane geweest moet zijn:

              Haskerland, dopen, geboortejaar 1792, doopjaar 1792

              Dopeling: Ane

              Geboren op 21 oktober 1792 in Nijehaske, gedoopt op 18 november 1792

              Kind van Pieter Anes en Sijtske Pieters

              Ane’s huwelijk:

              Huwelijksakte Haskerland, 1821

              Man : Ane Pieters Stellinga, oud 28 jaar, geboren te Nijehaske

              Ouders: Pieter Anes Stellinga en Sytske Pieters van Asperen

              Vrouw: Wytske Arjens Boonstra, oud 25 jaar, geboren te Gorredijk, gemeente
              Opsterland

              Ouders: Arjen Dirks Boonstra en Martzen Jochums Kroes

              Datum : 29 maart 1821, akte nr. 7

              Ane en Wytske kregen vervolgens o.a. de volgende kinderen:

              1. Martjen Stellinga, geboren 16 oktober 1821 in Haskerland

              2. Wytske Stellinga, geboren 4 november 1823 in Haskerland (Sytske lijkt me
              logischer….)

              3. Akke Stellinga, geboren 4 november 1823 in Haskerland

              Wietske overleed op 14 november 1823 in Haskerland.

              Ane hertrouwde kennelijk met een Sietkse Andries Moogbroek of Mooijbroek
              (huwelijk niet gevonden) en kreeg met haar nog twee kinderen

              4. Pieter Stellinga, geboren ca 1828 in Dedemsvaart (Ambt Hardenberg)

              5. Lammigjen Stellinga, geboren ca 1830 in Slagharen (Ambt Hardenberg)

              Met vriendelijke groet

              Nynke van den Hooven

              _____

              Message 6 of 8 , Jan 12, 2010
                Dag Nynke,

                Ik had de volgende vragen gesteld (2 in totaal). Ik kan geen huwelijk vinden met Sietske Andries Mooijbroek. en ik kom niet verder terug...

                "
                Eén van mijn familieleden Ane Pieters Stellinga, geboren 21-10-1792 Nijehaske, is getrouwd met Wytske Arjens Boonstra op 29-3-1821 Haskerland. Op 16-10-1821 wordt te Nijehaske Martjen Stellinga geboren. Op 4-11-1823 wordt een tweeling geboren: Wytske en Akke.Op de zelfde dag nog overlijdt Wytske, Akke overlijdt op 14-11-1823 en als klap op de verschrikkelijke vuurpijl overlijdt moeder Wytske ook nog op 14-11-1823...
                Ane Pieters Stellinga duikt later op in Ambt Hardenberg, waar hij 2 kinderen krijgt: Pieter Stellinga geboren 12-6-1827 Rheezerveen en Lammigjen Stellinga geboren 7-7-1829 Slagharen. Hun moeder is Sietske Andries Mooijbroek. Pieter is de stamvader van bijna alle in het oosten des lands wonende Stellinga's...Ane Pieters overlijdt op 10-10-1831 10.00 u “binnen de stad Hulst” als schutter van de Overijsselse Schutterij, 39 jr oud.

                Vraag 1:
                Ik kan geen huwelijksakte vinden van Ane Pieters en Sietske Andries Mooijbroek. Kan iemand die wel voor me vinden?

                Ane Pieters vader heet Pieter Anes geboren circa 1760 in Terbandsterschans en getrouwd met Sytske Pieters van Asperen op 6-5-1781 Grouw (vermelding in Idaarderadeel), attestatie afgegeven op 1-5-1781 in Terband.
                Verdere gegevens: Pieter Anes was meester bakker in Nijehaske; ouders Sytske: Pieter Teunis van Asperen en Baukjen Anskes; bij het huwelijk opmerking “met attestatie van Ǽngwirden”; bij het huwelijk: Pieter Anes kwam “van Bandsterschans onder den klokslag van Terbant”; “zijn bij ons den 15, 22 en 29 April gekondigd, en na ontvangene Attestatie van het Heerenveen, den 13 Mayus in Terbant getrouwd”;
                Ik heb 5 kinderen gevonden: Boukjen Pieters 26-12-1782, Hinke Pieters 13-3-1785, Aentje Pieters 5-10-1787 en Sjoukjen Pieters 1-3-1790, alle 4 Terbandsterschans en Ane Pieters 21-10-1792 Nijehaske.

                Vraag 2:
                Kan iemand mij "verder terug" helpen. Ik denk 2 namen te weten, nl. vader Ane Pieters en moeder Hinke Anskes, maar weet de laatste vooral niet zeker...
                "

                met vriendelijke groet,
                en bedankt voor de reacties,
                Douwe Stellinga