Ggerben Douwes de Jong

  • Douwe
    Message 1 of 5 , Jan 4, 2010
      Dag allemaal,

      Ik heb nog een vraag: Is het mogelijk, dat iemand de ouders van het huwelijkspaar voor mij opzoekt/ weet? Het gaat om de ouders van Gerben Douwes (deJong) en Grietje Taedes die op 26-6-1796 in Wier trouwen...
      Ik woon bij Breda. Het is nogal een reis om zelf te gaan kijken...

      Bij voorbaat zeer hartelijk dank...

      Douwe Stellinga

      Message 2 of 5 , Jan 4, 2010
        Douwe,

        Het is niet aannemelijk dat je ouders van een bruidspaar in een
        huwelijksinschrijving uit 1796 zult vinden. Wat je in de pre-1811 gegevens
        op Tresoar vindt, staat nl. zo in de (huwelijks)inschrijving.

        Maar als je eens een zoekverzoek plaatst, is het verstandig om de
        betreffende record te kopiëren en in je bericht te plakken, zodat de zoeker
        over de juiste gegevens beschikt.

        En dus niet naar ouders van een Gerben Douwes gaat zoeken, terwijl het om
        een Gerben Jacobs gaat……..:-)

        Overigens, wat de afstand betreft: je hoeft voor veel Friese gegevens
        helemaal niet naar Leeuwarden. Ook het CBG in Den Haag beschikt over veel
        Friese gegevens, zoals bijv de BS.

        Met vriendelijke groet

        Nynke van den Hooven

        _____

        Message 3 of 5 , Jan 4, 2010
          Hallo Douwe,

          voor 1811 geen gegevens over de ouders, omdat er toen geen
          aktes werden opgemaakt.
          Je kunt via www.tresoar.nl
          wel zoeken op huw. en geb. voor 1811 in de DTB bestanden.
          Alle DTB gegevens staan op de site.
          Maar Gerben, Douwe(s) en Grietje kwamen veel voor.
          Taede(s) iets minder vaak denk ik.
          Maar hiervoor hoef je de deur niet uit.
          Bij de doop staat normaal de vader er bij.
          En voor een deel de moeder.

          Succes er mee,
          Cor Seinstra

          Subject: [Friesland-genealogy] Ggerben Douwes de Jong

          Message 4 of 5 , Jan 4, 2010
            Nynke,

            Je hebt gelijk. Het ging me om Gerben Jacobs en Grietje Taedes. Redelijk stom van me! Sorry voor het zoek-ongemak.
            Maar goed, ik blijf dus in het ongewisse over de ouders van beiden, begrijp ik. Helaas.

            met vriendelijke groet,

            Message 5 of 5 , Jan 4, 2010
              Douwe,

              Ik heb even gesneupt voor je bij allefriezen.nl. Daar gevonden het overlijden van Gerben Jacobs de Jong, arbeider,overleden te Wier 4-5-1818, geboren te Wier 26-11-1769, gedoopt te Wier 7-2-1773 (dit uit Tresoar) zoon van Jacob Jacobs en Grietje Willems. Grietje Taedes overlijd te Wier 21-12-1824, 53 jaar oud, turfmeetster van beroep. Zij is ook geboren te Wier maar de ouders niet bekend bij de aangevers van haar overlijden.

              Ik hoop dat je hier weer wat mee kunt.

              Groetjes Hilda

              To: Friesland-genealogy@yahoogroups.com