Ane Pieters Stellinga

  • Douwe
    Message 1 of 8 , Jan 3, 2010
      Dag medespeurders,

      Allereerst een gelukkig nieuwjaar.

      Eén van mijn familieleden Ane Pieters Stellinga, geboren 21-10-1792 Nijehaske, is getrouwd met Wytske Arjens Boonstra op 29-3-1821 Haskerland. Op 16-10-1821 wordt te Nijehaske Martjen Stellinga geboren. Op 4-11-1823 wordt een tweeling geboren: Wytske en Akke.Op de zelfde dag nog overlijdt Wytske, Akke overlijdt op 14-11-1823 en als klap op de verschrikkelijke vuurpijl overlijdt moeder Wytske ook nog op 14-11-1823...
      Ane Pieters Stellinga duikt later op in Ambt Hardenberg, waar hij 2 kinderen krijgt: Pieter Stellinga geboren 12-6-1827 Rheezerveen en Lammigjen Stellinga geboren 7-7-1829 Slagharen. Hun moeder is Sietske Andries Mooijbroek. Pieter is de stamvader van bijna alle in het oosten des lands wonende Stellinga's...Ane Pieters overlijdt op 10-10-1831 10.00 u “binnen de stad Hulst” als schutter van de Overijsselse Schutterij, 39 jr oud.

      Vraag 1:
      Ik kan geen huwelijksakte vinden van Ane Pieters en Sietske Andries Mooijbroek. Kan iemand die wel voor me vinden?

      Ane Pieters vader heet Pieter Anes geboren circa 1760 in Terbandsterschans en getrouwd met Sytske Pieters van Asperen op 6-5-1781 Grouw (vermelding in Idaarderadeel), attestatie afgegeven op 1-5-1781 in Terband.
      Verdere gegevens: Pieter Anes was meester bakker in Nijehaske; ouders Sytske: Pieter Teunis van Asperen en Baukjen Anskes; bij het huwelijk opmerking “met attestatie van Ǽngwirden”; bij het huwelijk: Pieter Anes kwam “van Bandsterschans onder den klokslag van Terbant”; “zijn bij ons den 15, 22 en 29 April gekondigd, en na ontvangene Attestatie van het Heerenveen, den 13 Mayus in Terbant getrouwd”;
      Ik heb 5 kinderen gevonden: Boukjen Pieters 26-12-1782, Hinke Pieters 13-3-1785, Aentje Pieters 5-10-1787 en Sjoukjen Pieters 1-3-1790, alle 4 Terbandsterschans en Ane Pieters 21-10-1792 Nijehaske.

      Vraag 2:
      Kan iemand mij "verder terug" helpen. Ik denk 2 namen te weten, nl. vader Ane Pieters en moeder Hinke Anskes, maar weet de laatste vooral niet zeker...

      met vriendelijke groet,

      Douwe Stellinga

    • JP Mels
      Message 2 of 8 , Jan 4, 2010
        Dag Douwe,

        Misschien kan deze een aanknopingspunt zijn?

        Jans, H3 2‑6‑1799 Antje Pieters Stellinga (G 1776 Nuis, O 7‑9‑1828. Siegerswoude, d.v. Pieter Pieters en Froukjen Lubberts),alle H te. Siegerswoude K: ...
        members.home.nl/d.boonstra/stamboom_45.htm - In <http://74.125.77.132/search?q=cache:A3QQNBZYb8sJ:members.home.nl/d.boonstra/stamboom_45.htm+nuis+%22Antje+Pieters+Stellinga+%22&cd=4&hl=nl&ct=clnk&gl=nl> cache –

        Wellicht is deze ook interessant?

        http://www.schackmann.nl/proefkolonie/Personen/Stellinga.html

        Groet, Johan

      • Douwe
        Message 3 of 8 , Jan 4, 2010
          Dag Johan,

          Beide "gevallen" kende ik. Antje Pieters Stellinga leek mij in eerste instantie ook te passen in de familie van Ane Pieters Stellinga, echter, ik heb die Antje Pieters of haar vader Pieter Pieters nooit terug kunnen vinden bij Ane Pieters of zijn familie, verder dan wat jij ook al aangeeft...
          Het boek De Proefkolonie van Wil Schackmann heb ik gekocht 1 of 2 jaar geleden. Hij doet onderzoek naar en verslag van de Friezen en andere Nederlanders die vanwege armoede worden "uitgezonden" naar de "Proefkolonie" (Frederiksoord). De in 1818 opgerichte "Maatschappij van Weldadigheid" wilde verarmde landgenoten uit hun "diepe ellende en daaruit voortspruitende zedelijke verbastering" halen... In dat boek wordt een Jacob Ruurds Stellinga genoemd uit Stavoren. Hij overleed in de Proefkolonie op 8-11-1818. Hij is helemaal in mijn stamboom opgenomen...
          Wil je meer weten, dan hoor ik het wel,

          Ik dank je voor het meedenken,

          Douwe Stellinga

          Message 4 of 8 , Jan 11, 2010
            Dag Douwe en andere lezers,

            Douwe, je schrijft dat Ane Pieters is overleden "binnen de stad Hulst" . Is
            dat echt in Zeeuws Vlaanderen? Dat is, lijkt mij, toch ver weg van de
            geboortegrond. Toen al topsport?

            Mijn roots liggen in Stekene, net over de grens aldaar, mijn grootvaders
            ouders zijn daar geboren. In de familie historie wordt nergens over een
            schutterij gesproken. Wellicht kun je mij meer over die schutterij
            vertellen?

            Ane overleed dus in Hulst. Hoe werd er toen omgegaan met begraven? Daar ter
            plaatse, of werd het lijk terug gebracht naar de geboortestreek.

            Men is bezig het boek over de familie Mels te herschrijven, updaten heet dat
            tegenwoordig, het zou best wel leuk zijn om er een Fries tintje in terug te
            vinden.

            Kortom, ik ben nieuwsgierig.

            Groet, Johan

          • Douwe
            Message 5 of 8 , Jan 11, 2010
              Dag Johan,

              Ik heb deze tak van de familie Stellinga niet op "mijn" tak kunnen aansluiten. Een lid van die tak is in het toenmalige Zwolse Rijksarchief Overijssel geweest en heeft daar geïnformeerd - zeker 25 jaren geleden - naar de Overijsselse Schutterij. Daar was Ane Pieters dienende. Men zei toen, dat het archief van de Overijsselse Schutterij inderdaad in Zwolle lag, maar dat dat een "zeer weerbarstig" archief was... Hij is daar toen niet aan het zoeken gegaan... Ane is op 10-10-1831 binnen de stad Hulst overleden. Het was toen - dacht ik - niet meer de tiendaagse veldtocht (volgens mij augustus 1831) Hoe Ane is overleden weet ik dus gewoon nog niet...

              met vriendelijke groet,

              Douwe Stellinga

              Message 6 of 8 , Jan 12, 2010
                Douwe,

                Misschien vind je op de site van Anton Musquetier
                www.altijdstrijdvaardig.nl meer informatie.

                Uit het Provinciaal Bestuurlijk Archief (Friesland) heeft Anton daar
                onder andere staan:
                Stellinga A. P. , hij is een Deserteur en staat alzo vermeld op een
                document genaamd Lijst der Desertie van de 96 manschappen tot de
                Nationale Vriesche Garde gestationeerd te Appingedam en ten derzelve
                enz. met Woonplaats en de datum van Desertie jaar 1814 (5)

                Er staan nog meer personen met de familienaam Stellinga vermeld.

                Met vriendelijke groeten,

                Sietze Elsinga
                www.elsinga-s.nl

                Uitgaande berichten worden gescand met Kaspersky Internet Security

                Message 7 of 8 , Jan 12, 2010
                  Douwe,

                  Ik heb de voorgeschiedenis van dit “topic” niet meegekregen en de volgende
                  informatie kan dus volkomen overbodig zijn.

                  Desalniettemin, op www.zeeuwengezocht.nl <http://www.zeeuwengezocht.nl/>
                  vond ik de volgende overlijdensakte:

                  Aktejaar: 1831

                  Aktenummer: 101 dd 10-10-1831

                  Overleden op: 10-10-1831

                  Overleden te: Hulst

                  Annes Reter Hellinga

                  Leeftijd bij overlijden: 39 jaar

                  Geslacht: mannelijk

                  Burgerlijke staat: onbekend

                  Beroep: schutter bij de overijsselsche schutterij

                  Geboorteplaats: niet vermeld

                  VADER: Pieter Hellinga

                  MOEDER: Jusce Pieters

                  Wat transcriptiefouten zo hier en daar, maar in de Burgerlijke Stand
                  overlijden van Ambt Ommen wordt in 1831, akte nr 72 het overlijden van Annes
                  Pieter Stellinga vermeld en dus zal het om dezelfde persoon gaan, die
                  vermoedelijk gelegerd was in de omgeving van Hulst.

                  Het lijkt me dat het deze Ane geweest moet zijn:

                  Haskerland, dopen, geboortejaar 1792, doopjaar 1792

                  Dopeling: Ane

                  Geboren op 21 oktober 1792 in Nijehaske, gedoopt op 18 november 1792

                  Kind van Pieter Anes en Sijtske Pieters

                  Ane’s huwelijk:

                  Huwelijksakte Haskerland, 1821

                  Man : Ane Pieters Stellinga, oud 28 jaar, geboren te Nijehaske

                  Ouders: Pieter Anes Stellinga en Sytske Pieters van Asperen

                  Vrouw: Wytske Arjens Boonstra, oud 25 jaar, geboren te Gorredijk, gemeente
                  Opsterland

                  Ouders: Arjen Dirks Boonstra en Martzen Jochums Kroes

                  Datum : 29 maart 1821, akte nr. 7

                  Ane en Wytske kregen vervolgens o.a. de volgende kinderen:

                  1. Martjen Stellinga, geboren 16 oktober 1821 in Haskerland

                  2. Wytske Stellinga, geboren 4 november 1823 in Haskerland (Sytske lijkt me
                  logischer….)

                  3. Akke Stellinga, geboren 4 november 1823 in Haskerland

                  Wietske overleed op 14 november 1823 in Haskerland.

                  Ane hertrouwde kennelijk met een Sietkse Andries Moogbroek of Mooijbroek
                  (huwelijk niet gevonden) en kreeg met haar nog twee kinderen

                  4. Pieter Stellinga, geboren ca 1828 in Dedemsvaart (Ambt Hardenberg)

                  5. Lammigjen Stellinga, geboren ca 1830 in Slagharen (Ambt Hardenberg)

                  Met vriendelijke groet

                  Nynke van den Hooven

                  _____

                  Message 8 of 8 , Jan 12, 2010
                    Dag Nynke,

                    Ik had de volgende vragen gesteld (2 in totaal). Ik kan geen huwelijk vinden met Sietske Andries Mooijbroek. en ik kom niet verder terug...

                    "

                    en bedankt voor de reacties,
                    Douwe Stellinga