Wisse Tjebbes en anderen rond Aengwirden

  • lucy.vanleeuwen
    Message 1 of 5 , Dec 17, 2009
      Wie kan mij helpen met de onderstaande namen?
      Deze komen o.a. uit de Dekema archieven en gegevens uit Grietenij-besturen.
      Ze hebben gewoond in de grietenij Aengwirden en deels in Schoterland, ongeveer in de jaren 1550-1630. Het gaat mij met name om de onderlinge familiebanden, daar de namen erg veel met elkaar overeenkomen.
      Ik ga er vanuit dat Wisse Tjebbes een voorvader was, maar kan dat nog niet bewijzen.

      Wisse Tjebbes
      Yds Tjebbes
      Taetman Tjebbes
      Meint Tjebbes
      Iemke Tjebbesdr
      Meint Wisses
      Tjebbe Meints
      Gerben Meints
      Pieter Meints
      Eeske Meintsdr
      Sythie Meints
      Bonne Meints
      Tjebbe Tjeerds
      Meint Tjeerds
      Iemke Tjeerdsdr

      Alle info is welkom.
      Lucy
    • Egbert
      Message 2 of 5 , Dec 18, 2009
        > Ik ga er vanuit dat Wisse Tjebbes een voorvader was, maar kan dat nog niet bewijzen.

        Zie hieronder een fragment uit mijn kwartierstaat op internet met daarin Wisse Tjebbes.

        Groet,
        Egbert Lantinga

        9280. Marten Agges, wonende te Nieuwehorne in 1552 (archief Schoterlandse Veencompagnie); misschien broer van Jelle Agges, pastoor te Nieuwehorne in 1552

        9281. Foeck

        Uit dit huwelijk (Proclamatieboeken Schoterland 1601-1608; Nedergerecht WSW):

        i. Agge Martens (overl. voor 1585) tr. Trijne Pieters, zij won. Oldelamer in 1585 en Echten in 1588), kind. Agge, Foeck en Anna Agges

        ii. Eeuck Martens tr. Wisse Martens te Tjalleberd; kind. Wobbe, Marten en Agge Wisses

        iii. Schelte Martens, overl. Wolvega voor 1607 (erfgenamen zijn broers en zusters)

        iv. Cornelis Martens (nr. 4640)

        v. Eelck Martens tr. Tjebbe (Tiebbe) Wisses te Joure, kind. Wisse Tjebbes en Agge Tjebbes tr. Geeske Roelofsdr te Tjalleberd

        vi. Tijdiger Martens

        vii. NN Martens tr. Lambert Gerrits, dr. Foeck Lamberts tr. Tijdiger Claessen te Echtenerveld
      • Lucy Van Leeuwen
        Message 3 of 5 , Dec 18, 2009
          Dank je Egbert,
          Jouw site had ik al gevonden. Ik denk dat het klopt wat je zegt, maar ook ik heb nog geen bewijs kunnen vinden.
          Veder ben ik nog aan het zoeken wie uit het rijtje namen ook familie is van Wisse Tjebbes, de namen komen erg met elkaar overeen en ik denk dat het gebied niet erg dicht bevolkt was.
          Heb jij nog een idee waar ik zou kunnen zoeken?

          hartelijke groeten,
          Lucy

          Message 4 of 5 , Dec 19, 2009
            Beste Egbert,

            Volgens mijn gegevens was de zoon van Cornelis Martens: Marten Cornelis, getrouwd met Waep jeips. Zij hadden 5 kinderen: Cornelis, Jeip, Trijn, Ded en Jan. Trijn was getrouwd met Wisse Tjebbes (de kleinzoon van hieronder)op 29-12-1653. Zij hadden in elk geval 2 kinderen: Marten en Sieger Wisses.

            hartelijke groeten,
            Lucy

            Message 5 of 5 , Dec 19, 2009
              Volgens Yntze van Honing was er ook nog een dochter Yke van Wisse Tjebbes en Trijntje Martens (geboren in 1668) die in 1696 trouwde met Jeip Foockes.
              Sieger Wisses noemt hij een mogelijke zoon (doopsgezind) met als kinderen Aaltien, Wisse, Foock, Cornelis, Marten en Pieter.
              In de archieven van de Nedergerechten(Haskerland, Aengwirden en Schoterland) kun je ongetwijfeld meer vinden.