RE: [Friesland-genealogy] Friese voornamen (was Reynu)

  • blauwe- parel
    Message 1 of 15 , Nov 30, 2009
      Dag Hinke,

      Je zou wel eens gelijk kunnen hebben.

      Ik vond net op onderstaande link in Kampen een tante van Rensia en Rinsyna genaamd "Reijnsje".

      Dan komt "Rein" wel dicht bij.

      http://www.gemeentearchiefkampen.nl/gak/archieven/nadere_toegangen/1623-1812_dgb.asp

      Bedankt,

      Margaret

      To: Friesland-genealogy@yahoogroups.com
      From: wouwes@...
      Date: Mon, 30 Nov 2009 22:06:07 +0100
      Subject: Re: [Friesland-genealogy] Friese voornamen (was Reynu)

      Of Rensia van Rein komt lijkt me niet onwaarschijnlijk. Reinskje is wel
      een Friese meisjesnaam en Reinke de mannelijke variant. En de meer
      bekendere Rinskje Rinske (v), Rinke Rinze(m) en deze hebben volgens
      Meertens wel als oorsprong Rein.

      groet, Hinke (v) :-))

    • hans geestman
      Message 2 of 15 , Dec 1, 2009
        Beste mensen,

        Nu we het toch over namen hebben:

        In 1742 werd een meisje gedoopt met de naam Eerdsje.

        Deze naam komt éénmalig voor in de totale DTB-database.
        Ook de namenthesaurus van Tresoar geeft niet thuis.
        Wie van de lezers heeft enig idee waar deze naam vanaf stamt en/of wat er
        voor gelezen kan worden.
        Vr.gr.,
        Hans G.
      • Cor
        Message 3 of 15 , Dec 1, 2009
          Hallo Hans,

          via Google niets bruikbaars.
          Maar wel als je Eardsje in typt, 337 hits.
          Misschien kan je daar wat tussen vinden.
          Daar kwam ik op omdat Eede ook wel eens wisselt met Eade.

          Groeten,
          Cor Seinstra

        • Kees & Tsjitske
          Message 4 of 15 , Dec 1, 2009
            Eade wordt ook wel geschreven als Aede. Dan zou je ook nog kunnen proberen
            om bij Aerdsje te zoeken.

            Tsjitske

> [...]

            > Ook de namenthesaurus van Tresoar geeft niet thuis.
            > Wie van de lezers heeft enig idee waar deze naam vanaf stamt en/of wat

          • Hinke
            Message 5 of 15 , Dec 1, 2009
              Het lijkt mij dat het Eardsje is/kan zijn, Earde (m), volgens Meertens
              afgeleid van Arnout.

              groet, Hinke Woudt-Westra.

            • Hinke
              Message 6 of 15 , Dec 1, 2009
                Sorry Cor, jij had ook al Eardsje gegeven, zag ik te laat. Voor de
                duidelijkheid nog even, Ea is de Friese spelling.

                groet, Hinke.

              • blauwe- parel
                Message 7 of 15 , Dec 1, 2009
                  Dag Hans,

                  Bij Tresoar vond ik dit:

                  Namenthesaurus
                  Hoofdvorm: ERRIT (man)

                  Schrijfvorm(en): Aerit, Aerrit, Eer, Eerd, Eerdt, Eeret, Eerit, Eerrit, Eert,
                  Eerte, Eeryt, Eirrit, Ereit, Erijt, Erit, Errid, Errit, Errits, Erryt, Eryt,
                  Jerrit

                  Wellicht is Eerdsje de vrouwelijk vorm?

                  Vr. groet,

                  Margaret

                • Marjon
                  Message 8 of 15 , Dec 2, 2009
                    Hallo Hans,
                    Ik kwam deze tegen in een lijst welke circuleert in het Westfries Archief:
                    EERHART m. Andere vormen: Eerd, Eerhard, Eert, Eertje, Erard,
                    Erardus, Erhard, Erhardt, Erhart, Erit, Errart, Errit,
                    Ert.

                    Mvg Marjon Root