Re: [Friesland-genealogy] Friese voornamen (was Reynu)

  • Hinke
    Message 1 of 15 , Nov 30, 2009
      Of Rensia van Rein komt lijkt me niet onwaarschijnlijk. Reinskje is wel
      een Friese meisjesnaam en Reinke de mannelijke variant. En de meer
      bekendere Rinskje Rinske (v), Rinke Rinze(m) en deze hebben volgens
      Meertens wel als oorsprong Rein.

      groet, Hinke (v) :-))

    • blauwe- parel
      Message 2 of 15 , Nov 30, 2009
        Dag Hinke,

        Je zou wel eens gelijk kunnen hebben.

        Ik vond net op onderstaande link in Kampen een tante van Rensia en Rinsyna genaamd "Reijnsje".

        Dan komt "Rein" wel dicht bij.

        http://www.gemeentearchiefkampen.nl/gak/archieven/nadere_toegangen/1623-1812_dgb.asp

        Bedankt,

        Margaret

        To: Friesland-genealogy@yahoogroups.com
        From: wouwes@...
        Date: Mon, 30 Nov 2009 22:06:07 +0100
        Subject: Re: [Friesland-genealogy] Friese voornamen (was Reynu)

        blauwe- parel schreef:
> [...]
        >
        > Kan het daarom een niet Friese naam zijn?
        >
        > De moeder kwam uit Kampen.
        >

        > Zowel Tresoar als het Meertensinstituut kennen de naam niet.

      • hans geestman
        Message 3 of 15 , Dec 1, 2009
          Beste mensen,

          Nu we het toch over namen hebben:

          In 1742 werd een meisje gedoopt met de naam Eerdsje.

          Deze naam komt éénmalig voor in de totale DTB-database.
          Ook de namenthesaurus van Tresoar geeft niet thuis.
          Wie van de lezers heeft enig idee waar deze naam vanaf stamt en/of wat er
          voor gelezen kan worden.
          Vr.gr.,
          Hans G.
        • Cor
          Message 4 of 15 , Dec 1, 2009
            Hallo Hans,

            via Google niets bruikbaars.
            Maar wel als je Eardsje in typt, 337 hits.
            Misschien kan je daar wat tussen vinden.
            Daar kwam ik op omdat Eede ook wel eens wisselt met Eade.

            Groeten,
            Cor Seinstra

          • Kees & Tsjitske
            Message 5 of 15 , Dec 1, 2009
              Eade wordt ook wel geschreven als Aede. Dan zou je ook nog kunnen proberen
              om bij Aerdsje te zoeken.

              Tsjitske

> [...]

              > Ook de namenthesaurus van Tresoar geeft niet thuis.
              > Wie van de lezers heeft enig idee waar deze naam vanaf stamt en/of wat

            • Hinke
              Message 6 of 15 , Dec 1, 2009
                Het lijkt mij dat het Eardsje is/kan zijn, Earde (m), volgens Meertens
                afgeleid van Arnout.

                groet, Hinke Woudt-Westra.

              • Hinke
                Message 7 of 15 , Dec 1, 2009
                  Sorry Cor, jij had ook al Eardsje gegeven, zag ik te laat. Voor de
                  duidelijkheid nog even, Ea is de Friese spelling.

                  groet, Hinke.

                • blauwe- parel
                  Message 8 of 15 , Dec 1, 2009
                    Dag Hans,

                    Bij Tresoar vond ik dit:

                    Namenthesaurus
                    Hoofdvorm: ERRIT (man)

                    Schrijfvorm(en): Aerit, Aerrit, Eer, Eerd, Eerdt, Eeret, Eerit, Eerrit, Eert,
                    Eerte, Eeryt, Eirrit, Ereit, Erijt, Erit, Errid, Errit, Errits, Erryt, Eryt,
                    Jerrit

                    Wellicht is Eerdsje de vrouwelijk vorm?

                    Vr. groet,

                    Margaret

                  • Marjon
                    Message 9 of 15 , Dec 2, 2009
                      Hallo Hans,
                      Ik kwam deze tegen in een lijst welke circuleert in het Westfries Archief:
                      EERHART m. Andere vormen: Eerd, Eerhard, Eert, Eertje, Erard,
                      Erardus, Erhard, Erhardt, Erhart, Erit, Errart, Errit,
                      Ert.

                      Mvg Marjon Root