RE: [Friesland-genealogy] Friese voornamen (was Reynu)

  • blauwe- parel
    Message 1 of 15 , Nov 30, 2009
      Beste allemaal,

      Nou, hier wil ik wel even op inhaken:

      Waar komt de naam 'Rensia' of 'Rinsyna' vandaan? Kan het van Reintje komen, hetgeen volgens Meertens van 'Rein' komt?
      Begin 18e eeuw gaven mijn voorouders te Sneek deze naam aan hun dochters.

      Bij zoeken Tresoar voor 1811 blijken deze namen de enige te zijn in Friesland (van wat al is ingevoerd).

      Kan het daarom een niet Friese naam zijn?

      De moeder kwam uit Kampen.

      Zowel Tresoar als het Meertensinstituut kennen de naam niet.

      Vr. groet,

      Margaret

> [...]
      >

      > To: Friesland-genealogy@yahoogroups.com
      > From: nynkevandenhooven@...
      > Date: Sun, 29 Nov 2009 20:48:44 +0100
      > Subject: RE: [Friesland-genealogy] Reynu
      >

      > Grietje,
      >
      > Nououou, synoniem. Van oorsprong is Nynke (Friese spelling) een koosnaam
      > voor een meisje dat Trijntje heet. In de loop der tijd is het een
      > zelfstandig voorkomende naam geworden.
      >
      > Reynu (of moderner Reinou of Reinouw) lijkt mij eerder een vrouwelijke vorm
      > van Rein(er). En daarvan geeft Meertens de volgende verklaring:
      >
      > Rein: Fri. naam. Eenstammige verkorting van Germ. namen met rein-, regin-,

    • Hinke
      Message 2 of 15 , Nov 30, 2009
        Of Rensia van Rein komt lijkt me niet onwaarschijnlijk. Reinskje is wel
        een Friese meisjesnaam en Reinke de mannelijke variant. En de meer
        bekendere Rinskje Rinske (v), Rinke Rinze(m) en deze hebben volgens
        Meertens wel als oorsprong Rein.

        groet, Hinke (v) :-))

      • blauwe- parel
        Message 3 of 15 , Nov 30, 2009
          Dag Hinke,

          Je zou wel eens gelijk kunnen hebben.

          Ik vond net op onderstaande link in Kampen een tante van Rensia en Rinsyna genaamd "Reijnsje".

          Dan komt "Rein" wel dicht bij.

          http://www.gemeentearchiefkampen.nl/gak/archieven/nadere_toegangen/1623-1812_dgb.asp

          Bedankt,

          Margaret

          To: Friesland-genealogy@yahoogroups.com
          From: wouwes@...
          Date: Mon, 30 Nov 2009 22:06:07 +0100
          Subject: Re: [Friesland-genealogy] Friese voornamen (was Reynu)

          blauwe- parel schreef:
> [...]
          >
          > Kan het daarom een niet Friese naam zijn?
          >
          > De moeder kwam uit Kampen.
          >

          > Zowel Tresoar als het Meertensinstituut kennen de naam niet.

        • hans geestman
          Message 4 of 15 , Dec 1, 2009
            Beste mensen,

            Nu we het toch over namen hebben:

            In 1742 werd een meisje gedoopt met de naam Eerdsje.

            Deze naam komt éénmalig voor in de totale DTB-database.
            Ook de namenthesaurus van Tresoar geeft niet thuis.
            Wie van de lezers heeft enig idee waar deze naam vanaf stamt en/of wat er
            voor gelezen kan worden.
            Vr.gr.,
            Hans G.
          • Cor
            Message 5 of 15 , Dec 1, 2009
              Hallo Hans,

              via Google niets bruikbaars.
              Maar wel als je Eardsje in typt, 337 hits.
              Misschien kan je daar wat tussen vinden.
              Daar kwam ik op omdat Eede ook wel eens wisselt met Eade.

              Groeten,
              Cor Seinstra

            • Kees & Tsjitske
              Message 6 of 15 , Dec 1, 2009
                Eade wordt ook wel geschreven als Aede. Dan zou je ook nog kunnen proberen
                om bij Aerdsje te zoeken.

                Tsjitske

> [...]

                > Ook de namenthesaurus van Tresoar geeft niet thuis.
                > Wie van de lezers heeft enig idee waar deze naam vanaf stamt en/of wat

              • Hinke
                Message 7 of 15 , Dec 1, 2009
                  Het lijkt mij dat het Eardsje is/kan zijn, Earde (m), volgens Meertens
                  afgeleid van Arnout.

                  groet, Hinke Woudt-Westra.

                • Hinke
                  Message 8 of 15 , Dec 1, 2009
                    Sorry Cor, jij had ook al Eardsje gegeven, zag ik te laat. Voor de
                    duidelijkheid nog even, Ea is de Friese spelling.

                    groet, Hinke.

                  • blauwe- parel
                    Message 9 of 15 , Dec 1, 2009
                      Dag Hans,

                      Bij Tresoar vond ik dit:

                      Namenthesaurus
                      Hoofdvorm: ERRIT (man)

                      Schrijfvorm(en): Aerit, Aerrit, Eer, Eerd, Eerdt, Eeret, Eerit, Eerrit, Eert,
                      Eerte, Eeryt, Eirrit, Ereit, Erijt, Erit, Errid, Errit, Errits, Erryt, Eryt,
                      Jerrit

                      Wellicht is Eerdsje de vrouwelijk vorm?

                      Vr. groet,

                      Margaret

                    • Marjon
                      Message 10 of 15 , Dec 2, 2009
                        Hallo Hans,
                        Ik kwam deze tegen in een lijst welke circuleert in het Westfries Archief:
                        EERHART m. Andere vormen: Eerd, Eerhard, Eert, Eertje, Erard,
                        Erardus, Erhard, Erhardt, Erhart, Erit, Errart, Errit,
                        Ert.

                        Mvg Marjon Root