Re: [Friesland-genealogy] Friese voornamen (was Reynu)

  • Appy de Vries
    Message 1 of 15 , Nov 30, 2009
      Johan;
      Geertje werd in Friesland Kekke genoemd
      en Kornelia;Kinge,Gerrit;Keie, Grietje;Kieke,
      Sjoerdje;Sjutje/Toete enz.....
      groetjes
      Appy.
      From: nynkevandenhooven@...
      Date: Sun, 29 Nov 2009 20:48:44 +0100
      Subject: RE: [Friesland-genealogy] Reynu

      Grietje,

      Nououou, synoniem. Van oorsprong is Nynke (Friese spelling) een koosnaam
      voor een meisje dat Trijntje heet. In de loop der tijd is het een
      zelfstandig voorkomende naam geworden.

      Reynu (of moderner Reinou of Reinouw) lijkt mij eerder een vrouwelijke vorm
      van Rein(er). En daarvan geeft Meertens de volgende verklaring:

      Rein: Fri. naam. Eenstammige verkorting van Germ. namen met rein-, regin-,
      `raad' (zie regin-).

      Met vriendelijke groet

      Nynke van den Hooven

      _____

      Message 2 of 15 , Nov 30, 2009
        Animo heel zeker,
        want kom zelf ook veel verbasteringen tegen.
        Dat zal dit verhaal zeker uitprinten en bij mijn stukken voegen.

        En hoop dat je nog meer namen etc. hebt. Want Kikke en Greetje, neee nog
        nooit van gehoord. En er ook eerlijk gezegd nooit opgekomen.

        bedankt en groetjes,
        Irene.

        Op 30 november 2009 18:19 schreef johan voorberg <jvoorberg@...> het
        volgende:

> [...]
        > van Rein(er). En daarvan geeft Meertens de volgende verklaring:
        >
        > Rein: Fri. naam. Eenstammige verkorting van Germ. namen met rein-, regin-,

      • blauwe- parel
        Message 3 of 15 , Nov 30, 2009
          Beste allemaal,

          Nou, hier wil ik wel even op inhaken:

          Waar komt de naam 'Rensia' of 'Rinsyna' vandaan? Kan het van Reintje komen, hetgeen volgens Meertens van 'Rein' komt?
          Begin 18e eeuw gaven mijn voorouders te Sneek deze naam aan hun dochters.

          Bij zoeken Tresoar voor 1811 blijken deze namen de enige te zijn in Friesland (van wat al is ingevoerd).

          Kan het daarom een niet Friese naam zijn?

          De moeder kwam uit Kampen.

          Zowel Tresoar als het Meertensinstituut kennen de naam niet.

          Vr. groet,

          Margaret

> [...]
          > van Rein(er). En daarvan geeft Meertens de volgende verklaring:
          >
          > Rein: Fri. naam. Eenstammige verkorting van Germ. namen met rein-, regin-,

        • Hinke
          Message 4 of 15 , Nov 30, 2009
            Of Rensia van Rein komt lijkt me niet onwaarschijnlijk. Reinskje is wel
            een Friese meisjesnaam en Reinke de mannelijke variant. En de meer
            bekendere Rinskje Rinske (v), Rinke Rinze(m) en deze hebben volgens
            Meertens wel als oorsprong Rein.

            groet, Hinke (v) :-))

          • blauwe- parel
            Message 5 of 15 , Nov 30, 2009
              Dag Hinke,

              Je zou wel eens gelijk kunnen hebben.

              Ik vond net op onderstaande link in Kampen een tante van Rensia en Rinsyna genaamd "Reijnsje".

              Dan komt "Rein" wel dicht bij.

              http://www.gemeentearchiefkampen.nl/gak/archieven/nadere_toegangen/1623-1812_dgb.asp

              Bedankt,

              Margaret

              To: Friesland-genealogy@yahoogroups.com
              From: wouwes@...
              Date: Mon, 30 Nov 2009 22:06:07 +0100

              blauwe- parel schreef:
> [...]
              >
              > Kan het daarom een niet Friese naam zijn?
              >
              > De moeder kwam uit Kampen.
              >

              > Zowel Tresoar als het Meertensinstituut kennen de naam niet.

            • hans geestman
              Message 6 of 15 , Dec 1, 2009
                Beste mensen,

                Nu we het toch over namen hebben:

                In 1742 werd een meisje gedoopt met de naam Eerdsje.

                Deze naam komt éénmalig voor in de totale DTB-database.
                Ook de namenthesaurus van Tresoar geeft niet thuis.
                Wie van de lezers heeft enig idee waar deze naam vanaf stamt en/of wat er
                voor gelezen kan worden.
                Vr.gr.,
                Hans G.
              • Cor
                Message 7 of 15 , Dec 1, 2009
                  Hallo Hans,

                  via Google niets bruikbaars.
                  Maar wel als je Eardsje in typt, 337 hits.
                  Misschien kan je daar wat tussen vinden.
                  Daar kwam ik op omdat Eede ook wel eens wisselt met Eade.

                  Groeten,
                  Cor Seinstra

                • Kees & Tsjitske
                  Message 8 of 15 , Dec 1, 2009
                    Eade wordt ook wel geschreven als Aede. Dan zou je ook nog kunnen proberen
                    om bij Aerdsje te zoeken.

                    Tsjitske

> [...]

                    > Ook de namenthesaurus van Tresoar geeft niet thuis.
                    > Wie van de lezers heeft enig idee waar deze naam vanaf stamt en/of wat

                  • Hinke
                    Message 9 of 15 , Dec 1, 2009
                      Het lijkt mij dat het Eardsje is/kan zijn, Earde (m), volgens Meertens
                      afgeleid van Arnout.

                      groet, Hinke Woudt-Westra.

                    • Hinke
                      Message 10 of 15 , Dec 1, 2009
                        Sorry Cor, jij had ook al Eardsje gegeven, zag ik te laat. Voor de
                        duidelijkheid nog even, Ea is de Friese spelling.

                        groet, Hinke.

                      • blauwe- parel
                        Message 11 of 15 , Dec 1, 2009
                          Dag Hans,

                          Bij Tresoar vond ik dit:

                          Namenthesaurus
                          Hoofdvorm: ERRIT (man)

                          Schrijfvorm(en): Aerit, Aerrit, Eer, Eerd, Eerdt, Eeret, Eerit, Eerrit, Eert,
                          Eerte, Eeryt, Eirrit, Ereit, Erijt, Erit, Errid, Errit, Errits, Erryt, Eryt,
                          Jerrit

                          Wellicht is Eerdsje de vrouwelijk vorm?

                          Vr. groet,

                          Margaret

                        • Marjon
                          Message 12 of 15 , Dec 2, 2009
                            Hallo Hans,
                            Ik kwam deze tegen in een lijst welke circuleert in het Westfries Archief:
                            EERHART m. Andere vormen: Eerd, Eerhard, Eert, Eertje, Erard,
                            Erardus, Erhard, Erhardt, Erhart, Erit, Errart, Errit,
                            Ert.

                            Mvg Marjon Root