RE: [Friesland-genealogy] Reynu

    Message 1 of 15 , Nov 29, 2009
      Grietje,

      Nououou, synoniem. Van oorsprong is Nynke (Friese spelling) een koosnaam
      voor een meisje dat Trijntje heet. In de loop der tijd is het een
      zelfstandig voorkomende naam geworden.

      Reynu (of moderner Reinou of Reinouw) lijkt mij eerder een vrouwelijke vorm
      van Rein(er). En daarvan geeft Meertens de volgende verklaring:

      Rein: Fri. naam. Eenstammige verkorting van Germ. namen met rein-, regin-,
      `raad' (zie regin-).

      Met vriendelijke groet

      Nynke van den Hooven

      _____

      Message 2 of 15 , Nov 30, 2009
        Beste mensen,

        Misschien is deze vraag aanleiding eens een (beknopte) inventarisatie te maken van (verbasterde) Friese voornamen.

        Te meer omdat deze zowel in Friesland als in het verwante Noord-Hollandse West-Friesland vaak aanleiding geven tot allerlei speculaties over de naamsoorsprong of betekenis (ook van de latere daaruit afgeleide familienamen)

        Reinouwtje en Meinouwtje (Reina en Meintje) zijn in Friesland bekend, maar leiden bij genealogen in Noord-Holland (West-Friesland), die zich de grote migratie uit Friesland en de sterke sociaal-economische banden tussen beide gebieden soms onvoldoende realiseren, tot allerlei speculaties.

        In Gaasterland werd binnen de familie Krol (= krul) in oudere generaties ook de naam Jakkekrol aangetroffen. En door Friese genealogen geduid als een naamgeving van een uit Duitsland afkomstige persoon met een opvallend swierige jas (!) (Gelijk rond Andijk de familienaam Mantel op vergelijkbare wijze tot toedichten van Duitse voorouders leidde) Terwijl Jakke niet meer is dan de Friese aanduiding van Jacob, en met de familienaam Krol de naam Jakkekrol dus een versteend patroniem is, respectievelijk een door de schrijver/ koster/ dominee of pastoor misverstane samentrekking van de persoon Jakke Krol.

        Zelf worstelde ik in de omgeving van Oldemarkt (sociaal-economisch vroeger ��n geheel met Stellingwerf) met een man die eerste een zekere Geertje huwde, maar later kinderen liet dopen waarbij zijn (tweede?) vrouw Kikke werd genoemd. Het duurde even voor ik begreep dat Kikke in die regio niet meer of minder is dan het "Friese" synoniem voor Geertje (idem Giethoorn)

        Ik ben nieuwsgierig of bovenstaande geheel correct is, en of er animo is om rond dit soort namen tot een (beknopt) overzicht te komen.

        Het Meertens Instituut heeft naar eigen mededeling hiervoor nog te weinig overzicht.

        vriendelijke groet,

        Johan Voorberg

        To: Friesland-genealogy@yahoogroups.com

        Message 3 of 15 , Nov 30, 2009
          Johan;
          Geertje werd in Friesland Kekke genoemd
          en Kornelia;Kinge,Gerrit;Keie, Grietje;Kieke,
          Sjoerdje;Sjutje/Toete enz.....
          groetjes
          Appy.
[...]

          één geheel met Stellingwerf) met een man die eerste een zekere Geertje

          To: Friesland-genealogy@yahoogroups.com

          Message 4 of 15 , Nov 30, 2009
            Animo heel zeker,
            want kom zelf ook veel verbasteringen tegen.
            Dat zal dit verhaal zeker uitprinten en bij mijn stukken voegen.

            En hoop dat je nog meer namen etc. hebt. Want Kikke en Greetje, neee nog
            nooit van gehoord. En er ook eerlijk gezegd nooit opgekomen.

            bedankt en groetjes,
            Irene.

            Op 30 november 2009 18:19 schreef johan voorberg <jvoorberg@...> het
            volgende:

> [...]
            > van Rein(er). En daarvan geeft Meertens de volgende verklaring:
            >
            > Rein: Fri. naam. Eenstammige verkorting van Germ. namen met rein-, regin-,

          • blauwe- parel
            Message 5 of 15 , Nov 30, 2009
              Beste allemaal,

              Nou, hier wil ik wel even op inhaken:

              Waar komt de naam 'Rensia' of 'Rinsyna' vandaan? Kan het van Reintje komen, hetgeen volgens Meertens van 'Rein' komt?
              Begin 18e eeuw gaven mijn voorouders te Sneek deze naam aan hun dochters.

              Bij zoeken Tresoar voor 1811 blijken deze namen de enige te zijn in Friesland (van wat al is ingevoerd).

              Kan het daarom een niet Friese naam zijn?

              De moeder kwam uit Kampen.

              Zowel Tresoar als het Meertensinstituut kennen de naam niet.

              Vr. groet,

              Margaret

> [...]
              > van Rein(er). En daarvan geeft Meertens de volgende verklaring:
              >
              > Rein: Fri. naam. Eenstammige verkorting van Germ. namen met rein-, regin-,

            • Hinke
              Message 6 of 15 , Nov 30, 2009
                Of Rensia van Rein komt lijkt me niet onwaarschijnlijk. Reinskje is wel
                een Friese meisjesnaam en Reinke de mannelijke variant. En de meer
                bekendere Rinskje Rinske (v), Rinke Rinze(m) en deze hebben volgens
                Meertens wel als oorsprong Rein.

                groet, Hinke (v) :-))

              • blauwe- parel
                Message 7 of 15 , Nov 30, 2009
                  Dag Hinke,

                  Je zou wel eens gelijk kunnen hebben.

                  Ik vond net op onderstaande link in Kampen een tante van Rensia en Rinsyna genaamd "Reijnsje".

                  Dan komt "Rein" wel dicht bij.

                  http://www.gemeentearchiefkampen.nl/gak/archieven/nadere_toegangen/1623-1812_dgb.asp

                  Bedankt,

                  Margaret

                  To: Friesland-genealogy@yahoogroups.com
                  From: wouwes@...
                  Date: Mon, 30 Nov 2009 22:06:07 +0100

                  blauwe- parel schreef:
> [...]
                  >
                  > Kan het daarom een niet Friese naam zijn?
                  >
                  > De moeder kwam uit Kampen.
                  >

                  > Zowel Tresoar als het Meertensinstituut kennen de naam niet.

                • hans geestman
                  Message 8 of 15 , Dec 1, 2009
                    Beste mensen,

                    Nu we het toch over namen hebben:

                    In 1742 werd een meisje gedoopt met de naam Eerdsje.

                    Deze naam komt éénmalig voor in de totale DTB-database.
                    Ook de namenthesaurus van Tresoar geeft niet thuis.
                    Wie van de lezers heeft enig idee waar deze naam vanaf stamt en/of wat er
                    voor gelezen kan worden.
                    Vr.gr.,
                    Hans G.
                  • Cor
                    Message 9 of 15 , Dec 1, 2009
                      Hallo Hans,

                      via Google niets bruikbaars.
                      Maar wel als je Eardsje in typt, 337 hits.
                      Misschien kan je daar wat tussen vinden.
                      Daar kwam ik op omdat Eede ook wel eens wisselt met Eade.

                      Groeten,
                      Cor Seinstra

                    • Kees & Tsjitske
                      Message 10 of 15 , Dec 1, 2009
                        Eade wordt ook wel geschreven als Aede. Dan zou je ook nog kunnen proberen
                        om bij Aerdsje te zoeken.

                        Tsjitske

> [...]

                        > Ook de namenthesaurus van Tresoar geeft niet thuis.
                        > Wie van de lezers heeft enig idee waar deze naam vanaf stamt en/of wat

                      • Hinke
                        Message 11 of 15 , Dec 1, 2009
                          Het lijkt mij dat het Eardsje is/kan zijn, Earde (m), volgens Meertens
                          afgeleid van Arnout.

                          groet, Hinke Woudt-Westra.

                        • Hinke
                          Message 12 of 15 , Dec 1, 2009
                            Sorry Cor, jij had ook al Eardsje gegeven, zag ik te laat. Voor de
                            duidelijkheid nog even, Ea is de Friese spelling.

                            groet, Hinke.

                          • blauwe- parel
                            Message 13 of 15 , Dec 1, 2009
                              Dag Hans,

                              Bij Tresoar vond ik dit:

                              Namenthesaurus
                              Hoofdvorm: ERRIT (man)

                              Schrijfvorm(en): Aerit, Aerrit, Eer, Eerd, Eerdt, Eeret, Eerit, Eerrit, Eert,
                              Eerte, Eeryt, Eirrit, Ereit, Erijt, Erit, Errid, Errit, Errits, Erryt, Eryt,
                              Jerrit

                              Wellicht is Eerdsje de vrouwelijk vorm?

                              Vr. groet,

                              Margaret

                            • Marjon
                              Message 14 of 15 , Dec 2, 2009
                                Hallo Hans,
                                Ik kwam deze tegen in een lijst welke circuleert in het Westfries Archief:
                                EERHART m. Andere vormen: Eerd, Eerhard, Eert, Eertje, Erard,
                                Erardus, Erhard, Erhardt, Erhart, Erit, Errart, Errit,
                                Ert.

                                Mvg Marjon Root