Loading ...
Sorry, an error occurred while loading the content.

RE: [Friesland-genealogy] Moeder van Linting/Lenting?

Expand Messages
  • Arlene De Boer
    From: Friesland-genealogy@yahoogroups.com [mailto:Friesland-genealogy@yahoogroups.com] On Behalf Of Arlene De Boer Sent: Wednesday, November 25, 2009 10:27 AM
    Message 1 of 7 , Nov 25, 2009
    • 0 Attachment
      From: Friesland-genealogy@yahoogroups.com
      [mailto:Friesland-genealogy@yahoogroups.com] On Behalf Of Arlene De Boer
      Sent: Wednesday, November 25, 2009 10:27 AM
      To: Friesland-genealogy@yahoogroups.com
      Subject: RE: [Friesland-genealogy] Moeder van Linting/Lenting?





      Dit heb ik van de Lintings. (Ik heb veel meer, maar dit is mijn eerste
      bladzij.

      Arlene De Boer

      From: Friesland-genealogy@yahoogroups.com
      <mailto:Friesland-genealogy%40yahoogroups.com>
      [mailto:Friesland-genealogy@yahoogroups.com
      <mailto:Friesland-genealogy%40yahoogroups.com> ] On Behalf Of Karel van der
      Wal
      Sent: Wednesday, November 25, 2009 9:34 AM
      To: Friesland-genealogy@yahoogroups.com
      <mailto:Friesland-genealogy%40yahoogroups.com>
      Subject: RE: [Friesland-genealogy] Moeder van Linting/Lenting?

      Irene,

      Als je toch aan het veranderen moet:

      Kind #5 moet je doop jaar ook even wijzigen in 1771 ipv. 1772

      Karel van der Wal

      Van: Friesland-genealogy@yahoogroups.com
      <mailto:Friesland-genealogy%40yahoogroups.com>
      <mailto:Friesland-genealogy%40yahoogroups.com>
      [mailto:Friesland-genealogy@yahoogroups.com
      <mailto:Friesland-genealogy%40yahoogroups.com>
      <mailto:Friesland-genealogy%40yahoogroups.com> ] Namens Nynke van den Hooven
      Verzonden: maandag 23 november 2009 22:15
      Aan: Friesland-genealogy@yahoogroups.com
      <mailto:Friesland-genealogy%40yahoogroups.com>
      <mailto:Friesland-genealogy%40yahoogroups.com>
      Onderwerp: RE: [Friesland-genealogy] Moeder van Linting/Lenting?

      Irene,

      Allereerst een Aldfaer-gebruik vraag :-) Waarom zet je de bronvermelding
      niet gewoon in het veld “bron” op het overeenkomstige tabblad van een
      persoonskaart? In de onderhavige gegevens zou je als bron bij de doop van de
      kinderen van Jelle Jans en Jitske bijv kunnen noteren Tresoar DTB 622; Herv.
      gem. Drachten, doop 1674-1782. Dan weet je later altijd waar je de gegevens
      gevonden hebt én je kunt de notitie weglaten. Die notities maken je
      overzicht namelijk nogal rommelig en in feite staat er niet méér informatie
      in dan je al in Aldfaer hebt ingevoerd (met uitzondering van de bron dus).

      En je moet de naam van Hendriks echtgenote corrigeren. Er staat nu Jtiske in
      plaats van Jitske.

      Allereerst zag ik dat je nog op zoek was naar de naamsaanneming van Hendrik
      Jelles:

      Drachten, deel 1 folio 42 verso

      Linting, Hendrik Jelles, Zuiderdrachten 152

      Kinderen:

      Roeltje 2, Jelle bijna 1

      In je gegevens staat vermeld dat Jelle rond 1800 zou zijn overleden en dat
      Jitske op 16-09-1807 in Zuiderdrachten overleed. In de betreffende record
      (van Jitskes overlijden) staat nu juist weer wél informatie die in je
      notities zou moeten opnemen, nl.: “Jitske Hendriks, oud 68 jaar” en “De
      overledene was gehuwd en laat zeven kinderen na”. Daaruit blijkt ten eerste
      dat Jitske zeer waarschijnlijk tussen 17-09-1738 en 16-09-1739 werd geboren
      (tenzij de notitie in het begraafboek incorrect is). En ten tweede dat Jelle
      Jans ná 16-09-1807 is overleden, tenzij Jitske na zijn dood hertrouwd is.
      Maar daar heb ik zo gauw geen bewijs voor kunnen vinden.

      De naam Antje voor Jelle Jans’ moeder lijkt me ook niet juist (komt ook niet
      bij de kinderen voor); die komt misschien uit onderstaande gegevens:

      Opsterland, dopen, doopjaar 1750

      Dopeling: Jelle

      Gedoopt op 8 november 1750 in Lippenhuizen, Terwispel en Hemrik

      Kind van Jan Jelles en Antje Lieuwes

      Opm.: De dopeling is 3 1/2 week oud

      Deze Jelle zou in 1762 (bij zijn huwelijk dus) 12 jaar oud zijn geweest; dat
      lijkt me niet waarschijnlijk.

      Als naam voor Jelles moeder zou je eerder een Trijntje verwachten. En als
      dat de naam van Jitske’s moeder zou zijn, zou je toch denken dat zijn moeder
      Wietske moet hebben geheten. Er zijn uiteraard redenen te bedenken waarom de
      eerste dochter naar de moeder van de vader wordt vernoemd in plaats van naar
      de moeder van de moeder.

      De vernoemingen van de Linting-kinderen lijken dan toch redelijk consistent
      m.b.t. de vernoeming naar Jitskes ouders: de tweede dochter heet Trijntje en
      de tweede zoon Hendrik. Maar ja, ik kan sowieso geen Jan en Wietske vinden
      die ergens tussen 1720 en 1740 trouwden.

      Wél zou je vermoeden (zeker als je het beroep van bovenstaande Hendrik
      beschouwt) dat onderstaande Jan familie en zelfs vader van Jelle geweest zou
      kunnen zijn. Uit de Quotisatie 1749:

      Jan Linting, Opsterland

      Plaats: Gorredijk

      Omschrijving: wieldrayer

      Gezin volw: 4

      Aanslag: 19-17-0

      Bron: Opsterland, fol. 120

      Het blijft wat gerommel in de marge…..

      Saillant detail is overigens dat zoon Jan Jelles Linting in 1787 in
      Oostermeer met een Wytske Alberts trouwt! En dochter dochter Jitske Jans
      Lenting in 1809 met ene Wytse Jans Klaver!

      Met vriendelijke groet

      Nynke van den Hooven

      _____

      Van: Friesland-genealogy@yahoogroups.com
      <mailto:Friesland-genealogy%40yahoogroups.com>
      <mailto:Friesland-genealogy%40yahoogroups.com>
      <mailto:Friesland-genealogy%40yahoogroups.com>
      [mailto:Friesland-genealogy@yahoogroups.com
      <mailto:Friesland-genealogy%40yahoogroups.com>
      <mailto:Friesland-genealogy%40yahoogroups.com>
      <mailto:Friesland-genealogy%40yahoogroups.com> ] Namens Irene Visser
      Verzonden: maandag 23 november 2009 19:41
      Aan: Friesland-genealogy@yahoogroups.com
      <mailto:Friesland-genealogy%40yahoogroups.com>
      <mailto:Friesland-genealogy%40yahoogroups.com>
      <mailto:Friesland-genealogy%40yahoogroups.com>
      Onderwerp: [Friesland-genealogy] Moeder van Linting/Lenting?

      Dag,

      heb onderstaande, en ben op zoek naar de ouders van Jelle Jans
      Linting/Lenting, die dus voor 1811 de achternaam al gebruikt.
      Wie heeft meer gegevens, of zit ook met deze fam.

      groetjes Irene. Ik heb er een moeder bij, maar weet niet of die wel klopt,
      want met de namen van de kinderen niet.
      En weet ook niet meer waar ik die vandaan heb.

      Persoonskaart van Jelle Jans Linting (Lenting)
      *Jelle Jans Linting (Lenting)* is geboren omstreeks 1738 in Noorder-dragten
      (Smallingerland), zoon van Antje Lieuwes. Jelle is overleden omstreeks 1800
      in Noorder-dragten (Smallingerland), ongeveer 62 jaar oud.
      Beroep:
      (timmerman.)
      Jelle trouwde, ongeveer 24 jaar oud, op 14-11-1762 in Drachten
      (Smallingerland) met Jitske Hendriks, 22 of 23 jaar oud.

      Jitske is geboren in 1739, dochter van Hendrik nuttes en Trijntje Goitzes.
      Zij is gedoopt op 09-10-1740 in Zuider-Dragten (Smallingerland).
      Jitske is overleden op 16-09-1807 in Zuider-Dragten (Smallingerland), 67 of
      68 jaar oud.

      Kinderen van Jelle en Jitske:
      *1 Jan Linting (Lenting)*, geboren op 05-08-1764 in Drachten
      (Smallingerland). Hij is gedoopt op 16-09-1764 in Drachten (Smallingerland).
      *2 Wytske Linting (Lenting)*, geboren op 20-02-1766 in Drachten
      (Smallingerland). Zij is gedoopt op 23-03-1766 in Drachten (Smallingerland).
      *3 Trijntje Linting (Lenting)*, geboren op 22-07-1767 in Drachten
      (Smallingerland). Zij is gedoopt op 06-09-1767 in Drachten (Smallingerland).
      *4 Geeske Linting (Lenting)*, geboren op 24-06-1769 in Drachten
      (Smallingerland). Zij is gedoopt op 16-07-1769 in Drachten (Smallingerland).
      *5 Hendrik Jelles Linting (Lenting)*. Hij is gedoopt op 28-07-1772 in
      Drachten
      (Smallingerland).
      Hendrik is overleden vóór 1777, ten hoogste 5 jaar oud.
      *6 Janke Linting (Lenting)*, geboren op 02-10-1773 in Noorder-dragten
      (Smallingerland). Zij is gedoopt op 31-10-1773 in Drachten (Smallingerland).
      *7 Hendrik Jelles Linting (Lenting)*, geboren op 18-04-1777 in
      Noorder-dragten
      (Smallingerland). Hij is gedoopt op 08-06-1777 in Drachten (Smallingerland).
      Hendrik is overleden op 01-11-1854 om 02:00 in Gorredijk (Opsterland), 77
      jaar oud.
      Notitie bij overlijden van Hendrik: in het huis "Viemers"256 Drachten?
      Notitie bij Hendrik: NAAMAANEMING ZOEKEN.
      Beroep: (wieldraaier.)
      Hendrik trouwde, 30 jaar oud, op 18-10-1807 in Smallingerland met Jtiske
      Jans, 27 of 28 jaar oud.
      Jtiske is geboren in 1779 in Zuider-Dragten (Smallingerland), dochter van
      Jan
      Teijes en Roeltje (Roelofje) Pieters. Jtiske is overleden op
      03-04-1858 in Gorredijk (Opsterland), 78 of 79 jaar oud.
      *8 Hans Linting (Lenting)*, geboren op 08-07-1782 in Noorder-dragten
      (Smallingerland). Hij is gedoopt op 01-09-1782 in Drachten (Smallingerland).

      Gegenereerd met Aldfaer versie 4.2 op 23-11-2009 19:38 door
      irenejolanda. <mailto:irenejolanda.vandermeulen%40gmail.com>
      vandermeulen@... <mailto:vandermeulen%40gmail.com>
      <mailto:vandermeulen%40gmail.com>
      <mailto:vandermeulen%40gmail.com>

      [Non-text portions of this message have been removed]

      No virus found in this incoming message.
      Checked by AVG - www.avg.com
      Version: 8.5.425 / Virus Database: 270.14.74/2515 - Release Date: 11/23/09
      07:52:00

      _____

      Ik gebruik de gratis versie van SPAMfighter <http://www.spamfighter.com/lnl>

      16758 spam-mails zijn er tot op heden geblokkeerd.

      Uw PC enorm traag? Klik voor de
      <http://www.spamfighter.com/SLOW-PCfighter/Lang_NL/?cid=signl> oplossing!

      [Non-text portions of this message have been removed]

      [Non-text portions of this message have been removed]





      [Non-text portions of this message have been removed]
    • Irene Visser
      Karel, bedankt, zal het doen. Irene. On Behalf Of Karel van der ...
      Message 2 of 7 , Nov 25, 2009
      • 0 Attachment
        Karel,

        bedankt,
        zal het doen.

        Irene.

        On Behalf Of Karel van der
        > Wal
        > Sent: Wednesday, November 25, 2009 9:34 AM
        > To: Friesland-genealogy@yahoogroups.com
        > <mailto:Friesland-genealogy%40yahoogroups.com<Friesland-genealogy%2540yahoogroups.com>
        > >
        > Subject: RE: [Friesland-genealogy] Moeder van Linting/Lenting?
        >
        > Irene,
        >
        > Als je toch aan het veranderen moet:
        >
        > Kind #5 moet je doop jaar ook even wijzigen in 1771 ipv. 1772
        >
        > Karel van der Wal
        <knip>
      Your message has been successfully submitted and would be delivered to recipients shortly.