Antje Jans Honderd +1849

  • annemarthsterringa
    Message 1 of 4 , Nov 24, 2009
      Hallo medespeurders,

      Graag jullie hulp bij deze vastloper (doopsgezinde familie):

      Overlijdensakte Westdongeradeel, 1849
      Aangiftedatum 3 december 1849, blad nr. 49
      Antje Jans Honderd, overleden [Raard] 1 december 1849, 81 jaar, vrouw
      Weduwe ['van Jan Jans Jongema']
      Antje zou een dochter zijn van Jan Johannes en Akke Tobias die 20 mei 1764 in Holwerd trouwden.
      *
      Antje Jans trouwde in 1801 met Jan Douwes
      Dokkum, huwelijken 1801
      Vermelding: Bevestiging huwelijk op 28 juni 1801
      Man : Jan Douwes afkomstig van Dokkum
      Vrouw : Antie Jans afkomstig van Dokkum

      Jan Douwes geboren ca. 1758 overleed volgens de huw. bijlagen van zijn zoons of in 1803 of in juni 1804; bij huwelijk van oudste zoon Johannes Jans Jansma had hij familienaam Jansma, bij huwelijk van jongste zoon Auke Jans Honderd had hij familienaam Honderd.

      Huwelijksakte Oostdongeradeel, 1828
      Man : Johannes Jans Jansma
      Vrouw : Tjetske Sikkes de Jong
      Datum : 12 mei 1828, akte nr. 16

      Huwelijksakte Dantumadeel, 1831
      Man : Auke Jans Honderd, oud 27 jaar, geboren te Dokkum
      Ouders: Jan Douwes Honderd en Antje Jans
      Vrouw : Froukjen Hayes Haisma, oud 22 jaar, geboren te Murmerwoude
      Ouders: Haye Ebeles Haisma en Janke Wiegers
      Datum : 15 februari 1831, akte nr. 4
      *

      Vraag:
      -Waar en wanneer hertrouwde Antje Jans Honderd?
      -Van wie was haar 1ste man Jan Douwes Jansma/Honderd een zoon?

      Reuze bedankt alvast en met vriendelijke groet,

      Annemarth Sterringa
      http://home.home.nl/annemarthsterringa/
      Message 2 of 4 , Nov 24, 2009
        Annemarth,

        Bestaat de mogelijkheid dat de aangevers van Antje’s overlijden niet exact
        op de hoogte waren van de naam van haar echtgenoot? En dat Jan Jans Jongema
        één en dezelfde persoon is als Jan Douwes Jansma/Honderd? Het was toen al
        zo’n 45 jaar geleden dat hij was overleden. Bij de aangifte zou bij
        vergissing Antje’s patroniem gebruikt kunnen zijn als dat van haar lang
        geleden overleden echtgenoot. Óok de achternaam Jansma/Jongsma/Jongema
        foutief uit de herinnering kunnen zijn opgevist. In mijn familie komt de
        naam Jongsma voor, maar bij overlijdensaangiftes blijkt dat net zo makkelijk
        Jansma te kunnen worden.

        Van wie deze Jan dan een zoon geweest zou kunnen zijn, wordt behoorlijk
        lastig na te gaan, vrees ik!

        Met vriendelijke groet

        Nynke van den Hooven

        _____

        Datum : 15 februari 1831, akte nr. 4
        *

[...]

        http://home. <http://home.home.nl/annemarthsterringa/>
        home.nl/annemarthsterringa/

      • Rita Veeken - Ritsma
        Message 3 of 4 , Nov 24, 2009
          Hallo Annemarth,

          Als de naam Jan Douwes Jansma klopt, heet de vader waarschijnlijk Douwe
          Jans.

          Welke weet ik helaas ook niet.

          Groetjes, Rita

          Message 4 of 4 , Nov 25, 2009
            Hi Nynke,

            Dat is zeker een mogelijkheid!
            De aangevers waren 45 en 44 jaar oud, bekenden van de overledene.
            Zij hebben Antjes echtgenoot Jan Douwes helemaal niet zelf gekend!

            Misschien kom ik met dit takje wel noooit verder:-)

            Groetjes,
            Annemarth