Moeder van Linting/Lenting?

  • Irene Visser
    Message 1 of 7 , Nov 23, 2009
      Dag,

      heb onderstaande, en ben op zoek naar de ouders van Jelle Jans
      Linting/Lenting, die dus voor 1811 de achternaam al gebruikt.

      Wie heeft meer gegevens, of zit ook met deze fam.

      groetjes Irene. Ik heb er een moeder bij, maar weet niet of die wel klopt,
      want met de namen van de kinderen niet.
      En weet ook niet meer waar ik die vandaan heb.
      Persoonskaart van Jelle Jans Linting (Lenting)
      Persoonskaart van Jelle Jans Linting (Lenting)
      *Jelle Jans Linting (Lenting)* is geboren omstreeks 1738 in Noorder-dragten
      (Smallingerland), zoon van Antje Lieuwes. Jelle is overleden omstreeks 1800
      in Noorder-dragten (Smallingerland), ongeveer 62 jaar oud.
      Beroep:
      (timmerman.)
      Jelle trouwde, ongeveer 24 jaar oud, op 14-11-1762 in Drachten
      (Smallingerland) met Jitske Hendriks, 22 of 23 jaar oud.
      Notitie bij het huwelijk van Jelle en Jitske: Smallingerland, huwelijken
      1762
      Vermelding: Bevestiging huwelijk op 14 november 1762 in
      Drachten
      Man : Jelle Jans Linting afkomstig van Noorderdrachten
      Vrouw : Jitske Hendriks afkomstig van Noorderdrachten

      Gestandaardiseerde namen: JELLE JANS en JETSKE HENDRIKS
      Jitske is geboren in 1739, dochter van Hendrik nuttes en Trijntje Goitzes.
      Zij is gedoopt op 09-10-1740 in Zuider-Dragten (Smallingerland).
      Notitie bij de geboorte van Jitske: Smallingerland, dopen, doopjaar 1740
      Dopeling: Jitske
      Gedoopt op 9 oktober 1740 in Drachten
      Dochter van Hendrik Nuttes en Trijntje Goitses

      Dopeling : JETSKE
      Vader : HENDRIK NUTTERTS
      Moeder : TRIJNTJE GOOITSENS
      Jitske is overleden op 16-09-1807 in Zuider-Dragten (Smallingerland), 67 of
      68 jaar oud.
      Kinderen van Jelle en Jitske:
      *1 Jan Linting (Lenting)*, geboren op 05-08-1764 in Drachten
      (Smallingerland). Hij is gedoopt op 16-09-1764 in Drachten (Smallingerland).

      Notitie bij de geboorte van Jan: Smallingerland, dopen, geboortejaar 1764,
      doopjaar 1764
      Dopeling: Jan
      Geboren op 5 augustus 1764
      Gedoopt op 16 september 1764 in Drachten
      Kind van Jelle Jans Lenting en Jitske Hendriks

      Dopeling : JAN of JANKE
      Vader : JELLE JANS
      Moeder : JETSKE HENDRIKS

      Bron:
      *2 Wytske Linting (Lenting)*, geboren op 20-02-1766 in Drachten
      (Smallingerland). Zij is gedoopt op 23-03-1766 in Drachten (Smallingerland).

      Notitie bij de geboorte van Wytske: Smallingerland, dopen, geboortejaar
      1766, doopjaar 1766
      Dopeling: Wijtske
      Geboren op 20 februari 1766
      Gedoopt op 23 maart 1766 in Drachten
      Dochter van Jelle Jans Lenting en Jitske Hendriks

      Dopeling : WIETSKE
      Vader : JELLE JANS
      Moeder : JETSKE HENDRIKS
      *3 Trijntje Linting (Lenting)*, geboren op 22-07-1767 in Drachten
      (Smallingerland). Zij is gedoopt op 06-09-1767 in Drachten (Smallingerland).

      Notitie bij de geboorte van Trijntje: Smallingerland, dopen, geboortejaar
      1767, doopjaar 1767
      Dopeling: Trijntje
      Geboren op 22 juli 1767
      Gedoopt op 6 september 1767 in Drachten
      Dochter van Jelle Jans Lenting en Jitske Hendriks

      Dopeling : TRIJNTJE
      Vader : JELLE JANS
      Moeder : JETSKE HENDRIKS
      *4 Geeske Linting (Lenting)*, geboren op 24-06-1769 in Drachten
      (Smallingerland). Zij is gedoopt op 16-07-1769 in Drachten (Smallingerland).

      Notitie bij de geboorte van Geeske: Smallingerland, dopen, geboortejaar
      1769, doopjaar 1769
      Dopeling: Geeske
      Geboren op 24 juni 1769
      Gedoopt op 16 juli 1769 in Drachten
      Dochter van Jelle Jans Lenting en Jitske Hendriks

      Dopeling : GEESKE
      Vader : JELLE JANS
      Moeder : JETSKE HENDRIKS
      *5 Hendrik Jelles Linting (Lenting)*. Hij is gedoopt op 28-07-1772 in Drachten
      (Smallingerland).
      Notitie bij de geboorte van Hendrik: Smallingerland, dopen, doopjaar 1771
      Dopeling: Hendrik
      Gedoopt op 28 juli 1771 in Drachten
      Kind van Jelle Jans Lenting en Jitske Hendriks

      Dopeling : HENDRIK of HENDRIKJE
      Vader : JELLE JANS
      Moeder : JETSKE HENDRIKS
      Hendrik is overleden vóór 1777, ten hoogste 5 jaar oud.
      *6 Janke Linting (Lenting)*, geboren op 02-10-1773 in Noorder-dragten
      (Smallingerland). Zij is gedoopt op 31-10-1773 in Drachten (Smallingerland).

      Notitie bij de geboorte van Janke: Smallingerland, dopen, geboortejaar 1773,
      doopjaar 1773
      Dopeling: Janke
      Geboren op 2 oktober 1773 in Noorder Drachten
      Gedoopt op 31 oktober 1773 in Drachten
      Kind van Jelle Jans Lenting en Jitske Hendriks

      Dopeling : JENTJE of JANKE
      Vader : JELLE JANS
      Moeder : JETSKE HENDRIKS
      *7 Hendrik Jelles Linting (Lenting)*, geboren op 18-04-1777 in Noorder-dragten
      (Smallingerland). Hij is gedoopt op 08-06-1777 in Drachten (Smallingerland).

      Notitie bij de geboorte van Hendrik: Smallingerland, dopen, geboortejaar
      1777, doopjaar 1777
      Dopeling: Hendrik
      Geboren op 18 april 1777 in Noorder Drachten
      Gedoopt op 8 juni 1777 in Drachten
      Kind van Jelle Jans Lenting en Jitske Hendriks

      Dopeling : HENDRIK of HENDRIKJE
      Vader : JELLE JANS
      Moeder : JETSKE HENDRIKS
      Hendrik is overleden op 01-11-1854 om 02:00 in Gorredijk (Opsterland), 77
      jaar oud.
      Notitie bij overlijden van Hendrik: in het huis "Viemers"256 Drachten?
      Notitie bij Hendrik: NAAMAANEMING ZOEKEN.
      Beroep:
      (wieldraaier.)
      Hendrik trouwde, 30 jaar oud, op 18-10-1807 in Smallingerland met Jtiske
      Jans, 27 of 28 jaar oud.
      Notitie bij het huwelijk van Hendrik en Jtiske: Smallingerland, huwelijken
      1807
      Vermelding: Bevestiging huwelijk op 18 oktober 1807 in
      Drachten
      Man : Hendrik Jelles Lenting afkomstig van
      Zuiderdrachten
      Vrouw : Jitske Jans afkomstig van Zuiderdrachten

      Gestandaardiseerde namen: HENDRIK JELLES en JETSKE JANS
      Jtiske is geboren in 1779 in Zuider-Dragten (Smallingerland), dochter van Jan
      Teijes en Roeltje (Roelofje) Pieters. Jtiske is overleden op
      03-04-1858 in Gorredijk
      (Opsterland), 78 of 79 jaar oud.
      *8 Hans Linting (Lenting)*, geboren op 08-07-1782 in Noorder-dragten
      (Smallingerland). Hij is gedoopt op 01-09-1782 in Drachten (Smallingerland).

      Notitie bij de geboorte van Hans: Smallingerland, dopen, geboortejaar 1782,
      doopjaar 1782
      Dopeling: Hans
      Geboren op 8 juli 1782 in Noorder Drachten
      Gedoopt op 1 september 1782 in Drachten
      Kind van Jelle Jans Lenting en Jitske Hendriks

      Dopeling : HANS of HANSKE
      Vader : JELLE JANS
      Moeder : JETSKE HENDRIKS
      Leeftijd bij belangrijke gebeurtenissen: ongeveer 24 Trouwde met Jitske
      Hendriks (14-11-1762) ongeveer 26 Zoon Jan geboren (05-08-1764) ongeveer
      28 Dochter Wytske geboren (20-02-1766) ongeveer 29 Dochter Trijntje
      geboren (22-07-1767) ongeveer 31 Dochter Geeske geboren
      (24-06-1769) ongeveer
      34 Zoon Hendrik Jelles gedoopt (28-07-1772) ongeveer 35 Dochter
      Janke geboren (02-10-1773) ten hoogste 39 Zoon Hendrik Jelles overleden
      (<1777) ongeveer 39 Zoon Hendrik Jelles geboren (18-04-1777) ongeveer
      Van de verwanten van graad 4 en hoger worden alleen de neven en nichten
      vermeld.
      Gegenereerd met Aldfaer versie 4.2 op 23-11-2009 19:38 door
      irenejolanda.vandermeulen@...

      Message 2 of 7 , Nov 23, 2009
        Irene,

        Allereerst een Aldfaer-gebruik vraag :-) Waarom zet je de bronvermelding
        niet gewoon in het veld “bron” op het overeenkomstige tabblad van een
        persoonskaart? In de onderhavige gegevens zou je als bron bij de doop van de
        kinderen van Jelle Jans en Jitske bijv kunnen noteren Tresoar DTB 622; Herv.
        gem. Drachten, doop 1674-1782. Dan weet je later altijd waar je de gegevens
        gevonden hebt én je kunt de notitie weglaten. Die notities maken je
        overzicht namelijk nogal rommelig en in feite staat er niet méér informatie
        in dan je al in Aldfaer hebt ingevoerd (met uitzondering van de bron dus).

        En je moet de naam van Hendriks echtgenote corrigeren. Er staat nu Jtiske in
        plaats van Jitske.

        Allereerst zag ik dat je nog op zoek was naar de naamsaanneming van Hendrik
        Jelles:

        Drachten, deel 1 folio 42 verso

        Linting, Hendrik Jelles, Zuiderdrachten 152

        Kinderen:

        Roeltje 2, Jelle bijna 1

        In je gegevens staat vermeld dat Jelle rond 1800 zou zijn overleden en dat
        Jitske op 16-09-1807 in Zuiderdrachten overleed. In de betreffende record
        (van Jitskes overlijden) staat nu juist weer wél informatie die in je
        notities zou moeten opnemen, nl.: “Jitske Hendriks, oud 68 jaar” en “De
        overledene was gehuwd en laat zeven kinderen na”. Daaruit blijkt ten eerste
        dat Jitske zeer waarschijnlijk tussen 17-09-1738 en 16-09-1739 werd geboren
        (tenzij de notitie in het begraafboek incorrect is). En ten tweede dat Jelle
        Jans ná 16-09-1807 is overleden, tenzij Jitske na zijn dood hertrouwd is.
        Maar daar heb ik zo gauw geen bewijs voor kunnen vinden.

        De naam Antje voor Jelle Jans’ moeder lijkt me ook niet juist (komt ook niet
        bij de kinderen voor); die komt misschien uit onderstaande gegevens:

        Opsterland, dopen, doopjaar 1750

        Dopeling: Jelle

        Gedoopt op 8 november 1750 in Lippenhuizen, Terwispel en Hemrik

        Kind van Jan Jelles en Antje Lieuwes

        Opm.: De dopeling is 3 1/2 week oud

        Deze Jelle zou in 1762 (bij zijn huwelijk dus) 12 jaar oud zijn geweest; dat
        lijkt me niet waarschijnlijk.

        Als naam voor Jelles moeder zou je eerder een Trijntje verwachten. En als
        dat de naam van Jitske’s moeder zou zijn, zou je toch denken dat zijn moeder
        Wietske moet hebben geheten. Er zijn uiteraard redenen te bedenken waarom de
        eerste dochter naar de moeder van de vader wordt vernoemd in plaats van naar
        de moeder van de moeder.

        De vernoemingen van de Linting-kinderen lijken dan toch redelijk consistent
        m.b.t. de vernoeming naar Jitskes ouders: de tweede dochter heet Trijntje en
        de tweede zoon Hendrik. Maar ja, ik kan sowieso geen Jan en Wietske vinden
        die ergens tussen 1720 en 1740 trouwden.

        Wél zou je vermoeden (zeker als je het beroep van bovenstaande Hendrik
        beschouwt) dat onderstaande Jan familie en zelfs vader van Jelle geweest zou
        kunnen zijn. Uit de Quotisatie 1749:

        Jan Linting, Opsterland

        Plaats: Gorredijk

        Omschrijving: wieldrayer

        Gezin volw: 4

        Aanslag: 19-17-0

        Bron: Opsterland, fol. 120

        Het blijft wat gerommel in de marge…..

        Saillant detail is overigens dat zoon Jan Jelles Linting in 1787 in
        Oostermeer met een Wytske Alberts trouwt! En dochter dochter Jitske Jans
        Lenting in 1809 met ene Wytse Jans Klaver!

        Met vriendelijke groet

        Nynke van den Hooven

        _____

[...]

        irenejolanda. <mailto:irenejolanda.vandermeulen%40gmail.com>
        vandermeulen@...

      • Irene Visser
        Message 3 of 7 , Nov 24, 2009
          Nynke,

          dit zijn allemaal nog gegevens van 2002/3 toen ik net bezig was, en
          aangezien ik nu via Boonstra weer bij Linting kom, kwam ik met deze vraag.
          En ja moet alles weer een keertje nalopen, want ja je leert in de loop der
          jaren.

          groetjes Irene.

          Op 23 november 2009 22:14 schreef Nynke van den Hooven <
          nynkevandenhooven@...> het volgende:

        • Karel van der Wal
          Message 4 of 7 , Nov 25, 2009
            Irene,

            Als je toch aan het veranderen moet:

            Kind #5 moet je doop jaar ook even wijzigen in 1771 ipv. 1772

            Karel van der Wal

            Van: Friesland-genealogy@yahoogroups.com
[...]

            vandermeulen@... <mailto:vandermeulen%40gmail.com>

            07:52:00

            _____

            Ik gebruik de gratis versie van SPAMfighter <http://www.spamfighter.com/lnl>

            Uw PC enorm traag? Klik voor de
            <http://www.spamfighter.com/SLOW-PCfighter/Lang_NL/?cid=signl> oplossing!

          • Arlene De Boer
            Message 5 of 7 , Nov 25, 2009
              Dit heb ik van de Lintings. (Ik heb veel meer, maar dit is mijn eerste
              bladzij.

              Arlene De Boer

              Van: Friesland-genealogy@yahoogroups.com

              Message 6 of 7 , Nov 25, 2009

                From: Friesland-genealogy@yahoogroups.com

                Van: Friesland-genealogy@yahoogroups.com

                Van: Friesland-genealogy@yahoogroups.com

                Message 7 of 7 , Nov 25, 2009
                  Karel,

                  bedankt,
                  zal het doen.

                  Irene.

                  On Behalf Of Karel van der
                  > Wal
                  > Sent: Wednesday, November 25, 2009 9:34 AM
                  > To: Friesland-genealogy@yahoogroups.com
                  > <mailto:Friesland-genealogy%40yahoogroups.com<Friesland-genealogy%2540yahoogroups.com>
                  > >
                  > Subject: RE: [Friesland-genealogy] Moeder van Linting/Lenting?
                  >
                  > Irene,
                  >
                  > Als je toch aan het veranderen moet:
                  >
                  > Kind #5 moet je doop jaar ook even wijzigen in 1771 ipv. 1772
                  >
                  > Karel van der Wal
                  <knip>