Re: Friesche ?? Doopgezinde Gemeente in Zaandam (voor Jan)

  • backfiremillie
    Message 1 of 9 , Nov 22, 2009
      Hallo Jan,

      Bedankt voor je antwoord.
      In mijn geschetse verhaal gaf ik al aan dat men de groep Friesche Doopsgezinde Gemeente noemde. Dat zou dan toch duiden op een groep die zich op zijn minst met Friesland verbonden voelde.
      De suggestie van anderen dat door handel ed. er al een soort trek naar Holland was, zou ik hier als meest logisch kunnen bestempelen.
      Als je vlucht voor iets, dan zal je in je groepsnaam toch niet willen verwijzen naar iets waar je voor gevlucht bent. Men heeft waarschijnlijk, zoals dat zich ook wel bij emigratie voordoet een Friese identiteit willen (be)houden.

      Alleen nu nog.... het bewijs, in de vorm van een link in Friesland.

      Mvg

      Hans Molenaar

      --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, "illias20042000" <illias20042000@...> wrote:

> [...]
      >
      > De Frieschen en de Waterlanders behoren dus niet dezelfde groep!
      > Ook al hadden ze natuurlijk raakvlakken en gingen de verschillende groeperingen in de loop der 18e en 19e eeuw, vaak noodgedwongen, weer fuseren.
      >
      > En over een vlucht uit Friesland naar Waterland:
      > Er was ook veel natuurlijke emigratie door handel en scheepvaart.
      > De tolerantie in Friesland was niet slecht. In Grouw en Gorredijk kwamen ook vrij vrijzinnige doopsgezinde groeperingen voor in het begin van de 18e eeuw (en in Grouw ook al eerder).

    • sonja neyen
      Message 2 of 9 , Nov 22, 2009
        Middag,
        Het was niet altijd een vlucht, zo moet je het niet zien, maar soms voelde
        men zich bij de gematigde beter thuis en ja ook speelde werk een rol
        enne.... Waterland is ook wel WEST FRIESLAND genoemd, vandaag de dag nog.
        Sonja

        <illias20042000@...> wrote:

> [...]
        > De tolerantie in Friesland was niet slecht. In Grouw en Gorredijk kwamen
        > ook vrij vrijzinnige doopsgezinde groeperingen voor in het begin van de

        07:38:00
      • Peter Hakze
        Message 3 of 9 , Nov 22, 2009
          In alle verhalen over Doopsgezinden kom ik Giethoorn niet tegen, terwijl meer dan de helft (!!) van haar bevolking mennist (van de Friese grondlegger Menno Simons) oftewel doopsgezind was --- Diverse Gieterse doopsgezinde families kwamen na 1750 in Friesland en, in veel mindere mate, Noord-Holland, terecht ....

          M.v.g.
          Peter Hakze