Re: [Friesland-genealogy] snapt iemand dit?

  • L. Bijlsma
    Message 1 of 12 , Nov 22, 2009
      Dag Irene,

      Ik vermoed dat het hier idd gaat om 1 en dezelfde persoon. Nadat zijn eerste
      vrouw B.J. Oosterhof in 1848 overleden was, is hij hertrouwd met
      F.J.Walstra.
      Bij beide vrouwen krijgt kinderen.
      Het enige dat niet helemaal klopt is de leeftijd bij overlijden (1844), daar
      hebben de aangevers (of de invullers) zich 10 jaar verrekend.
      De is (denk ik) gewoon een kwestie van gezinnen bij elkaar zoeken.

      Met vriendelijke groet,
      Lineke Bijlsma
      .
      .
      Datum : 24 juli 1851, akte nr. 45

      Huwelijksakte Ferwerderadeel, 1835
      Man : Johannes Luitzens van der Wey, oud 30 jaar, gardenier, geboren te
      Blija
      Ouders: Luitzen Johannes van der Wey en Foekje Gerks
      Vrouw : Baukje Ytzens Oosterhof, oud 32 jaar, geboren te Dantumawoude,
      gemeente Dantumadeel
      Ouders: Ytzen Roelofs Oosterhof en Eelkje Oeges Fokkema
      Datum : 21 december 1835, akte nr. 84 (suppl. nr. 2-10)
    • Rita Veeken - Ritsma
      Message 2 of 12 , Nov 22, 2009
        Hallo Irene,

        Volgens mij zijn er twee broers met dezelfde voornaam. Ik vind op Genlias
        dit:
        Burgerlijke stand - Overlijden
        Archieflocatie Tresoar, Frysk Histoarysk en Letterkundich Sintrum
        Algemeen Gemeente: Ferwerderadeel
        Soort akte: Overlijdensakte
        Aktenummer: A 65
        Aangiftedatum: 30-04-1878
        Overledene Johannes Luitsens van der Wey
        Geslacht: M
        Overlijdensdatum: 29-04-1878
        Vader Luitsen Johannes van der Wey
        Moeder Foekje Gerks
        Partner Frouwkje Jans Walstra
        Relatie: gehuwd met
        Nadere informatie Leeftijd: 73 jaar

        Dit is dus de eerste Johannes, en nog steeds getrouwd met Frouwkje Walstra

        Groetjes, Rita

        Datum : 21 december 1835, akte nr. 84 (suppl. nr. 2-10)

      • Rita Veeken - Ritsma
        Message 3 of 12 , Nov 22, 2009
          Sorry, Ik had net de bruidegoms door elkaar gegooid. Mijn mail bewijst
          helemaal niets, het is waarschijnlijk één en dezelfde man, want deze
          Johannes uit de overlijdens akte is net als de Johannes van Baukje Oosterhof
          geboren rond 1805.

          Groetjes, Rita

          Datum : 21 december 1835, akte nr. 84 (suppl. nr. 2-10)

        • Rita Veeken - Ritsma
          Message 4 of 12 , Nov 22, 2009
            Nog eens.

            Dit is waarschijnlijk de akte van Baukje Oosterhof. Gestorven in 1848, Dus
            een paar jaar voor het huwelijk van Johannes met Frouwkje.

            Groetjes, Rita

            Datum : 21 december 1835, akte nr. 84 (suppl. nr. 2-10)

          • Rita Veeken - Ritsma
            Message 5 of 12 , Nov 22, 2009
              Ik heb vandaag mijn dag niet.

              Rita
              Archieflocatie Tresoar, Frysk Histoarysk en Letterkundich Sintrum
              Algemeen Gemeente: Dantumadeel
              Soort akte: Overlijdensakte
              Aktenummer: B 7
              Aangiftedatum: 24-01-1848
              Overledene Baukje Ytsens Oosterhof
              Geslacht: V
              Overlijdensdatum: 22-01-1848
              Vader
              Moeder
              Partner
              Relatie: gehuwd
              Nadere informatie Leeftijd: 45 jaar
              > Dit is waarschijnlijk de akte van Baukje Oosterhof. Gestorven in 1848, Dus
              > een paar jaar voor het huwelijk van Johannes met Frouwkje.
              >
              > Groetjes, Rita

            • Rienk de Boer
              Message 6 of 12 , Nov 22, 2009
                Irene,
                Kijk eens op AlleFriezen, Daar zie je dat Froukje Walstra overleed in 1898 zij werd 79 jaar dus bij haar huwelijk 31 jaar.
                Je kunt akten van Ferwerderadeel inkijken.

                Groeten
                Rienk de Boer

                Datum : 21 december 1835, akte nr. 84 (suppl. nr. 2-10)

                Wij zijn een gemeenschap van 6 miljoen gebruikers in strijd tegen spam.

              • annemarthsterringa
                Message 7 of 12 , Nov 22, 2009
                  Irene,
                  Heb je de doopinschrijving en/of geboorteakte van deze bruidegommen gezien? Daar zal het antwoord liggen, denk ik.

                  Succes!

                  Groetjes,
                  Annemarth

                  --- In Friesland-genealogy@yahoogroups.com, Irene Visser <irenejolanda.vandermeulen@...> wrote:

> [...]
                  > Ouders: Ytzen Roelofs Oosterhof en Eelkje Oeges Fokkema
                • Irene Visser
                  Message 8 of 12 , Nov 22, 2009
                    Heb de doop gevonden, en is maar 1 Johannes, geboren in 1805, ook bij de
                    naamsaaneming staat deze vermeld. Als enig kind.

                    Krijgen later in 1815/1816 nog 2 jongetjes, alle twee jong overleden.

                    Dat moet maar naar Tresoar mailen, want bij Dantumadeel staat verkeerde
                    leeftijd.

                    groetjes Irene.

                    Op 22 november 2009 16:12 schreef annemarthsterringa <
                    annemarthsterringa@...> het volgende:

                  • Nynke
                    Message 9 of 12 , Nov 22, 2009
                      Irene,

                      Het is ook nog mogelijk dat de schrijver van de akte een verkeerde leeftijd heeft opgeschreven. Maar het lijkt me verstandig om het onderstaande aan Tresoar voor te leggen.

                      Johannes Luitzens van der Wey deed overigens mee aan de 10-daagse veldtocht in 1831: Wey, Johannes Luitzens van der; 1e afd., 2e bat., 5e comp., inv.nr.128.

                      Met vriendelijke groet,
                      Nynke van den Hooven.

                    • Irene Visser
                      Message 10 of 12 , Nov 22, 2009
                        Hai Nynke,

                        wat leuk zeg. Weer wat om bij te voegen.
                        En ja moet maar even Tresoar mailen.

                        Groetjes Irene.

                        Op 22 november 2009 17:23 schreef Nynke <nynkevandenhooven@...> het
                        volgende:

                      • L. Bijlsma
                        Message 11 of 12 , Nov 22, 2009
                          Irene,
                          Hier heb je een overzichtje, wel moet het in het archief nagekeken worden:
                          1 Luitzen Johannes van der WEY is geboren in 1770 in Lichtaard. Luitzen is
                          overleden op 14-10-1844 in gem. Ferweradeel, 73 of 74 jaar oud. Luitzen
                          trouwde, 33 of 34 jaar oud, op 22-04-1804 in Reitsum met Foekje Gerks ALGRA,
                          25 of 26 jaar oud. Foekje is geboren in 1778 in Reitsum. Foekje is overleden
                          op 05-04-1848 in gem. Ferweradeel, 69 of 70 jaar oud.
                          Kinderen van Luitzen en Foekje:
                          1 Johannes Luitjens van der WEY, geboren op 14-02-1805 in Blija
                          (Ferwerderadeel). Volgt 1.1.
                          2 Gerk van der WEY [1.2], geboren op 02-11-1815 in Blija (Ferwerderadeel).
                          Notitie bij de geboorte van Gerk: Geboorteakte Ferwerderadeel (mairie
                          Blija), 1815
                          Aangiftedatum 3 november 1815, blad nr. 20
                          Gerk van der Wey, geboren 2 november 1815
                          Zoon van Luitzen Johannes van der Wey en Foekje Gerkes Algera
                          Wonende te Blija
                          Gerk is overleden op 02-11-1815 in Blija (Ferwerderadeel), geen dag oud.
                          3 Gerk van der WEY [1.3], geboren op 12-08-1816 in Blija.
                          Notitie bij de geboorte van Gerk: Geboorteakte Ferwerderadeel (mairie
                          Blija), 1816
                          Aangiftedatum 13 augustus 1816, blad nr. 18
                          Gerk van der Wey, geboren 12 augustus 1816
                          Zoon van Luitzen Johannes van der Wey en Foekje Gerkes Algera
                          Wonende te Blija
                          Gerk is overleden op 15-08-1816 in Blija (Ferwerderadeel), 3 dagen oud.
                          1.1 Johannes Luitjens van der WEY is geboren op 14-02-1805 in Blija
                          (Ferwerderadeel), zoon van Luitzen Johannes van der WEY (zie 1) en Foekje
                          Gerks ALGRA. Hij is gedoopt op 17-03-1805 in Blija.
                          Notitie bij de geboorte van Johannes: Ferwerderadeel, dopen, geboortejaar
                          1805, doopjaar 1805
                          Dopeling: Johannes
                          Geboren op 14 februari 1805 in Blija
                          Gedoopt op 17 maart 1805 in Blija
                          Kind van Luitjen Johannes en Foekje Gerkes
                          Johannes is overleden op 29-04-1878 in gem.Ferweradeel, 73 jaar oud.
                          Johannes:
                          (1) trouwde, 30 jaar oud, op 21-12-1835 in gem. Ferwerderadeel met Baukje
                          Ytzens OOSTERHOF, 31 of 32 jaar oud. Baukje is geboren in 1803 in
                          Dantumawoude. Baukje is overleden op 22-01-1848 in gem. Dantumadeel, 44 of
                          45 jaar oud.
                          (2) trouwde, 46 jaar oud, op 24-07-1851 in gem. Dantumadeel met Froukje Jans
                          WALSTRA, 30 of 31 jaar oud. Froukje is geboren in 1820 in Genum
                          (Ferwerderadeel), dochter van Jan Kornelis WALSTRA en Jietske Hendriks
                          SiNNEMAN. Froukje is overleden op 27-12-1898 in gem. Ferwerderadeel, 77 of
                          78 jaar oud.

                          Kinderen van Johannes en Baukje:
                          1 Foekje van der WEY [1.1.1], geboren op 22-12-1835 in gem. Ferwerderadeel.
                          Notitie bij de geboorte van Foekje: Geboorteakte Ferwerderadeel, 1835
                          Aangiftedatum 24 december 1835, blad nr. 128 (suppl. nr. 1-8)
                          Foekje van der Wey, geboren 22 december 1835
                          Dochter van Johannes Luitzens van der Wey en Baukje Ytzens Oosterhof
                          2 Luitzen van der WEY [1.1.2], geboren op 05-01-1838 in gem. Ferweradeel.
                          Notitie bij de geboorte van Luitzen: Geboorteakte Ferwerderadeel, 1838
                          Aangiftedatum 8 januari 1838, blad nr. 5
                          Luitzen van der Wey, geboren 5 januari 1838
                          Zoon van Johannes Luitzens van der Wey en Baukje Ytzens Oosterhof
                          Luitzen is overleden op 29-11-1901 in Birdaard (gem. Dantumadeel), 63 jaar
                          oud.

                          Kinderen van Johannes en Froukje:
                          3 Jan van der WEY [1.1.3], geboren op 01-11-1851 in gem. Dantumadeel.
                          Notitie bij de geboorte van Jan: Geboorteakte Dantumadeel, 1851
                          Aangiftedatum 3 november 1851, blad nr. 91
                          Jan van der Wey, geboren 1 november 1851
                          Zoon van Johannes Luitjens van der Wey en Froukje Jans Walstra
                          Jan is overleden op 20-05-1900 in Franeker, 48 jaar oud.
                          4 Jitske van der WEY [1.1.4], geboren op 24-08-1854 in gem. Ferweradeel.
                          Notitie bij de geboorte van Jitske: Geboorteakte Ferwerderadeel, 1854
                          Aangiftedatum 24 augustus 1854, blad nr. 89
                          Jitske van der Wey, geboren 22 augustus 1854
                          Dochter van Johannes Luitsens van der Wey en Frouwkje Jans Walstra
                          5 Johannes van der WEY [1.1.5], geboren op 30-09-1857 in gem. Ferweradeel.
                          Notitie bij de geboorte van Johannes: Geboorteakte Ferwerderadeel, 1857
                          Aangiftedatum 30 september 1857, blad nr. 92
                          Johannes van der Wey, geboren 30 september 1857
                          Zoon van Johannes Luitsens van der Wey en Frouwkje Jans Walstra
                          Johannes is overleden op 07-07-1934 in gem. Ferweradeel, 76 jaar oud.
                          .
                          .