Fagginger Auer / Auer

  • N.A. Dijkveld Stol
    Message 1 of 7 , Nov 3, 2009
      Goedemorgen,

      In Harlingen overlijdt op 17 jan 1912 Willem Fagginger Auer, 71jr, gehuwd (echtgenote wordt niet vermeld)
      Mogelijk was hij getr. met Elizabeth J. Doesburg, resp. Charlotta A.C. Nonhebel.

      Heeft iemand enig idee wie hij is.

      Met vriendelijke groet,

      Nanko Dijkveld Stol

    • Irene Visser
      Message 2 of 7 , Nov 3, 2009
        Heb je google al geprobeerd, kom je de naam ook tegen.
        Misschien dat je daar nog iets vinden kan.

        groetje Irene.

        Op 3 november 2009 11:26 schreef N.A. Dijkveld Stol <
        n.a.dijkveld.stol@...> het volgende:

      • L. Bijlsma
        Message 3 of 7 , Nov 3, 2009
          Dag Nanko,

          Zoals Irene al zei, via Google kun je veel van hem vinden, een mooie, duidelijke en uitgebreide site is:
          http://www25.uua.org/uuhs/duub/articles/johannesauer.html

          Met vriendelijke groet,
          Lineke Bijlsma
          .

          Message 4 of 7 , Nov 3, 2009
            Hartelijk dank Irene Visser en Lineke Bijlsma voor jullie reactie.
            Ik ken de site maar kom er toch niet echt achter of de daar genoemde Willem (Fagginger) Auer dezelfde is als de door mij bedoelde overledene in Harlingen.
            Alle reacties blijven welkom.

            Nanko Dijkveld Stol

          • L. Bijlsma
            Message 5 of 7 , Nov 3, 2009
              Dag Nanko,

              Nog even dit , ken je de site:
              http://verpi.tripod.com/esse/nonhebhe.htm hieronder staan wat gegevens hier
              uit.
              Dit klopt wel allemaal met jouw gegevens, behalve dat er geen
              overlijdensdatum genoemd wordt.
              Verder zijn er bij de familie advertenties van het CBG 2 advertenties die
              vermelden dat de door jou genoemde Willem ten tijde van het overlijden 71
              jaar oud is, en de kinderen die er onder staan zijn:
              U.M.
              E.J.
              J.A.C. Harlingen
              W. Rochester.

              Ik zal proberen de advertenties naar je privé adres te sturen maar er gaan
              iets fout met het downloaden. Je ziet ze wel verschijnen.

              Met vriendelijke groet,
              Lineke
              HOOFDSTUK 14.
              Het gezin Fagginger Auer-Nonhebel.

              Charlotte Catharina Aleida is de derde dochter uit het gezin Nonhebel-van
              der Burg. In de familie wordt zij Tante Lot genoemd en het is volgens
              overlevering nogal rommelig bij haar in huis, maar wel gezellig en gastvrij.
              Alles kan en iedereen is welkom.
              Zij trouwt op 23 mei 1877 in Poortvliet met Willem Fagginger Auer, die
              weduwnaar is van Elisabeth Johanna Doesburg. Willem is winkelier en heeft
              een manufacturen-zaak in Middelburg aan de Korte Delft. Deze zaak ligt
              schuin tegenover de Apotheek van Abraham Agathus Nonhebel! Het pand heet "de
              Gouden Varken" en Willem heeft dit in 1865 gekocht van de familie Tamson.
              Het gezin verlaat Middelburg in 1896 en vestigt zich dan in Hilversum. De
              familie neemt het huis op Bergweg 10 over van de familie Vermaas (Hoofdstuk
              11). En evenals de familie Vermaas houden zij pension. Naderhand in de
              Koningstraat 24.
              Het echtpaar krijgt 5 kinderen, waarvan de oudste bij de geboorte overlijdt.

              Het geslacht Auer stamt uit Sennwald St.Gallen in Zwitserland. In 1773 komt
              Ulrich Auer in Nederlandse militaire dienst. Hij is terecht gekomen in
              Middelburg en daar sindsdien gebleven. Tot in de negentiende eeuw zijn het
              voornamelijk winkeliers in zowel Vlissingen als Middelburg. Twee takken
              bestaan er, waarvan de ene de naam Fagginger, de naam van de tweede vrouw
              van Ulrich Auer en de stammoeder van deze tak, officieus toegevoegd heeft
              aan de naam Auer.

              De in leven gebleven kinderen van het echtpaar Fagginger Auer-Nonhebel zijn:

              Message 6 of 7 , Nov 3, 2009
                Dag,

                en anders iemand even vragen om overlijdensakte na te kijken, hij is gehuwd
                bij overlijden, dus naam van de vrouw moet er wel instaan,

                Overlijdensakte Harlingen, 1912
                Aangiftedatum 19 januari 1912, akte nr. 7
                Willem Fagginger Auer, overleden 17 januari 1912, 71 jaar, man
                Gehuwd

                groetjes Irene.

                Op 3 november 2009 12:58 schreef L. Bijlsma <el.bee1@...> het
                volgende:

              • N.A. Dijkveld Stol
                Message 7 of 7 , Nov 3, 2009
                  Hartelijk dank Irene en Lineke... probleem is opgelost.

                  Hart. gr.

                  Nanko Dijkveld Stol